Association between parental attitudes towards parenting, emotional problems and behavioral problems in children in Sincelejo, Colombia
Actitudes parentales y problemas emocionales y conductuales en niños preescolares
Abstract
Parental attitudes toward parenting have an impact on the incidence of emotional and behavioural problems in the first years of a child's life. The aim of this study was to examine the association between parental attitudes towards parenting, emotional problems and behavioral problems in children aged 2 to 5 years from Sincelejo, Colombia. It was carried out under a quantitative approach, of correlational scope, with a sample of 352 caregivers and 352 intentionally selected children, to whom the following instruments were applied: 1. Sociodemographic questionnaire, 2. The Parent-Child Relationship Inventory (PCRI), 3. Child Behaviour Checklist (CBCL). In the results it was evidenced that, sleep problems presented a negative relationship with discipline and commitment, this means that the less discipline and commitment, the more sleep problems the children presented. And with respect to externalizing problems, it was found that attention problems, oppositional problems and aggressive behavior were related to little discipline followed by little commitment. It is concluded that externalized problems in children are related to low commitment as a parental attitude towards parenting.
References
Referencias Bibliográficas
Achenbach, T y Edelbrock, C. (1987). The manual for the Youth Self Report and profile. Burlington: University of Vermont.
Aguilar-Yamuza, B., Raya-Trenas, A., Pino-Osuna, M., & Herruzo-Cabrera, J. (2019). Relación entre el estilo de crianza parental y la depresión y ansiedad en niños entre 3 y 13 años. Revista de psicología clínica con niños y adolescentes, 6(1), 36-43.
American Psychiatric Association. (2005). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales - IV - Texto Revisado. Elsevier-Masson
Becker, W. C; Peterson, D. R, Luria, Z., Shoemaker, D. J. y Hellmer, L. A. (1962). Relations of factors derive from parentinterview ratings to behavior problems of five-year-olds, Child Development, 33, 509-535.
Castillo-Santis, S., Sibaja, D., Carpintero, L., & Romero, K. (2015). Estudio de los estilos de crianza en niños, niñas y adolescentes en Colombia: Un estado del arte. Revista Búsqueda, 2(15), 64-71. Obtenido de http://revistas.cecar.edu.co/busqueda/article/view/97/90
Castillo-Santis, S., Carpintero-Montalve, L., Sibaja-Morales, D., & Romero-Acosta, K. (2015). Estilos de crianza y su relación con sintomatología internalizante en estudiantes de 8 a 16 años. Revista de Psicología GEPU, 6 (2), 53-65.
Costello, E. J., & Angold, A. (2006). Developmental epidemiology. En D. Cicchetti & D. J. Cohen (Eds.), Handbook of developmental psychopathology. Theory and method (2a ed., pp. 41-75). N.Y: Wiley & Sons.
Franco Nerín, N., Pérez Nieto, M. Á., & de Dios Pérez, M. J. (2014). Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(2), 149-156.
Gallego Henao, A. M., Pino Montoya, J. W., Álvarez Gallego, M. M., Vargas Mesa, E. D., y Correa Idarraga, L. V. (2019). La dinámica familiar y estilos de crianza: pilares fundamentales en la dimensión socioafectiva. Hallazgos, 16(32), 131-150. de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1794-38412019000200131
García J., Arana C.,& Restrepo, J,.(2018).Estilos Parentales en el Proceso de Crianza de Niños con Trastornos Disruptivos. Investigación y Desarrollo, 26(1) ISSN 2011-7574. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-32612018000100055
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed). México, México D.F: Mc Graw Hill Recuperado de http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Hernández-López M, Gómez-Becerra I, Martín-García MJ, González-Gutiérrez C. (2008). Prevención de la violencia infantil-juvenil: estilos educativos de las familias como factores de protección. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(1): 73-84. https://www.redalyc.org/pdf/560/56080107.pdf
Hollingshead, A.B. (1975). Four factor index of social status. New Haven, CT: Yale University.
Kashani, J. H., Allan, W. D., Beck, N. C. J., Bledsoe, Y., & Reid, J. C. (1997). Dysthymic disorder in clinically referred preschool children [Trastorno distímico en niños preescolares referidos clínicamente]. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 1426-1433. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856709632858
Keren, M., Feldman, R. y Tyano, S. (2001). Diagnósticos y patrones interactivos de bebés derivados a una clínica de salud mental infantil basada en la comunidad. Revista de la Academia Estadounidense de Psiquiatría Infantil y Adolescente, 40 (1), 27-35. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856709608121
Lavigne, JV, Arend, R., Rosenbaum, D., Binns, HJ, Christoffel, KK, Burns, A. y Smith, A. (1998). Uso de servicios de salud mental entre niños pequeños que reciben atención primaria pediátrica. Revista de la Academia Estadounidense de Psiquiatría Infantil y Adolescente, 37 (11), 1175-1183.
Lavigne, J. V., Gibbons, R. D., Christoffel, K. K., Arend, R., Rosenbaum, D., Binns, H. J., et al. (1996). Prevalence rates and correlates of psychiatric disorders among preschool children [Tasas de prevalencia y su correlación con trastornos psiquiátricos entre niños preescolares]. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 204-214. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856709666284
Lecannelier, F., Bardet, M. P., Bascuñán, P., & Núñez, C. (2005). Adaptación y validación del Inventario de Conductas para niños de 1.5-5 años, de Thomas Achenbach. Manuscrito no publicado
Lecannelier, F., Pérez, J. C., Groissman, S., Gallardo, D., Bardet, A. M., Bascuñan, A. & Rodríguez, J. (2014). Validación del Inventario de Conductas Infantiles para niños de entre 1½-5 años (CBCL 1½-5) en la Ciudad de Santiago de Chile. Universitas Psychologica, 13(2), 491-500. doi:10.11144/Javeriana.UPSY13-2.vici
López Quille, P. V., & Nieves Sari, J. P. (2021). La influencia de los estilos de crianza en los problemas comportamentales en niños de 4 a 5 años (Bachelor's thesis, Universidad del Azuay). https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/11426
Ma, J., Han, Y., Kang, H R. (2022). Physical punishment, physical abuse, and child behavior problems in South Korea. Child Abuse & Neglect, 123, 105385. Doi: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2021.105385.
Maciá Antón, D. (2007). Problemas cotidianos de conducta en la infancia. Barcelona: Ediciones Pirámide.
Maldonado-Durán, J. M., Helmig, L., & Moody, C. (2001). Signos de alarma en la detección temprana de problemas emocionales y conductuales en el bebé. Perinatología Reproductiva Humana, 15, 21-30. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=21770
Pérez, K., Romero, K., Robles, J., & Flórez, M. (2019). Prácticas parentales y su relación con conductas prosociales y agresivas en niños, niñas y adolescentes de instituciones educativas. Revista Espacios 40 (31).
Roa, L. y V. del Barrio. (2001). Adaptación del cuestionario de crianza parental (PCRI-M) a la población española. Revista Latinoamericana de Psicología. 33(3), pp.329-341. https://www.redalyc.org/pdf/805/80533307.pdf
Romero Acosta, K., Gómez-de-Regil, L., Lowe, G. A., Lipps, G. E. & Gibson, R. C. (2021). Associations of Parenting Styles with Anxiety and Depressive Symptoms in a Child/Adolescent Community Sample. International Journal of Psychological Research, 14(1), 14–24. https://doi.org/10.21500/20112084.4704
Romero-Acosta, K., Fonseca-Beltrán, L., Doria-Dávila, D. & Vergara-Álvarez, M. L. (2022). Problemas internalizados y externalizados en preescolares y su asociación al estado emocional de los cuidadores. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 22 (1). 1-13. https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/CHP
Romero-Acosta, K, Ruiz, F. (2015). El trastorno de estrés postraumático en niños preescolares: una revisión literaria. Katharsis, 20, 145 – 167. https://doi.org/10.25057/25005731.732
Romero-Acosta K, Fonseca-Beltrán L, Doria-Dávila D, Herazo-Chamorro M, Pérez-Vásquez. (2022). Estado emocional de cuidadores y de niños preescolares: antes y durante la cuarentena por COVID-19. Duazary,19(2): 85 - 94. Doi: https://doi.org/10.21676/2389783X.4687
Sauvé, M., Cyr, C., St-Laurent, D., Amédée, L. M., Dubois-Comtois, K., Tarabulsy, G. M., ... & Moss, E. (2022). Transmission of parental childhood trauma to child behavior problems: Parental Hostile/Helpless state of mind as a moderator. Child Abuse & Neglect, 128, 104885.
Shetty, J., Newton, A. T., Reid, G. J. (2022). Parenting Practices, Bedtime Routines, and Consistency: Associations with Pediatric Sleep Problems, Journal of Pediatric Psychology, 47(1), 49–58. Doi: https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsab072
Simard, V., Nielsen T.A., Tremblay, R.E., Boivin, M., Montplaisir, J.Y. (2008). Longitudinal Study of Preschool Sleep Disturbance: The Predictive Role of Maladaptive Parental Behaviors, Early Sleep Problems, and Child/Mother Psychological Factors. Archives Pediatric of Adolescent Medicine, 162(4):360–367. doi:10.1001/archpedi.162.4.360
Skovgaard, A. M., Houmann, T., Christiansen, E., & Andreasen, A. H. (2005). The reliability of the ICD-10 and the DC 0-3 in an epidemiological sample of children 1.5 years of age [La fiabilidad del ICD-10 y el DC 0-3 en una muestra epidemiológica de niños de 1.5 años]. Infant Mental Health Journal, 26 (5), 470-480.
Smetana, J. G. (2017). Current research on parenting styles, dimensions, and beliefs. Current Opinion in Psychology, 15, 19–25. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.02.012.
Tremblay, R. E., Masse, L. C., Vitaro, F., & Pihl, R. O. (1995). The impact of friends´ deviant behavior on early onset delinquency: longitudinal date from 6 to 13 years of age [El impacto del comportamiento de pares en el desarrollo temprano de delincuencia: Estudio longitudinal de 6 a 13 años de edad]. Development & Psychopathology, 7, 649-667
Vega-Lara, Angie Jhoana, & Ramírez Giraldo, Andrés. (2020). Estructura familiar y actitudes parentales hacia la crianza asociados como factores de riesgo de abuso sexual en niños de 3 a 5 años de Sincelejo, Sucre. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe5), 00019. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2496
Vergara-Álvarez, M., Meza-Cueto, L., Peña-Oviedo, N., Galindo-Solórzano, L. (2019): Actitudes parentales hacia la crianza y perfil de socialización en niños escolarizados de Sincelejo. Búsqueda, 6(22):e429. DOI: https://doi.org/10.21892/01239813.429
Zhijun Liu, Guanghai Wang, Li Geng, Junna Luo, Ningxiu Li & Judith Owens (2016) Sleep Patterns, Sleep Disturbances, and Associated Factors Among Chinese Urban Kindergarten Children, Behavioral Sleep Medicine, 14(1), 100-117, Doi: 10.1080/15402002.2014.963581
Downloads
Published
Versions
- 2024-01-27 (2)
- 2023-09-18 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0