“In my blood as a black woman…”. Body, Identity and Memory in Colombian Afrofemenine Poetry
Keywords:
Afro-Colombian literature, women's poetry, Afro-descendancy, literature and intersectionality, black identityAbstract
The article analyzes the expression of Afro-feminine identity in the Anthology of Afro-Colombian Women Poets (2010). It traces the expressions of the racialized feminine condition through the poetic voices that present themselves as black women who are caregivers, mothers, and desiring bodies and who, also, recognize themselves as heirs of an Afro-descendant memory linked to the African continent and enslaved ancestors. The study allows to conclude that the literary expression of Afro-female identity in the anthology is constructed by interpellant voices with their own agency that pronounce themselves in a complex and nuanced way in the face of their reality and the memory they have inherited, with a tone that oscillates between the rejoicing of self-affirmation and the lament of precariousness and inequality. The voices consolidate a view of Afro-descendancy that includes the sphere of black-Africanism but overflows it by thematizing mixedness and intersectional oppression.
References
Albada-Jelgersma, J. E. (1997). La función del deseo por la mujer afroantillana en cuatro poemas de Luis Palés Matos, Hispanic Journal, 18(2), 357–372. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/44284533
Angenot, M. (2010). El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible H. H. García (Trad.). Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Bonilla D. (2009). Las comunidades negras en Colombia: entre la diversidad cultural, la diferencia racial y los derechos diferenciados. Criterio Jurídico 9(1), pp. 9-37. Recuperado de: https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/935/790
Bourdieu, P. (1985). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. E. Martínez Pérez (Trad.). Madrid: Akal.
Carneiro, S. (2005). Ennegrecer al feminismo. La situación de la mujer negra en América Latina desde una perspectiva de género. Nouvelles Questions Féministes. Revue Internationale Francophone 24(2), 21-26. Recuperado de: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/54755
Caro Barrios, L. M. (2017). La identidad y la Cátedra de Estudios Afrocolombianos en el departamento del Atlántico y Barranquilla. En A. Aguilar Caro, A. Orozco Idárraga y M. Jiménez Reyes (comps.). Educación, Desarrollo y Representaciones Sociales: Estudios interdisciplinarios del Caribe (pp. 99-128). Barranquilla: Ediciones Universidad Simón Bolívar. Recuperado el 16 de febrero del 2023. http://hdl.handle.net/20.500.12442/2203
Corte Constitucional [CC] (2013, 25 de abril). Sentencia C-253/13 (Colombia). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2013/C-253-13.htm
Curiel, O. (2007). Los aportes de las afrodescendientes a la teoría y práctica feminista. Desuniversalizando el sujeto “mujeres”. En M. L. Femenias (comp.). Perfiles del feminismo iberoamericano (vol.3, pp. 242-255). Buenos Aires: Catálogos.
Curiel, O. (2017). Género, raza, sexualidad: debates contemporáneos. Intervenciones en estudios culturales, (4), 41-61. Recuperado de: http://portal.amelica.org/ameli/journal/53/5312003/
Departamento Nacional de Planeación. (2004, 20 de septiembre). Documento CONPES 3310. Política de acción afirmativa para la población negra o afrocolombiana. DNP. Recuperado el 16 de febrero del 2023. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Desarrollo%20Territorial/DOCUMENTO%20CONPES%203310.pdf
George, R. M. (2006). Feminists theorize colonial/postcolonial. En E. Roone (ed), The ambridge Companion to Feminist Literary Theory (pp. 211-231). New York: Cambridge University Press.
Guardia Hernández, A. M., Torres Salazar, C. P. (2020). Lenguaje poético e identidad negra: dos representaciones de la herencia africana en la poesía colombiana de los años 40. Poligramas, (51), 172-198. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i51.10894
Haney-López I. F. (2004). The Social Construction of Race. En J. Rivkin y M. Ryan (eds.) Literary Theory: An Anthology (pp. 964-974). Oxford: Blackwell Publishing.
Hill Collins, P. & Bilge, S. (2019). Interseccionalidad. R. Filella (Trad.). Madrid: Ediciones Morata.
Ley 70, 1993, Diario Oficial [D.O.] 41.013, agosto 31, 1993.
Losonczy, A. M. (1999). Memorias e identidad: los negros-colombianos del Chocó. En J. Camacho y E. Restrepo (eds.). De montes, ríos y ciudades: territorios e identidades de la gente negra en Colombia (pp. 13-24). Bogotá: Fundación Natura, Ecofondo, Instituto Colombiano de Antropología.
Lozano Lerma, B. R. (2010a). El feminismo no puede ser uno porque las mujeres somos diversas. Aportes a un feminismo negro decolonial desde la experiencia de las mujeres negras del Pacífico colombiano. Revista La manzana de la discordia, 5(2), 7-24. https://doi.org/10.25100/lamanzanadeladiscordia.v5i2.1516
Lozano Lerma, B. R. (2010b). Mujeres negras (sirvientas, putas, matronas): una aproximación a la mujer negra de Colombia. Temas de nuestra América. Revista de Estudios Latinoamericanos 26(49), 135-158. Recuperado de: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/tdna/article/view/3720
Naranjo Orovio, C., González-Ripoll Navarro, M. D., Ruiz del Árbol Moro, M. (eds.). (2019.) El Caribe: origen del mundo moderno. Aran juez: Ediciones Doce calles. Recuperado el 16 de febrero del 2023. https://docecalles.com/wp-content/uploads/2020/03/El_Caribe_Origen_del_mundo_moderno.pdf
Ocampo Zamora A. y Cuesta Escobar G. (comp.). (2010). Antología de mujeres poetas afrocolombianas. Bogotá. Ministerio de Cultura. Recuperado el 16 de febrero del 2023. https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll7/id/15/
Oliva, M. E. (2020). Más acá de la negritud: negrismo y negredumbre como categorías de reconocimiento en la primera mitad del siglo XX latinoamericano. Revista CS, 30, 47-72. https://doi.org/10.18046/recs.i30.3515
Restrepo, E. (1999). Territorios e identidades híbridas. En J. Camacho y E. Restrepo (eds.), De montes, ríos y ciudades: territorios e identidades de la gente negra en Colombia (pp. 221-244). Bogotá: Fundación Natura, Ecofondo, Instituto Colombiano de Antropología.
Restrepo, E. (2021). ¿Negro o afrodescendiente? Debates en torno a las políticas del nombrar en Colombia. Perspectivas Afro, 1(1), pp. 5-32. https://doi.org/10.32997/pa-2021-3541
Segarra, M. (2000). Feminismo y crítica postcolonial. En M. Segarra y À. Carabí (eds.), Feminismo y crítica literaria (pp. 71-141). Barcelona: Icaria Editorial
Spivak G. C. (1998). ¿Puede hablar el sujeto subalterno? Orbis Tertius 3(6), 175-235. Recuperado de https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv03n06t01
UNESCO (2001). Conferencia mundial contra el racismo, la discriminación racial, la xenofobia y las formas conexas de intolerancia. Recuperado el 16 de febrero del 2023. https://www.un.org/es/events/pastevents/cmcr/durban_sp.pdf
Wade, P. (2020). Colombia: The Meaning and Measuring of Mixedness. En Z. Rocha y P. Aspinall (eds). The Palgrave International Handbook of Mixed Racial and Ethnic Classification (pp. 195-207). Cham: Palgrave Macmillan Ltd.
Wade, P. (2022). El concepto de raza y la lucha contra el racismo. Estudios sociológicos 40(especial), 163-192. http://dx.doi.org/10.24201/es.2022v40nne.2071
Weedon, C. (2007). Postcolonial feminist criticism. En G. Plain y S. Sellers (eds.), A History of Feminist Literary Criticism (pp. 282-300). Cambridge: Cambridge University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eidos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.
2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.
The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons 3.0 License Attribution-NonCommercial 3.0 Unported CC BY-NC 3.0, or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;
4. The Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the nonexclusive distribution of the journal's published version of the Work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), as long as there is provided in the document an acknowledgement of its initial publication in this journal.
5. Authors are permitted, and Eidos promotes, to post online the preprint manuscript of the Work in institutional repositories or on their Websites prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access). Any such posting made before acceptance and publication of the Work is expected be updated upon publication to include a reference to the Eidos's assigned URL to the Article and its final published version in Eidos.