Association between parental attitudes towards parenting, emotional problems and behavioral problems in children in Sincelejo, Colombia

Actitudes parentales y problemas emocionales y conductuales en niños preescolares

Authors

  • Isaac David Tous Rico Corporación Universitaria del Caribe - CECAR
  • Maria Royert Vergara Corporación Universitaria del Caribe – CECAR
  • Angie Vega Lara Universidad Cooperativa de Colombia
  • Kelly Romero Acosta Corporación Universitaria del Caribe – CECAR

Keywords:

problemas internalizados, problemas externalizados, actitudes parentales

Abstract

Parental attitudes toward parenting have an impact on the incidence of emotional and behavioural problems in the first years of a child's life. The aim of this study was to examine the association between parental attitudes towards parenting, emotional problems and behavioral problems in children aged 2 to 5 years from Sincelejo, Colombia. It was carried out under a quantitative approach, of correlational scope, with a sample of 352 caregivers and 352 intentionally selected children, to whom the following instruments were applied: 1. Sociodemographic questionnaire, 2. The Parent-Child Relationship Inventory (PCRI), 3. Child Behaviour Checklist (CBCL). In the results it was evidenced that, sleep problems presented a negative relationship with discipline and commitment, this means that the less discipline and commitment, the more sleep problems the children presented. And with respect to externalizing problems, it was found that attention problems, oppositional problems and aggressive behavior were related to little discipline followed by little commitment. It is concluded that externalized problems in children are related to low commitment as a parental attitude towards parenting.

References

Referencias Bibliográficas

Achenbach, T y Edelbrock, C. (1987). The manual for the Youth Self Report and profile. Burlington: University of Vermont.

Aguilar-Yamuza, B., Raya-Trenas, A., Pino-Osuna, M., & Herruzo-Cabrera, J. (2019). Relación entre el estilo de crianza parental y la depresión y ansiedad en niños entre 3 y 13 años. Revista de psicología clínica con niños y adolescentes, 6(1), 36-43.

American Psychiatric Association. (2005). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales - IV - Texto Revisado. Elsevier-Masson

Becker, W. C; Peterson, D. R, Luria, Z., Shoemaker, D. J. y Hellmer, L. A. (1962). Relations of factors derive from parentinterview ratings to behavior problems of five-year-olds, Child Development, 33, 509-535.

Castillo-Santis, S., Sibaja, D., Carpintero, L., & Romero, K. (2015). Estudio de los estilos de crianza en niños, niñas y adolescentes en Colombia: Un estado del arte. Revista Búsqueda, 2(15), 64-71. Obtenido de http://revistas.cecar.edu.co/busqueda/article/view/97/90

Castillo-Santis, S., Carpintero-Montalve, L., Sibaja-Morales, D., & Romero-Acosta, K. (2015). Estilos de crianza y su relación con sintomatología internalizante en estudiantes de 8 a 16 años. Revista de Psicología GEPU, 6 (2), 53-65.

Costello, E. J., & Angold, A. (2006). Developmental epidemiology. En D. Cicchetti & D. J. Cohen (Eds.), Handbook of developmental psychopathology. Theory and method (2a ed., pp. 41-75). N.Y: Wiley & Sons.

Franco Nerín, N., Pérez Nieto, M. Á., & de Dios Pérez, M. J. (2014). Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(2), 149-156.

Gallego Henao, A. M., Pino Montoya, J. W., Álvarez Gallego, M. M., Vargas Mesa, E. D., y Correa Idarraga, L. V. (2019). La dinámica familiar y estilos de crianza: pilares fundamentales en la dimensión socioafectiva. Hallazgos, 16(32), 131-150. de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1794-38412019000200131

García J., Arana C.,& Restrepo, J,.(2018).Estilos Parentales en el Proceso de Crianza de Niños con Trastornos Disruptivos. Investigación y Desarrollo, 26(1) ISSN 2011-7574. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612018000100055

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed). México, México D.F: Mc Graw Hill Recuperado de http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Hernández-López M, Gómez-Becerra I, Martín-García MJ, González-Gutiérrez C. (2008). Prevención de la violencia infantil-juvenil: estilos educativos de las familias como factores de protección. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(1): 73-84. https://www.redalyc.org/pdf/560/56080107.pdf

Hollingshead, A.B. (1975). Four factor index of social status. New Haven, CT: Yale University.

Kashani, J. H., Allan, W. D., Beck, N. C. J., Bledsoe, Y., & Reid, J. C. (1997). Dysthymic disorder in clinically referred preschool children [Trastorno distímico en niños preescolares referidos clínicamente]. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 1426-1433. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856709632858

Keren, M., Feldman, R. y Tyano, S. (2001). Diagnósticos y patrones interactivos de bebés derivados a una clínica de salud mental infantil basada en la comunidad. Revista de la Academia Estadounidense de Psiquiatría Infantil y Adolescente, 40 (1), 27-35. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856709608121

Lavigne, JV, Arend, R., Rosenbaum, D., Binns, HJ, Christoffel, KK, Burns, A. y Smith, A. (1998). Uso de servicios de salud mental entre niños pequeños que reciben atención primaria pediátrica. Revista de la Academia Estadounidense de Psiquiatría Infantil y Adolescente, 37 (11), 1175-1183.

Lavigne, J. V., Gibbons, R. D., Christoffel, K. K., Arend, R., Rosenbaum, D., Binns, H. J., et al. (1996). Prevalence rates and correlates of psychiatric disorders among preschool children [Tasas de prevalencia y su correlación con trastornos psiquiátricos entre niños preescolares]. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 204-214. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856709666284

Lecannelier, F., Bardet, M. P., Bascuñán, P., & Núñez, C. (2005). Adaptación y validación del Inventario de Conductas para niños de 1.5-5 años, de Thomas Achenbach. Manuscrito no publicado

Lecannelier, F., Pérez, J. C., Groissman, S., Gallardo, D., Bardet, A. M., Bascuñan, A. & Rodríguez, J. (2014). Validación del Inventario de Conductas Infantiles para niños de entre 1½-5 años (CBCL 1½-5) en la Ciudad de Santiago de Chile. Universitas Psychologica, 13(2), 491-500. doi:10.11144/Javeriana.UPSY13-2.vici

López Quille, P. V., & Nieves Sari, J. P. (2021). La influencia de los estilos de crianza en los problemas comportamentales en niños de 4 a 5 años (Bachelor's thesis, Universidad del Azuay). https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/11426

Ma, J., Han, Y., Kang, H R. (2022). Physical punishment, physical abuse, and child behavior problems in South Korea. Child Abuse & Neglect, 123, 105385. Doi: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2021.105385.

Maciá Antón, D. (2007). Problemas cotidianos de conducta en la infancia. Barcelona: Ediciones Pirámide.

Maldonado-Durán, J. M., Helmig, L., & Moody, C. (2001). Signos de alarma en la detección temprana de problemas emocionales y conductuales en el bebé. Perinatología Reproductiva Humana, 15, 21-30. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=21770

Pérez, K., Romero, K., Robles, J., & Flórez, M. (2019). Prácticas parentales y su relación con conductas prosociales y agresivas en niños, niñas y adolescentes de instituciones educativas. Revista Espacios 40 (31).

Roa, L. y V. del Barrio. (2001). Adaptación del cuestionario de crianza parental (PCRI-M) a la población española. Revista Latinoamericana de Psicología. 33(3), pp.329-341. https://www.redalyc.org/pdf/805/80533307.pdf

Romero Acosta, K., Gómez-de-Regil, L., Lowe, G. A., Lipps, G. E. & Gibson, R. C. (2021). Associations of Parenting Styles with Anxiety and Depressive Symptoms in a Child/Adolescent Community Sample. International Journal of Psychological Research, 14(1), 14–24. https://doi.org/10.21500/20112084.4704

Romero-Acosta, K., Fonseca-Beltrán, L., Doria-Dávila, D. & Vergara-Álvarez, M. L. (2022). Problemas internalizados y externalizados en preescolares y su asociación al estado emocional de los cuidadores. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 22 (1). 1-13. https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/CHP

Romero-Acosta, K, Ruiz, F. (2015). El trastorno de estrés postraumático en niños preescolares: una revisión literaria. Katharsis, 20, 145 – 167. https://doi.org/10.25057/25005731.732

Romero-Acosta K, Fonseca-Beltrán L, Doria-Dávila D, Herazo-Chamorro M, Pérez-Vásquez. (2022). Estado emocional de cuidadores y de niños preescolares: antes y durante la cuarentena por COVID-19. Duazary,19(2): 85 - 94. Doi: https://doi.org/10.21676/2389783X.4687

Sauvé, M., Cyr, C., St-Laurent, D., Amédée, L. M., Dubois-Comtois, K., Tarabulsy, G. M., ... & Moss, E. (2022). Transmission of parental childhood trauma to child behavior problems: Parental Hostile/Helpless state of mind as a moderator. Child Abuse & Neglect, 128, 104885.

Shetty, J., Newton, A. T., Reid, G. J. (2022). Parenting Practices, Bedtime Routines, and Consistency: Associations with Pediatric Sleep Problems, Journal of Pediatric Psychology, 47(1), 49–58. Doi: https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsab072

Simard, V., Nielsen T.A., Tremblay, R.E., Boivin, M., Montplaisir, J.Y. (2008). Longitudinal Study of Preschool Sleep Disturbance: The Predictive Role of Maladaptive Parental Behaviors, Early Sleep Problems, and Child/Mother Psychological Factors. Archives Pediatric of Adolescent Medicine, 162(4):360–367. doi:10.1001/archpedi.162.4.360

Skovgaard, A. M., Houmann, T., Christiansen, E., & Andreasen, A. H. (2005). The reliability of the ICD-10 and the DC 0-3 in an epidemiological sample of children 1.5 years of age [La fiabilidad del ICD-10 y el DC 0-3 en una muestra epidemiológica de niños de 1.5 años]. Infant Mental Health Journal, 26 (5), 470-480.

Smetana, J. G. (2017). Current research on parenting styles, dimensions, and beliefs. Current Opinion in Psychology, 15, 19–25. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.02.012.

Tremblay, R. E., Masse, L. C., Vitaro, F., & Pihl, R. O. (1995). The impact of friends´ deviant behavior on early onset delinquency: longitudinal date from 6 to 13 years of age [El impacto del comportamiento de pares en el desarrollo temprano de delincuencia: Estudio longitudinal de 6 a 13 años de edad]. Development & Psychopathology, 7, 649-667

Vega-Lara, Angie Jhoana, & Ramírez Giraldo, Andrés. (2020). Estructura familiar y actitudes parentales hacia la crianza asociados como factores de riesgo de abuso sexual en niños de 3 a 5 años de Sincelejo, Sucre. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe5), 00019. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2496

Vergara-Álvarez, M., Meza-Cueto, L., Peña-Oviedo, N., Galindo-Solórzano, L. (2019): Actitudes parentales hacia la crianza y perfil de socialización en niños escolarizados de Sincelejo. Búsqueda, 6(22):e429. DOI: https://doi.org/10.21892/01239813.429

Zhijun Liu, Guanghai Wang, Li Geng, Junna Luo, Ningxiu Li & Judith Owens (2016) Sleep Patterns, Sleep Disturbances, and Associated Factors Among Chinese Urban Kindergarten Children, Behavioral Sleep Medicine, 14(1), 100-117, Doi: 10.1080/15402002.2014.963581

Published

2023-09-18 — Updated on 2024-01-27

Versions