Prevalence of injuries and intimidation in schoolchildren in the Coffee Region
Abstract
School bullying refers to aggressive, humiliating or excluding behaviors, constantly directed at vulnerable people. The main objective of this study was to estimate the prevalence of school injuries and bullying in a sample of schoolchildren from the Coffee Region. For this, a cross-sectional study with a descriptive scope was carried out, in which a secondary analysis of the National School Health Survey - ENSE 2017 was developed. 4,353 adolescents from the Coffee Region between 12 and 17 years old participated, of which 51.8% are women and 47.8% men, from grades seven to eleven. The results establish that 24.8% of the schoolchildren surveyed reported serious injuries and 14.2% indicated that they had been bullied in the last month. 23.5% affirm that they participated in a physical fight, and 17% that they have been victims at least once. 37.9% have been verbally assaulted in the last 30 days, and 6.6% have been rejected in the last month. It is concluded that it is important to prevent situations of violence in the school contexts of the Coffee Region, as well as to emphasize the need to strengthen attention with proposals in the educational field.
References
Referencias
Amemiya I, Oliveros M, Acosta Z, Piscoya J, Martina M. (2022). Victimización (Bullying) según enfoque de género en adolescentes escolares de Huamanga y Sicuani. An Fac med 83(3). DOI: https://doi. org/10.15381/anales.v83i3.21530
Alvarado Romero, H. R., Córdoba, D. N., López , M. J. ., Villarraga , D. ., Ayala , J. ., Pinzón , J., Rodríguez, L., & Mondragón, E. C. (2021). Conocimiento de los niños, niñas y adolescentes del acoso escolar en una institución educativa de la localidad de Ciudad Bolívar (Colombia). Un aporte desde enfermería para la reconciliación y reconstrucción de la paz. Horizonte De Enfermería, 32(3), 237–255. https://doi.org/10.7764/Horiz_Enferm.32.3.237-255
Bosa, M. R., Bohórquez, M. C. C., Olarte, C. F. P., & Malaver, J. K. S. (2018). Diferencias por sexo en la intimidación escolar y la resiliencia en adolescentes. Psicología escolar e educacional (22). 519-526. https://doi.org/10.1590/2175-35392018039914
Callaghan M, Kelly C, Molcho M. (2019). Bullying and bystander behaviour and health outcomes among adolescents in Ireland. J Epidemiol Community Health (5) 416-421. doi: 10.1136/jech-2018-211350
Carapello, R. (2020). Racismo camuflado por Bullying. Revista Educação-UNG-Ser, 15 (1), 171-178. http://dx.doi.org/10.33947/1980-6469-v15n1-4018
Ceballos-Ospino, G., Suárez-Colorado, Y. P., & Campo-Arias, A. (2019). Asociación entre matoneo escolar, síntomas depresivos e ideación suicida. CES Psicología, 12 (3), 91-104. https://doi.org/10.21615/cesp.12.3.7
Corzo Calderón, LE, Durán Peralta, AC, & Laca Ponce de León, DF (2022). Reduciendo la prevalencia del bullying entre estudiantes de secundaria: intervenciones efectivas. Research, Society and Development 11 (7). http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i7.29516
Cortés, A. F. M., De los Ríos, O. L. H., & Pérez, A. S. (2019). Factores de riesgo y factores protectores relacionados con el ciberbullying entre adolescentes: Una revisión sistemática [Risks and protective factors related to cyberbullying among adolescents: A systematic review]. Papeles del Psicólogo, 40 (2), 109–124. https://psycnet.apa.org/record/2020-65604-004
Cuevas Jaramillo, M. C., & Marmolejo Medina, M. A. (2014). Observadores en situaciones de victimización por intimidación escolar: Caracterización y razones de su rol. Psicología desde el Caribe, 31(1), 103-132. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0123-417X2014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=es
Erazo Santander, Óscar A. (2016). Identificación y descripción de la intimidación escolar en instituciones educativas del municipio de Popayán. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 12(1), 55-72. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2016.0001.04
Fernández Guerrero, M., Suárez Ramírez, M., Rojo Ramos, J., & Feu Molina, S. (2021). Acoso escolar en Educación Primaria y en Educación Secundaria en Badajoz. Análisis de los factores de riesgos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.434581
Giraldo, N. I. B., Castrillón, J. J. C., Cañón, S. C., Acevedo, J. A. G., Echeverri, L. M., Pacheco, S. S., & Ruiz, F. A. S. (2016). Frecuencia y factores asociados al acoso escolar en colegios públicos. Psicología desde el Caribe, 33(3), 312-332. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21349352007
Gómez Palomino, J. (2012). Influencia del maltrato físico y psicológico en el desarrollo de la autoestima en niños de la institución educativa primaria. Buenos Aires de Cayma - Arequipa-Perú. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 3 (1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=449845035005
Havik, T. (2017). Bullying victims’ perceptions of classroom interaction. School Effectiveness and School Improvement, 28(3), 350-373. https://doi.org/10.1080/09243453.2017.1294609
Hernández Carrillo, M., & Gutiérrez Martínez, M. I. (2013). Factores de riesgo asociados a la intimidación escolar en instituciones educativas públicas de cuatro municipios del departamento del Valle del Cauca. Año 2009. Revista Colombiana de Psiquiatría, 42(3), 238-247. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v42n3/v42n3a02.pdf
Hernández de Frutos, T., & Casares García, E. (2020). Análisis sistemático internacional sobre métodos reactivos, proactivos e híbridos en el tratamiento del acoso escolar. Tendencias Sociales. Revista De Sociología, (5), 35–62. https://doi.org/10.5944/ts.5.2020.27746
Hornby, G. (2016). Bullying: An Ecological Approach to Intervention in Schools. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 60(3), 222-230. https://doi.org/10.1080/1045988X.2015.1086969
Internacional Bullying Sin Fronteras (2021). Informe Worldwide Bullying Stats. 2020/2021. https://bullyingsinfronteras.blogspot.com/2018/10/estadisticas-mundiales-de-bullying_29.html
Lardier, D., Barrios, V., Garcia-Reid, P. y Reid, R. (2016). Suicidal Ideation among Suburban Adolescents: The Influence Of School Bullying and Other Mediating Risk Factors. Journal of Child & Adolescent Mental Health, 28(3), 213-231. https://doi.org/10.2989/17280583.2016.1262381
Martínez-Torres, J., & Lesmes, O. G. (2019). Componentes éticos mínimos que debe tener la investigación clínica. Revista Criterios, 24(1). http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/Criterios/article/view/1724
Ministerio de Salud. (2017). Encuesta Nacional de Salud Escolar (ENSE) 2017. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/ED/GCFI/publicacion-ense-entj-2017.zip
Moore, B. y Woodcock, S. (2017). Resilience to bullying: towards an alternative to the antibullying approach. Educational Psychology in Practice, 33(1), 65-80. https://doi.org/10.1080/02667363.2016.1233488
Moratto Vásquez, N. S., Cárdenas Zuluaga, N., & Berbesí Fernández, D. Y. (2017). Clima escolar y funcionalidad familiar como factores asociados a la intimidación escolar en Antioquia, Colombia. Pensamiento psicológico, 15(1), 63-72. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI15-1.CEFF
Moscoso, D. F. T., Gordon, H., & Brito, H. (2023). Análisis del nivel de conocimiento sobre acoso cibernético y consecuencias legales psicosociales en institutos tecnológicos superiores en la ciudad de Cuenca. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 2236-2252. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6344
Muñoz, C. F. M., Matallana, P. N., & Rodríguez, F. L. (2022). Tipologías de violencia escolar en primaria y secundaria en Puerto Caldas, Risaralda-Colombia. Revista de ciencias sociales, 28(6), 270-283. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8598056
Murillo, H. G., Hernández, L. M. R., Coronado, Á. E. G., & Zambrano, K. C. L. (2022). Acoso y violencia escolar en adolescentes escolares de una institución educativa del municipio de Sahagún Córdoba. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 14215-14234. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5844
Romualdo, C., de Oliveira, W. A., da Silva, J. L., Jiménez, O. E. C., & Silva, M. A. I. (2019). Papeles, características y consecuencias del acoso escolar entre estudiantes observadores: una revisión integradora de la literatura. Salud & Sociedad, 10(1), 66-78. https://doi.org/10.22199/S07187475.2019.0001.00005
Saltos Paredes, D. A. (2022). Violencia escolar y su relación con la ideación suicida en adolescentes de la Unidad Educativa “Pedro Carbo”. REVISTA U-Mores, 1(1), 63–76. https://doi.org/10.35290/ru.v1n1.2022.554
Santos, I. H. F., de Oliveira Felizmino, T., Santos, K. D. A., & da Silva, J. P. (2022). Bullying escolar: com a palavra, o professor. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 74(1). http://doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP-2022v74.19467
Sibold J, Edwards E, Murray-Close D, Hudziak JJ. (2015). Physical activity, sadness, and suicidality in bullied US adolescents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry (10). 08-15. doi: 10.1016/j.jaac.2015.06.019.https://doi.org/10.1016/j.jaac.2015.06.019
Silva, DCS (2019). Bullying Racial: Matices sobre la violencia, las representaciones y la discriminación contra estudiantes negros en la escuela primaria de Salvador, Bahía, año 2019. Educação no Século XXI 34 Diversidade, 45. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.1.4
Suarez Rocha, D. C., & Rodríguez Cárdenas, D. E. (2021). Significados de la intimidación escolar desde la perspectiva de los observadores. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(2), 231-245.http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000200231
Stevens, G. A., Alkema, L., Black, R. E., Boerma, J. T., Collins, G. S., Ezzati, M., Grove, J. T., Hogan, D. R., Hogan, M. C., Horton, R., Lawn, J. E., Maruši?, A., Mathers, C. D., Murray, C. J. L., Rudan, I., Salomon, J. A., Simpson, P. J., Vos, T., & Welch, V. (2016). Guidelines for accurate and transparent health estimates reporting: The gather statement. The Lancet, 388(10062), e19-e23. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)30388-9
Torrado Duarte, O. E., Beltrán Villamizar, Y. I., & Vargas Beltrán, C. G. (2016). Prevalencia del Hostigamiento Escolar en las Instituciones Públicas de Bucaramanga-Colombia. Sophia, 12(2), 173-186. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.233
UNESCO. (2017). School violence and bullying: Global status report. Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246970
UNESCO. (2020) Behind the numbers: Ending school violence and bullying. Informe público. Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483
Valdés Cuervo, Á. A., Carlos Martínez, E. A., & Torres Acuña, G. M. (2012). Diferencias en la situación socioeconómica, clima y ajuste familiar de estudiantes con reportes de bullying y sin ellos. Psicología desde el Caribe, 29(3), 616-631. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0123-417X2012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=es
Vázquez-Miraz, P., Gutiérrez, K., Fernández, J., Ramírez, P., Espinosa, P., & Domínguez, E. (2021). Análisis de la relación entre la conducta de bullying y las funciones ejecutivas en niños y adolescentes escolarizados. Revista complutense de educación 32(3). https://doi.org/10.5209/rced.70652
Zepeda, M. D. L. Á. C. (2020). Conflictos escolares como factor de riesgo en el rendimiento académico y deserción escolar. Revista RedCA, 3(7), 82-100. https://doi.org/10.36677/redca.v3i7.14703.
Downloads
Published
Versions
- 2024-01-27 (2)
- 2023-09-18 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0