Aggressive behavior at school, Psychological organization and parental bonding

Authors

  • María Eugenia Villalobos Valencia Universidad del Valle
  • Luz Adriana Chaves Villegas Universidad Icesi
  • Hosanna Renée Pérez Medina Universidad Javeriana Cali

Keywords:

Conductas agresivas, Organización Psicológica, Vinculación Parental

Abstract

The aim of this study is to explore the representation of the relationship that school children, who have frequent and repetitive aggressive behaviour, have with their parental figures. This is a qualitative methodology study from a clinical perspective approach that used two projective tests as tools for evaluation: the Family Test and the Patte Noire Test and a clinical interview. We found that aggressive behavior toward others may be manifestations of a psychological organization that experiences the other as a threat to their integrity; continuous sense of danger makes children misinterpret situations curbing the potential for development of social skills and self-recognition of their being.

Author Biographies

María Eugenia Villalobos Valencia, Universidad del Valle

Profesora Titular e investigadora del Instituto de Psicología . Universidad del Valle. Maestría en Clínica Psicológica y psicopatología. Especialización en Técnicas Proyectivas. Universidad René Descartes Paris V

Luz Adriana Chaves Villegas, Universidad Icesi

Profesora Hora Catedra. Miembro del Seminario de Investigación "Gestación, vida psíquica y cultura". Universidad Icesi.MSc en estudios interculturales sobre la niñez, Desarrollo Infantil y Adolescencia.

Hosanna Renée Pérez Medina, Universidad Javeriana Cali

Psicóloga con formación en Psicología Clínica y Social. Universidad del Valle. Asesora Conceptual y Metodológica en diseño, implementación, monitoreo y evaluación de proyectos sociales con niños, niñas, juventudes y padres de familia.

Published

2013-07-30

Issue

Section

Artículos