Social skills and mental health in young technical and technological students
Keywords:
Social Skills, Mental Health, Adolescents, Youth, Higher EducationAbstract
The article established the relationship between social skills and mental health in young people from technical and technological programs. The type of research is quantitative non-experimental, descriptive-relational, with a sample of 179 trainees (116 women and 53 men) from 12 technical and technology programs, aged between 16 and 25 years. For the mental health variable, the SCL-90-R was applied and for the social skills variable, the Evaluation of Social Skills in Adolescents Scale (EEHSA). The results showed that when there are poor social skills, risk factors related to mental health increase. It was concluded that the development of social skills is directly related to better mental health in these young students. Hence, it is necessary to generate early detection and/or promotion-prevention strategies that mitigate risk factors.
References
Alarcón, R. (2019). La Salud Mental de los estudiantes universitarios. Revista Médica Herediana, 30(4), 219-221. https://doi.org/10.20453/rmh.v30i4.3655
Arias, M. R., Lloreda, M.V. y Lloreda, M. J. (2014). Psicometría. Alianza Editorial.
Bandura, A. y Rivière, Á. (1982). Teoría del aprendizaje social. Espasa-Calpe.
Bolsoni-Silva, A. T., Barbosa, R. M., Brandão, A. S. & Loureiro, S. R. (2018). Prediction of course completion by students of a university in Brazil. Psico-USF, 23(3), 425-436. http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712018230303
Brougham, R. R., Zail, C. M., Mendoza, C. M. & Miller, J. R. (2009). Stress, Sex Differences, and Coping Strategies Among College Students. Current Psychology, 28, 85-97. https://doi.org/10.1007/s12144-009-9047-0
Caballo, V. E. (1991). El entrenamiento en habilidades sociales. En V.E. Caballo (Ed.), Terapia y modificación de conducta (pp. 403–443). Siglo Veintiuno.
Caballo, V. E. y Carrobles, J. A. (1988). Teoría, evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Promolibro.
Caparrós Caparrós, B., Villar Hoz, E. & Viñas Poch, F. (2007). Symptom Check-List-90-R: fiabilidad, datos normativos y estructura factorial en estudiantes universitarios. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 781-794. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33770314
Casullo, M. M. (5 de mayo 2004). SCL-90-R. Adaptación UBA CONICET. https://www.fundacionforo.com/pdfs/inventariodesintomas.pdf
Casullo, M. M. y Pérez, M. (4 de abril 2008). SCL-90-R. Adaptación UBA. http://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/obligatorias/070_psicoterapias1/material/inventario_sintomas.pdf
Casullo, M. M. (2006). Síntomas psicopatológicos en adultos urbanos. Psicología y Ciencia Social, 6(1), 49-57. https://www.redalyc.org/pdf/314/31406105.pdf
Chau, C. y Saravia, J. C. (2014). Salud percibida y adaptación a la vida universitaria. Revista Colombiana de Psicología, 23(2), 269-284. https://doi.org/10.15446/rcp.v23n2.41106
Chau, C. y Vilela, P. (2017). Variables asociadas a la salud física y mental percibida en estudiantes universitarios de Lima. Liberabit, 23(1), 82-102. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.06
Clinciu, A. I. (2013). Adaptation and Stress for the First Year University Students. Procedia, Social and Behavioral Sciencies, 78, 718-722. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.382
Cuenca, N., Robladillo, L., Meneses, M. y Suyo, J. (2020). Salud Mental en adolescentes universitarios Latinoamericanos: Revisión sistemática. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(6), 689-695. https://doi.org/105281/zenodo.4403731
De la Barra, M. F., Vicente, P. B., Saldivia, B. S. y Melipillán, A. R. (2012). Estudio de epidemiología psiquiátrica en niños y adolescentes en Chile. Estado actual. Revista Médica Clínica Las Condes, 23(5), 521-529. https://doi.org/10.1016/S0716-8640(12)70346-2
De las Cuevas, C., González de Rivera, J. L., Henry Benítez, M., Monterrey, A. L., Rodríguez Pulido, F. y Gracia Marco, R. (1991). Análisis factorial de la versión española del SCL-90-R en la población general. Anales de psiquiatría, 7(3), 93-96. http://www.psicoter.es/pdf/91_A098_20.pdf
Del Prette, Z. A. y Del Prette, A. (2008). Un sistema de categorías educativas de habilidades sociales. Paidéia (Ribeirão Preto), 18(41), 517-530. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300008
Dusselier, L., Dunn, B., Wang, Y., Shelley II, M. C. & Whalen, D. F. (2005). Personal, health, academic, and environmental predictors of stress for residence hall students. Journal of American college health, 54(1), 15-24. https://doi.org/10.3200/JACH.54.1.15-24
Gavín-Chocano, Ó., Molero, D., Ubago Jiménez, J. L. & García Martínez, I. (2020). Emotions as Predictors of Life Satisfaction among University Students. International journal of environmental research and public health, 17(24), 1-14. https://doi.org/10.3390/ijerph17249462
Gemp, R. F. y Avendaño, C. B. (2008). Datos Normativos y Propiedades Psicométricas del SCL-90-R en Estudiantes Universitarios Chilenos. Terapia psicológica, 26(1), 39-58. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082008000100004
Gómez Restrepo C, Auli J., Tamayo, N., Gil, F., y Casas, G. (2016). Prevalencia y factores asociados a trastornos mentales en la población de niños colombianos. Encuesta Nacional de Salud Mental (ENSM) 2015. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(S1), 39-49. http://dx.doi.org/10.1016/j.rcp.2016.06.010
Gómez Restrepo, C., Malagón, N. R., Eslava Schmalbach, J., Ruiz, R. y Gil, J. F. (2021). Factores asociados al reconocimiento de trastornos y problemas mentales en adolescentes en la Encuesta Nacional de Salud Mental, Colombia. Revista Colombiana de Psiquiatría, 50(1), 3-10. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2019.09.002
Gresham, F. M. (2011). Análise do comportamento aplicada às habilidades sociais. En A. Del Prette y Z.A.P. Del Prette (Eds.), Psicologia das habilidades sociais: Diversidade teórica e suas implicações (2da ed., pp. 17-66). Petrópolis: Vozes.
Holst, I., Galicia, Y., Gómez, G. y Degante, A. (2017). Las habilidades sociales y sus diferencias en estudiantes universitarios. Vertientes, 20(2), 22-29. https://www.medigraphic.com/pdfs/vertientes/vre-2017/vre172c.pdf
Kelly, J. (2002). Entrenamiento de las Habilidades Sociales. Descleé de Brower.
Lacunza, A. B. (2012). Las intervenciones en habilidades sociales: revisión y análisis desde una mirada salugénica. Psicodebate, 12, 63-84. https://doi.org/10.18682/pd.v12i0.367
Olaz, F. O. (2012) Escala de Autoeficacia Social para Universitarios (EAS-U): Estudios Psicométricos y Bases Conceptuales. Editorial Académica Española.
Olivari, C. & Mellado, C. (2019). Recognition of mental disorders in schooled adolescents: a descriptive study. Medwave, 19(3), 1-7. http://doi.org/10.5867/medwave.2019.03.7617
Organización Mundial de la Salud (4 de abril 2021). Boletín virtual de salud mental del adolescente.https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
Organización Mundial de la Salud (5 de agosto 2022). Informe mundial sobre salud mental: transformar la salud mental para todos. Panorama general. https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240050860.
Reyes, A. S., Castillo, L. O. y Saldaña, M. R. R. (2019). Habilidades sociales básicas y su relación con la ansiedad y las estrategias de afrontamiento en estudiantes de medicina. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(2), 834-856. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/70134
Rivera, L. y Abuín, M. R. (2012). LSB-50: Listado de Síntomas Breve. TEA ediciones.
Rivera Ledesma, A., Caballero, N. P., Pérez, I. N. y Montero López, M. (2013). SCL-90 R: Distrés psicológico, género y conductas de riesgo. Universitas Psychologica, 12(1), 105-118. https://www.redalyc.org/pdf/647/64728729011.pdf
Ríos, M. (2014). Manual de Interpretación de la Escala de Evaluación de Habilidades Sociales para Adolescentes EEHSA. Editorial El Manual Moderno.
Rosentreter, Z. J. (1996). Habilidades sociales y salud mental. Un enfoque comunitario Última Década, (4), 1-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=19500413
Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
Segrin, C. & Taylor, M. (2007). Positive interpersonal relationships mediate the association between social skills and psychological well-being. Personality and Individual Differences, 43(4), 637-646. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.01.017
Stallman, H. M. (2010). Psychological distress in university students: A comparison with general population data. Australian Psychologist Society, 45(4), 249-257. https://doi.org/10.1080/00050067.2010.482109
Vizcarro, C. (1994). Evaluación de las habilidades sociales. En Fernández Ballesteros, R. (Ed.), Evaluación conductual hoy: un enfoque para el cambio en psicología clínica y de la salud (pp. 347-384). Editorial Pirámide.
Downloads
Published
Versions
- 2024-08-18 (3)
- 2023-12-14 (2)
- 2023-12-02 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0