Executive functions and Cognitive Reappraisal ability: the relationship in children

Authors

  • Maria Laura Andres CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos) de la Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina)
  • Claudia Castañeiras Grupo de Investigación en Evaluación Psicológica de la Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Florencia Stelzer CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos) de la Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Lorena Canet Juric CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos) de la Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Isabel Introzzi CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos) de la Universidad Nacional de Mar del Plata

Keywords:

executive function, emotion regulation

Abstract

The Cognitive Reappraisal ability (CRA) is an emotional regulation strategy that involves giving a new meaning to an event in order to change the emotional response. In children this skill helps reduce negative emotional experiences and has proven to be a protective factor against anxiety and depression. However, there´s still the need to understand the factors that may influence on the individual differences in the CRA. One of these factors are executive functions since they contribute to cognitive control of emotion. The aim of this study was to analyze the role of executive functions in the CRA. We evaluated 100 children with ages ranging from 9 to 12 years old (M=10,49; DS=1,10) on their working memory capacity, spontaneous cognitive flexibility, inhibition and CRA using a Verbal Span Task (AWMA) , Verbal Fluency Task (ENI Battery) and a Cognitive Reappraisal Task CRT which was designed for this research. Data set was analyzed by linear regression analysis. The results showed that predicted the HRC executive functions, ie children who performed better in executive functioning showed higher HRC. It is expected that these results allow a deeper understanding of the processes involved in cognitive control of emotion.

 

Author Biographies

Maria Laura Andres, CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos) de la Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina)

Becaria posdoctoral del CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas)

Docente en la cátedra de Psicología Cognitiva de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina)

Claudia Castañeiras, Grupo de Investigación en Evaluación Psicológica de la Universidad Nacional de Mar del Plata

Docente en la cátedra de Introducción a la Psicología y Directora del Grupo de Investigación en Evaluación Psicológica de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina).

Florencia Stelzer, CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos) de la Universidad Nacional de Mar del Plata

Becaria Doctoral CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas) Lugar de trabajo: CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos)

Auxiliar adscripta a la docencia en la cátedra de Biología Humana de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

Lorena Canet Juric, CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos) de la Universidad Nacional de Mar del Plata

Investigadora Asistente del CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas) Lugar de trabajo: CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos)

Docente en la cátedra de Psicología Cognitiva de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

Isabel Introzzi, CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos) de la Universidad Nacional de Mar del Plata

Investigadora Adjunta del CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas) Lugar de trabajo: CIMEPB (Centro de Investigación en Metodología, Educación y Procesos Básicos)

Docente en la cátedra de Instrumentos de Exploración Psicológica de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

Published

2016-08-24

Issue

Section

Artículos