COMPREHENSION OF ADOLESCENCE FINANCIAL PERFORMANCE ¿CHRONICLES OF AN ANNOUNCED OVERINDEBTEDNESS

Authors

  • José Juan Amar Amar Universidad del Norte
  • Raymundo Juan Abello Llanos Universidad del Norte
  • Marianela Juan Denegri Coria Universidad de la Frontera de Temuco
  • Marina Juan Llanos Martínez Universidad del Norte

Keywords:

Socialización económica, educación financiera, Bank functioning, financial education

Abstract

The understanding of bank functioning and the mechanisms of credit and saving are the necessary pre-requirements for developing a rational economical behavior and avoiding an excessive debt level. This article aims to describe the understanding of bank functioning of 165 young men and women from the Colombian Caribbean region. The research was carried out on the scope of economical socialization and from a cognitive, evolutionary, constructivist approach. Results show the presence of a conceptual change evolutionary pattern indicating the existence of more complex representations in the sample older subjects. Differences between socio economical levels and financial background context are observed. Results are discussed by referring to the growing complexity markets imposed on people as a globalization product, and to the necessity of educational lines on the financial area and of education for consuming in the formal education of children and youngsters. Key words: Bank functioning, financial education.

Author Biographies

José Juan Amar Amar, Universidad del Norte

Doctor en Philosophy in Counseling Psychology, Ph.D. con grado de mayor en Psicología Social. Director del Centro de Investigaciones en Desarrollo Humano (CIDHUM), grupo de excelencia escalafonado por Colciencias. Decano de la División de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad del Norte de Barranquilla.

Raymundo Juan Abello Llanos, Universidad del Norte

Doctor en Educación de la Universidad del Humanismo Cristiano de
Chile. Director de Investigaciones y Proyectos; docente del programa de Maestría en Desarrollo Social; coordinador de Investigaciones del Centro de Investigaciones CIUN; investigador del Centro de Investigaciones en Desarrollo Humano -CIDHUM- de la Universidad del Norte.

Marianela Juan Denegri Coria, Universidad de la Frontera de Temuco

Licenciada en Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Chile; Magister en Psicopedagogía de la Universidad Laval de Canadá; Doctora en Psicología. Profesora asociada y docente en Psicología de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad de la Frontera de Temuco. Premio especial de Doctorado a la mejor tesis doctoral otorgado por la Universidad Autónoma de Madrid

Marina Juan Llanos Martínez, Universidad del Norte

Psicóloga, Magister en Educación de la Universidad del Norte. Docente del programa de Psicología de la Universidad del Norte.

Issue

Section

Artículos