Explanation of the psychological well-being of colombian adolescents based on interparental conflict and parental competencies
Adolescent psychological well-being, interparental conflict and parental competencies
Keywords:
Psychological Well-being, Interparental Conflict, parental Competencies, Parent-Child Relationship, AdolescentsAbstract
Psychological well-being is understood as a relevant condition in the development of adolescents, who experience changes that impact the consolidation of their personality and social adaptation. Objective: To explain the psychological well-being of adolescent children based on interparental conflicts and the parental competencies of united and separated parents. Methodology: Study quantitative, descriptive, correlational and explanatory with 473 Colombian adolescents, with sampling non-probabilistic for convenience, instruments with adequate internal consistency were used. Results: The variables that weighed the most in the explanation of psychological well-being were parental involvement and self-blame. Men had greater psychological well-being compared to women. Psychological well-being was higher in children of separated parents compared to children of united parents. A significant interaction effect was obtained between the sex of the adolescent and the type of parents in self-blame. Daughters of separated fathers perceive greater self-blame in the conflict, followed by boys with united fathers. The results suggest continuing to study the psychological well-being of adolescents in order to rethink new ways of accompanying parents (united or separated) from the school context within the framework of educational policies.
References
Alarcón Vásquez, Y., Bahamón, M., Campo Aráuz, L., Cudris Torres, L., & Trejos Herrera, A. (2019). Bienestar psicológico en adolescentes colombianos. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica-AVFT, 38(5), 519-523.
Badía Martín, M. D. M. (2005). Gravedad e importancia de los comportamientos de indisciplina. Causas y factores asociados a ciertas conductas: una revisión de diferentes estudios. Psicología Educativa, 11(2), 65–78 https://journals.copmadrid.org/psed/art/297fa7777981f402dbba17e9f29e292d
Bahamón, M. J., Alarcón-Vásquez, Y., Cudris-Torres, L., & Cabezas Corcione, A. (2020). Diseño y validación de una escala de bienestar psicológico para adolescentes (BIPSI). Revista Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica – AVFT, 39(3), 334-341. https://www.revistaavft.com/images/revistas/2020/avft_3_2020/17_diseno.pdf
Cabrera, V. & Guevara, I. (2007). Relaciones familiares y ajuste psicológico: dos estudios en adolescentes de familias colombianas. Bogotá: Ediciones Uniandes. Departamento Administrativo Nacional de Estadística -DANE (2023). Boletín técnico. Educación Formal (EDUC) 2022. Bogotá.
Cabrera-García, V., Salazar, A., Docal, M., Aya-Gómez, V., Ardila, M., Rivera, R., (2014). Estilo de vida de los jóvenes y las necesidades de educación sexual. Imprenta Nacional. Bogotá, Colombia.
Díaz Alarcón, E. L., (2020). Competencia parental percibida y autoconcepto en estudiantes con déficit de habilidades sociales de un colegio nacional del distrito de Los Olivos. Universidad Peruana Cayetano Heredia. https://hdl.handle.net/20.500.12866/7826
Ebratt-Castro, L., Cudris-Torres, L., Bahamón, M. J., Bonilla–Cruz, N. J., Pinzón-Atencio, E., & Navarro-Rodrigue, F. (2020). Bienestar psicológico y contextos relacionales de adolescentes con ideación suicida en el caribe colombiano. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(3), 268-273 https://www.revistaavft.com/images/revistas/2020/avft_3_2020/5_bienestar.pdf
Eisendecher Melgarejo, E. (2018). Programa de Apoyo a padres, madres y/o cuidadores de un Centro de Estimulación Temprana de una Universidad Privada en Santiago de Chile. Revista Akadémeia 17(1), 110-136. https://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/201/213
Espinosa Bataz, A. E., Mendoza Espinosa, M. Á., & Villaba Azamar, V. H. (2020). Prácticas Parentales en la Regulación Emocional de Adolescentes. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 23(1), 400-417. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/75397
González Lugo, S., Gaxiola Romero, J. C. & Valenzuela Hernández, E. R., (2018). Apoyo social y resiliencia: predictores de bienestar psicológico en adolescentes con suceso de vida estresante. Psicología y Salud 28(2), 167-176. https://doi.org/10.25009/pys.v28i2.2553
Gutiérrez-Suárez, C., Ortiz-Arévalo, D., y Bonilla-Cruz, N. J. (2020). Emociones y pensamientos en adolescentes tras el divorcio de sus padres. En V.V. Arenas-Villamizar., y N.J. Bonilla-Cruz. (Ed.), Frontera y salud mental. (pp.139-169). Cúcuta, Colombia: Ediciones Universidad Simón Bolívar. http://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/7060/Frontera_y_salud_mental.pdf?sequence=7#page=140
Granada Echeverri, P., & Domínguez de la Ossa, E. (2012). Las competencias parentales en contextos de desplazamiento forzado. Psicología desde el Caribe, 29(2), 456-482. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2012000200009
Grych, J. H., Seid, M., & Fincham, F. D. (1992). Assessing Marital Conflict from the Child's Perspective: The Children's Perception of Interparental Conflict Scale. Child Development 63(3), 558-572. https://doi.org/10.2307/1131346
Hungund, D. L., & Kamble, S. V. (2022). Psychological Well-being of Adolescents: Association with Personality. Journal of Positive School Psychology, 6(6), 6040-6044. https://journalppw.com/index.php/jpsp/article/view/8518/5574
Iraurgi, I., Martínez, A., Sanz, M., Cosgaya, L., Galíndez, E., & Muñoz, A. (2008). Escala de Conflicto Interparental desde la Perspectiva de los Hijos (CPIC): Estudio de validación de una versión abreviada de 36 ítems. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 1(25), 9-34. ISSN: 1135-3848 https://www.aidep.org/sites/default/files/2017-07/R251.pdf
Liu, K., Yang, Y., Li, M., Li, S., Sun, K., & Zhao, Y. (2021). Parents’ and adolescents’ perceptions of parental involvement and their relationships with depression among Chinese middle school students during the COVID-19 pandemic. Children and youth services review, 129, 106190. Doi: 10.1016/j.childyouth.2021.106190
Madueño Ramos, P., Lévano Muchotrigo, J. R., y Salazar Bonilla, A. E. (2020). Conductas parentales y habilidades sociales en estudiantes de educación secundaria del Callao. Propósitos Y Representaciones, 8(1), e234. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.234
Mamani Sucto, Y., Mamani-Quispe, Y., & Aquize Anco, E. (2021). Madurez psicológica y bienestar psicológico en estudiantes de una Institución Educativa Privada de Juliaca - Perú. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 14(1), 27-33. https://doi.org/10.17162/rccs.v14i1.1479
Mayorga Muñoz, C., Godoy Bello, M. P., Riquelme Sandoval, S., Ketterer Romero, L., & Gálvez Nieto, J. L. (2016). Relación entre problemas de conducta en adolescentes y conflicto interparental en familias intactas y monoparentales. Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 107-122. https://doi.org/10.15446/rcp.v25n1.48705
Orgilés, M. & Samper, M. D. (2011). El impacto del divorcio en la calidad de vida de los niños de 8 a 12 años de edad en la provincia de Alicante. Gaceta Sanitaria, 25(6), 490-494. doi: 10.1016/j.gaceta.2011.07.008
Picazo, M. F., Martínez-Pampliega, A., & Redondo, S. C. (2021). Conflicto Interparental y Acoso Escolar: Evaluación del Rol Mediador de la Mentalización y Regulación Emocional. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 4(61), 131-146. https://doi.org/10.21865/RIDEP61.4.09
Prince Mansano, N. E. (2022). Comportamientos del suicidio Colombia año 2021. Revista Forensis, 23, 337-370. ISSN 2145 0250. https://www.medicinalegal.gov.co/documents/20143/878249/Forensis_2021.pdf
Ryff, C. D. y Singer, B. H. (2008). Know Thyself and Become What You Are: A Eudaimonic Approach to Psychological Well - Being. Journal of Happiness
Studies, 9 (1), 13-39. doi:10.1007/s10902-006-9019-0
Rodrigues Machado, M. & Pereira Mosmann, C. (2020). Coparental Conflict and Triangulation, Emotion Regulation, and Externalizing Problems in Adolescents: Direct and Indirect Relationships. Paidéia (ribeirão Preto), 30, e3004. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3004
Ruvalcaba Romero, N., Gallegos Guajardo, J., Caballo M., V. y Villegas Guinea, D. (2016). Prácticas parentales e indicadores de salud mental en adolescentes. Revista Psicología desde el Caribe, 33(3), 223-236. http://dx.doi.org/10.14482/psdc.33.3.9485
Sanjuán Méndez, M. (2020). Relación entre Conflictividad Parental, Estrategias de Afrontamiento de Resolución de Conflictos y Resiliencia en Jóvenes Adultos. Comillas Universidad Pontificia, 1-28. http://hdl.handle.net/11531/55941
Suriá, R., & Ortigosa, J. Autoeficacia en personas con lesión medular: análisis diferencial en dimensiones de bienestar psicológico. Anuario de Psicología, 48:18-25, 2018. doi: 10.1016/j. anpsic.2018.04.004
Tian, S., Zhang, T., Miao, Y., & Pan, C. (2021). Psychological distress and parental involvement among adolescents in 67 low-income and middle-income countries: A population-based study. Journal of Affective Disorders, 282, 1101-1109. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.01.010
Uribe Urzola, A., Ramos Vidal, I., Villamil Benítez, I., & Palacio Sañudo, J. E. (2018). La importancia de las estrategias de afrontamiento en el bienestar psicológico en una muestra escolarizada de adolescentes. Revista Psicogente, 21(40), 440–457. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3082.
Verdugo Lucero, J. C., Arguelles Barajas, J., Guzmán Muñiz, J., Márquez González, C., Montes Delgado, R. & Uribe Alvarado, I. (2014). Influencia del clima familiar en el proceso de adaptación social del adolescente. Psicología desde el Caribe, 31(2), 207-222. http://dx.doi.org/10.14482/psdc.31.2.6127
Vicente, B., Saldivia, S. & Pihán, R. (2016). Prevalencias y brechas hoy: salud mental mañana. Acta bioethica, 22(1), 51-61. https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2016000100006
Wang, M. y Eccles, J. (2020) School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28(1), 12-23. https ://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.04.002
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0