Validación de la prueba de Homonegatividad internalizada en el Departamento de Nariño, Colombia
Keywords:
Homosexuality, Internalized homophobia, ValidationAbstract
This study focuses on describing the psychometric properties of the Internalized Homonegativity Test in homosexual persons in the department of Nariño (Colombia) with the aim of providing an appropriate and contextualized tool for gender and sexual orientation studies in the region. It has a quantitative paradigm of instrumental transverse design, a sample of 161 gay and lesbian participants selected through a non-probabilistic sampling for convenience type Snowball. The following instruments were used: Test of Internalized Homonegativity, Scale of Recognition of Homosexual Sexual Orientation and a Sociodemographic-Generational Questionnaire, from which exploratory and confirmatory factorial analyses, correlation and hypothesis tests, relationship between the studied variables and calculation of Cronbach’s Alpha and McDonald’s Omega were performed using the JASP V 0.17.1 software. The results show that the instrument has a unifying structure that explains 56.4% of the total variance of the data and an adequate internal consistency ranging from 0.828 to 0.894, allowing to conclude that the scale is reliable to measure the construct of internalized homonegativity in the study context.
References
Asociación Internacional de Lesbianas, Gais, Bisexuales, Trans e Intersexuales. (2021). Homofobia de Estado 2020.
Asociación Internacional de Lesbianas, Gais, Bisexuales, Trans e Intersex (ILGA)(informe n°13). Ginebra.
Batten, J., Ripley, M., Anderson, E., Batey, J. & White, A. (2020). Still an Occupational Hazard? The Relationship between Homophobia, Heteronormativity, Student Learning and Performance, and an Openly Gay University Lecturer. Teaching in Higher Education, 25, 189-204. doi: https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1553031
Berger, P. & Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
wordpress.com/2014/09/la-construccic3b3n-social-de-la-realidad-berger-luckmann.pdf
Bravo, M. (2020). Homonegatividad internalizada y factores protectores frente al estrés de minoría en personas LGB de Lima Metropolitana. [Tesis de Pregrado Pontificia Universidad Católica Del Perú Facultad De Psicología]. Repositorio PUCP.
Caldeira, D., Nascimento, A., Gonçalves, I. y Silva, I. (2019). A produção literaria sobre homofobia internalizada. Revista brasileira de estudos da homocultura,02(1), 192-210.
Ceballos, A., Zambrano, C., Villalobos, F. y Guerrero, S. (2021). Reconocimiento de la homosexualidad, apoyo social, depresión e ideación suicida en personas homosexuales. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 13(1), e342120. doi: https://doi. org/10.17533/udea.rp.e342120
Colombia Diversa. (28 de junio de 2022). Sistema de información de violencia contra personas LGBT en Latinoamérica y Colombia. https://colombiadiversa.org/cifras/
Donati, P (1999). Familias y generaciones. Desacatos. Revista de ciencias sociales, 2(0), 27-49.
Fernández-Ballesteros, R. (1996) Introducción a la evaluación Psicológica. España, Madrid: Pirámide.
Ferreira, R. (2018). Atitudes dos/as estudantes universitários/as face à homossexualidade: tradução e validação de uma escala de medida. Educar em Revista, 34(71), 191-204. doi: 10.1590/0104-4060.58396
Galindo, M., Gómez, P. y Manosalva, M. (2018). Momentos de reconocimiento como sujetos de derecho de un grupo de personas jóvenes universitarias LGBT en Tunja, Boyacá. Sexualidad, Salud y Sociedad, 29, 172-194. doi: https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2018.29.08.a
Galvis, A., Gómez, J., Orcasita, L. y Rueda, J. (2020). Interseccionalidad en el proceso de revelación y aceptación de la orientación sexual de hijos homosexuales en dos familias afrocolombianas. Revista Controversia, (215), 75-108.
Gutiérrez, C. Posada, L. y Gonzales, D. (2017). Caracterización del comportamiento de los millennials una revisión de literatura la población [ Tesis de maestría, Universidad EAFIT]. Repositorio institucional-Universidad EAFIT.
Herek, G. & Glunt, E. (1995). Identity and community among gay and bisexual men in the AIDS era: Preliminary findings from the Sacra-mento Men’s Health Study. Sage. DOI:10.4135/9781483326917.n4
Herek, G. Chopp, R & Strohl, D. (2007). Sexual stigma: Putting sexual minority health issues in context. Springer. DOI: 10.1007/978-0-387-31334-4_8
Herek, G., Gillis, J. y Cogan, J. (2009). Estigma internalizado entre adultos de minorías sexuales: conocimientos desde una perspectiva psicológica social. Revista de psicología de la consejería, 56 (1), 32-43.
Hernández, R., Fernández,C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. Mcgraw-hill / interamericana editores, s.a. de c.v.46.https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Lingiardi, V., Baiocco, R. & Nardelli, N. (2012). Measure of internalized sexual stigma for lesbians and gay men: a new scale. Journal of homosexuality, 59(8), 1191-1210.
Martin, J. & Dean, L. (1987). Ego-dystonic homosexuality scale. Available from School of Public Health, Columbia University.
Ministerio de Salud y Protección Social. (3 de abril del 2022). Ciclo de vida. https://n9.cl/kq2z
Montero, I., & León, O. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2 (3), 571-586.
Moral de la Rubia, J. y Valle de la O, A. (2018). Un estudio descriptivo-correlacional en estudiantes de medicina y psicología del noreste de México para validar una escala de homonegatividad internalizada. Perspectivas Sociales, 17(1), 69-94.
Moral De la Rubia, J., Valle De la O, A. y García, C. (2013). Modelos predictivos de homonegatividad internalizada en estudiantes de ciencias de la salud. Acta de investigación psicológica, 3(3), 1248-1263.
Morrison, M. & Morrison, T. (2002). Development and validation of a scale measuring modern prejudice toward gay men and lesbian women. Journal of Homosexuality, 43(2), 15-37.
Morrison, T., Parriag, A ., & Morrison, M. (1999). Homonegativity Scale. Journal of Homosexuality, 37(2), 85-101.
Moss, D. (2002). “Internalized homophobia in men: wantingin the first person singular, hating in the first person plural”. PsychoanalyticQuarterly, 71(1), 21-50.
Pineda, C. (2016). Propiedades psicométricas de una prueba de homonegatividad internalizada en varones homosexuales y bisexuales colombianos. Revista Psicología desde el Caribe, 33(3), 47-65.
Pineda, C. (2019). Factores de riesgo de ideación suicida en una muestra de adolescentes y jóvenes colombianos autoidentificados como homosexuales. Revista Colombiana de Psiquiatría, 48(1), 2-9.
Pineda, C., Navarro, M. y Moreno, A. (2021). Homonegatividad Internalizada en una Muestra Colombiana: Asociación con el Grado de Identificación con la Homosexualidad y las Variables Sociodemográficas. Revista Colombiana de Psicología, 30 (2), 99-114.
Quezada, F. (2016). Una medida de la homonegatividad breve, unidimensional, e independiente de los afectos positivos y negativos: evidencias de validez de la escala de wrench en chile. Salud & Sociedad , 7 (1), 10-28.
Rojas, E. (2019). Heteronormatividad escolar en México: Reflexiones acerca de la vigilancia y castigo de la homosexualidad en la escuela. Sexualidad Salud y Sociedad, (33), 180-199.
Shin, K. (2019). A Comparative Analysis of Korean and Ame-rican Prospective Teachers' Perceptions of LGBTQ Is-sues. Education as Change, 23, 20 – 29. doi: https://doi.org/10.25159/1947-9417/2099
Silva, B. (2019). Efectos en el afrontamiento y soporte social ante la revelación de la homosexualidad a la familia: estudio comparativo en gais y lesbianas. Psicogente, 21(40), 321-336. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3077
Tirado, E. (2018). Las trayectorias identitarias de personas mayores homosexuales residentes de la ciudad de Lima, Perú. [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio institucional-PUCP.
Villagrán, G., Delgado, K. y Solís, E. (2000). Homofobia internalizada y revelación de homosexualidad. La Psicología Social en México, 8, 763-769.
Weeks, J. (1998). Sexualidad. México: Paidós.
Wilson, M., Asbridge, M. & Langille, D. (2018). School Connectedness and Protection from Symptoms of Depression in Sexual Minority Adolescents Attending School in Atlan-tic Canada. Journal of School Health, 88(3), 182-189. doi: https://doi.org/10.1111/josh.12595
Wrench, J. (2005). Development and Validity Testing of the Homonegativity Short Form. Journal of Intercultural Communication Research, 34(3), 152- 165.
Zambrano, G. y Apráez, F. (2021). Acciones investigativas realizadas en universidades con relación a la comunidad homosexual y transgénero. Pensamiento Americano, 14(28), 131-149. DOI: https://doi.org/10.21803/penamer.14.28.428
Zambrano, C. (2022). Revisión sistemática: Orientación sexual homosexual desde una perspectiva generacional. Entramado,18(1), 1-21. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.7389
Zambrano, C., Ceballos, A. y Ojeda, D. (2017). Reconocimiento de la orientación sexual homosexual. Revista Virtual de Ciencias Sociales y Humanas, 19(11), 67-83.
Zambrano, C., Hernández, P. y Guerrero, A. (2019). Proceso de reconocimiento de la orientación sexual homosexual en estudiantes de una universidad pública. Psicogente, 22(41), 1–29.
Zanata, R., Costa, M. y Miranda, R. (2019). Narrativas fora do armário: a identidade sexual de homens gays na ci-dade. Revista Subjetividades, 19(2), 1-14. doi: ttps://doi.org/10.5020/23590777.rs.v19i2.e9253
Zemke, R., Raines, C. y Filipczak, B. (2013). Generations at work: Managing the clash of Boomers, Gen Xers, and Gen Yers in the workplace. Amacom.
Downloads
Published
Versions
- 2024-09-07 (2)
- 2024-08-19 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0