To Kill the Author. Critical Story of a Hermeneutical Crime [Spanish]

Authors

  • Juan Francisco Manrique Charry Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO

Abstract

The traditional hermeneutical perspective for reading a text has been to discover the author’s intentions under the folds of the symbol cluster. But in the 60s of the twentieth century, three French thinkers: Barthes, Foucault and Derrida tried to bet on a hermeneutic where the author’s intentions were reduced to one more interpretation, without any superiority over other possible ones. The present text not only seeks to demonstrate the need and advantages of this process of disregarding the author’s intentions in the hermeneutics of the work, a process known as “the author’s death”, but also attempts to show that the paths taken by the authors in question they are not equivalent, but, when evaluating them individually, it is noted that Derrida’s position is presented as the most appropriate to avoid trivializing the bet, although it is not exempt of new problems.

Author Biography

Juan Francisco Manrique Charry, Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO

Doctor en Filosofía por la Universidad Nacional de Colombia (2009).

Docente de tiempo completo del Departamento de Filosofía-UNIMINUTO.

References

<div>Barthes, R. (2004). Crítica y verdad. J. Bianco (trad.). México: Siglo XXI Editores.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Barthes, R. (2002). La muerte del autor. En M. Concha Fernández (trad.). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura. Barcelona: Editorial Paidós.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Barthes, R. (1994). La mort de l’auteur. En E. Marty (ed.), Oeuvres Completes, vol. 2: 1966-1973. Paris: Editions du Seuil.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Bennington, G. y Derrida, J. (1994). Jacques Derrida. M. L. Rodríguez Tapia (trad.). Madrid: Cátedra.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Benjamin, W. (2010). La tarea del traductor. En H. A. Murena (trad.). Ensayos escogidos. Buenos Aires: Editorial El Cuenco de Plata.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Benveniste, É. (1983). Vocabulario de las instituciones indoeuropeas. M. Armiño (trad.). Madrid: Taurus Ediciones.</div><div><br /></div><div><br /></div><div><div>Calcagno, A. (2009). Foucault and Derrida: The Question of Empowering and Disempowering the Author. Human Studies. 32(1), 33-51. Doi: 10.1007/sl0746-009-9108-2</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Chartier, R. (2009). El libro y sus poderes (siglos XV-XVIII). J. Anaya Rosique (trad.). Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Contreras Guala, C. A. (2013). Literatura y Derecho en Jacques Derrida. Ideas y Valores, LXII (152), 95-110. Recuperado de: https://revistas.unal.edu.co/ index.php/idval/article/view/26651/41851</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Derrida, J. (1989). La Escritura y la diferencia. P. Peñalver (trad.). Barcelona: Anthropos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Derrida, J. (2008). De la gramatología. O. del Barco y C. Ceretti (trads.). México: Siglo XXI.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Dostoievski, F. (2002). Los Hermanos Karamazov. J. Baeza (trad.). Barcelona: Juventud.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Eco, U. (2013). Interpretación y sobreinterpretación. Con la colaboración de Richard Rorty, Johnathan Cullier, Christine Brooke-Rose. J. G. López Guix. (trad.). Madrid: Akal.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Foucault, M. (2010). ¿Qué es un autor? S. Mattoni (trad.). Córdoba: El Cuenco de Plata.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Gadamer, H. G. (2007). Verdad y método I. A. Agud Aparicio y R. de Agapito (trads.). Salamanca: Sígueme.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Hofmannsthal, H. (2008). Una carta (De Lord Philipp Chandos a Sir Francis Bacon). Seguida de seis respuestas de: José Luis Pardo y otros. J. Muñoz Millanes (trad.). Valencia: Pretextos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Magris, Cl. (2008). La herrumbre de los signos. Prólogo. En H. Hofmannsthal. Una Carta (de Lord Philipp Chandos a Sir Francis Bacon). Seguido de seis respuestas de: José Luis Pardo y otros. J. Muñoz Millanes (trad.). Valencia: Pretextos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Nietzsche, F. (2001). La Ciencia Jovial [La Gaya Scienza]. G. Cano Cuenca (trad.). Madrid: Biblioteca Nueva.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Poe, E.A. (2006). Ensayos. M. Costa (trad.). Buenos Aires: Claridad.</div><div><br /></div><div>Searle, J. (2007). Actos de habla. Ensayo de filosofía del lenguaje. L. M. Valdés Villanueva (trad.). Madrid: Cátedra.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Stopford, J. (1990). The Death of the Author (as Producer). Philosophy &amp; Rhetoric, 23(3), 184-191. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/40237634</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Wilson, A. (2004). Foucault on the “Question of the Author”: A Critical Exegesis. The Modern Language Review, 99(2), 339-369. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/3738750</div><div><br /></div></div>

Published

2020-12-16

Issue

Section

Articles