La radio como dinamizadora de procesos sociales y culturales en Barranquilla (Colombia)
Keywords:
mass media, culture and society, radioAbstract
The article presents a diagnosis on the role of radio in Barranquilla as dinamizadora of social and cultural processes. This diagnosis emphasizes on the impacts and transformations generated by this media from the perspective of sports, music and entertainment, as well as the sociocultural impact generated by new information technologies in daily life of Barranquilla’s inhabitants.
References
AFACOM (1988). ¿Participación social en los medios masivos? Canales regionales y sociedades urbanas. Investigación interuniversitaria. Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.
BACHELARD, G. (1985). El ensueño y la radio. En Derecho de soñar. Fondo de Cultura Económica.
BARBERO, M. (19990), Un periodismo para el debate cultural. En Periodismo y cultura. Bogotá, Tercer Mundo editores.
BIAGY, S. Impacto de los medios. International Thomson editores.
CADAVID, A. (1990), «La Radio: Imagen de Unos y Otros». Revista Gaceta. Colcultura.
CHARAUDEAU, P. (1983), Langage et Discours Elements de semolinguistique: Théorie e pratique. París, Hachette Université.
ENTREVISTA CON Jaime Rueda Domínguez, periodista económico de Todelar, 20 de junio del 2000.
FERRY, J.M. (1999), Las transformaciones de la publicidad política. En J.M. FERRY y otros, El nuevo espacio público. Barcelona, Gedisa. Citado por LALINDE, Ana María, Una Mirada al género desde la radio. Gaceta, N° 44-45, p. 50.
GONZÁLEZ HENRÍQUEZ, A. (1988). Calidad de la vida musical en la radio barranquillera. Huellas, Nº 23. Barranquilla, Universidad del Norte.
LALINDE, A.M. (1999, enero-abril). Una mirada al género desde la radio. Gaceta, Nº 44-45.
––– (1998). Radio Informativa ¿Es posible la participación? Signo y Pensamiento, N° 33
––– (1992). Radio y cultura profesional. La producción de noticias en Caracol Radio. Santafé de Bogotá, Universidad Javeriana-Colciencias. Informe final de investigación.
LONDOÑO, H. (2000). Marketing radial. McGraw-Hill Interamericana.
MARTÍN BARBERO, J. & REY, G. (primer semestre de 1997). El periodismo en Colombia: de los oficios y los medios. Signo y pensamiento, N° 30. Bogotá, Universidad Javeriana.
MARTÍN BARBERO, J. (1987). Nuevas tecnologías y procesos de transformación cultural. Signo y Pensamiento, N° 10. Bogotá, Universidad Javeriana.
––– Un periodismo para el debate cultural. En Periodismo cultural. Bogotá, Tercer Mundo Editores.
MÚNERA, L.F. (1999). La radio y la televisión en Colombia. APRA.
PAREJA, R. (1984). Historia de la Radio en Colombia. Bogotá, Servicio Colombiano de Comunicación Social.
ONG, W. (1994). Oralidad y escritura. Fondo de Cultura Económica.
PRIESS, F. (1997). La comunicación frente a la expansión de los mercados. Diálogos de la Comunicación, N° 48, p. 19.
QUIROZ, M.T. (1993). Todas las voces. Comunicación y Educación en Perú. Universidad de Lima.
URUETA, Mike, Historia de la Radiodifusión en Barranquilla. Ediciones Uniautónoma, p. 224.
VÁSQUEZ, F. (1998), Abordajes al lenguaje radiofónico. «Amigos invisibles...» Signo y pensamiento, Nº 33, pp. 21-26.
VILLAREAL, P.F. (2000). Y ahora con ustedes Nelson Pinedo. Vía 40, Nº 5, pp. 21- 25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.