Effects of the lie on partner relations between heterosexual university youth

Authors

  • Humberto Yáñez Canal Docente Investigador de Tiempo Completo de la Facultad de Psicología y la Maestría en Desarrollo Integral de la Infancia y la Adolescencia, Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta. Colombia.
  • Fernando Robert Ferrel Ortega Docente Investigador de Tiempo Completo de la Facultad de Psicología y la Maestría en Desarrollo Integral de la Infancia y la Adolescencia, Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta. Colombia.
  • Andrea Liliana Ortiz González Decana y Catedrática de la Facultad de Psicología. Profesora de la Maestría en Desarrollo Integral de la Infancia y la Adolescencia. Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta. Colombia.
  • Gabriel Yáñez Canal Docente T.C. Matemático, Universidad Industrial de Santander (UIS). Colombia.

Keywords:

Palabras clave, Mentir, efectos, relación de pareja, relación constructiva

Abstract

The objective was to study the effect of lying on the relationships between heterosexual college students. It is a descriptive research, cross-sectional design and probabilistic sampling. Participated 503 university students, aged 16 to 22, Average of 3.7 and D.T. Of 1.4. The "Questionnaire for the recording of the effects of lying situations in the couple relationship", designed by the authors, was applied after validation. The results were processed using the Office Excel program. Statistical analysis included frequency distributions, correspondence analysis between variables and implied analysis according to the Rasch model. It was found that 94% of the women and 96% of the men had implicit lying experiences and that the intensity of discomfort in the women was 19% higher than in men. The most frequent immediate behavior was Complaint, which was associated with the Enhancing and Distancing effect; And, Chat, which was associated with the Improve relationship effect. It is concluded that the lie has no destructive effects on the relationship, and is likely to contribute to the construction of better relationships. It is recommended to continue with other studies guaranteeing greater anonymity when responding to the instruments, for greater objectivity

Author Biographies

Humberto Yáñez Canal, Docente Investigador de Tiempo Completo de la Facultad de Psicología y la Maestría en Desarrollo Integral de la Infancia y la Adolescencia, Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta. Colombia.

Psicólogo, Doctor en Paz y Conflicto. Docente Investigador de Tiempo Completo e Investigador activo del Grupo "Estudios Sociales Interdisciplinares", clasificado C por COLCIENCIAS. Facultad de Psicología y Maestría en Desarrollo Integral de la Infancia y la Adolescencia, Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta.

Fernando Robert Ferrel Ortega, Docente Investigador de Tiempo Completo de la Facultad de Psicología y la Maestría en Desarrollo Integral de la Infancia y la Adolescencia, Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta. Colombia.

Psicólogo, Magíster en Psicología Clínica, Magíster en Docencia Universitaria, Esp. en Educación Sexual. Dr. en Ciencias de la Educación. Docente Investigador de Tiempo Completo e Investigador activo del Grupo "Estudios Sociales Interdisciplinares", clasificado C por COLCIENCIAS. Facultad de Psicología y Maestría en Desarrollo Integral de la Infancia y la Adolescencia, Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta. Profesor de la Maestría en Educación UNINORTE, 2016.

Andrea Liliana Ortiz González, Decana y Catedrática de la Facultad de Psicología. Profesora de la Maestría en Desarrollo Integral de la Infancia y la Adolescencia. Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta. Colombia.

Psicóloga, Magíster en Psicología Clínica y de la Salud, Doctora en Psicología clínica y de la salud. Directora del Grupo "Estudios Sociales Interdisciplinares", clasificado C por COLCIENCIAS. Facultad de Psicología y Maestría en Desarrollo Integral de la Infancia y la Adolescencia, Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta.

Gabriel Yáñez Canal, Docente T.C. Matemático, Universidad Industrial de Santander (UIS). Colombia.

Doctor en Matemáticas. Docente T.C. Matemático. Universidad Industrial de Santander, UIS - COLOMBIA

Published

2017-04-03

Issue

Section

Artículos