Del multiculturalismo a la ciudadanía global reflexiones a partir del caso de la Araucanía (Chile)

Authors

  • Omar Garrido Pradenas Universidad de la Frontera, Chile

Keywords:

Multiculturalism, cultural diversity, etnoeducation.

Abstract

Multiculturalism is a reality in Latin American societies. However, although people are permanently speaking of the urgency of being awareness of living in countries which have a number of contrasts –a situation not excluding the cultural field-, it cannot be denied that there is an absence of sensibility in relation to the acceptation of diversity. This article states the possible solutions to this problem by assuming the educational needs and the different strategies which can be implemented in order to generate a real multicultural dialogue.

Author Biography

Omar Garrido Pradenas, Universidad de la Frontera, Chile

Decano facultad de educación y humanidades, Universidad de la Frontera, Chile.

References

AINSA, D. (1999). La reconstrucción de la utopía. Buenos Aires: Ediciones del Sol S.R.L.

BARTOLOMÉ, M. (2000). Material bibliográfico de apoyo a clases Programa de Doctorado.

CHOMSKY, N. & DIETERICH, H. (1995). La sociedad global. Educación, Mercado y Democracia. Santiago de Chile: Ediciones Lom.

FACULTAD DE EDUCACIÓN y HUMANIDADES (1999). Revista Educación y Humanidades Nº 7-8. Temuco: Ediciones Universidad de La Frontera.

GARRIDO, O. (1996). La educación mapuche en Cautín: Un proceso hacia la integración. Tesis de grado de Magíster, Universidad Austral de Chile, Valdivia.

HOPENHAYN, M. & OTTONE, E. (2000). El gran eslabón. Buenos Aires: F.C.E.

KINCHELOE, J. & STEINBERG, S. (1999). Repensar el multiculturalismo. Barcelona (documentos de apoyo).

PNUD. Informe sobre Desarrollo Humano

Published

2022-01-12

How to Cite

Garrido Pradenas, O. (2022). Del multiculturalismo a la ciudadanía global reflexiones a partir del caso de la Araucanía (Chile). Investigación &Amp; Desarrollo, 10(2), 170–187. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/1162

Issue

Section

Reflexion Articles