Family functionality, number of relationships and dating violence in high school students

Authors

  • César Armando Rey Anacona Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Yolima Bolívar Suárez Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Jorge Arturo Martínez Gómez Universidad de San Buenaventura, Sede Medellín

Keywords:

Violencia en el noviazgo, adolescentes, relación de pareja, funcionalidad familiar, modelos de ecuaciones estructurales

Abstract

Two models of structural equations were tested to determine if the family functionality and the number of dating partners could predict abusive behavior exercised and suffered by a group of 548 high school students (294 women and 295 men), aged 12 and 22 years old. Two checklists of experiences of partner abuse were used to inform behaviors exercised and received, and the Effectiveness in Family Functioning Scale. Two models with indicators of goodness of fit (NFI, RFI, IFI, TLI, CFI) above .90 were found, and MSYR below .05. The results indicate that problems in family functioning could promote a major number of dating partners and that these two aspects could predict psychological, emotional and physical abuse, exercised and suffered in dating.

Author Biographies

César Armando Rey Anacona, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Psicólogo de la Universidad Nacional de Colombia, Doctor en Psicología Clínica y de la Salud de la Universidad de Salamanca. Profesor
de planta
de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, coordinador del Grupo de Investigación en Psicología Clínica y de la Salud

Yolima Bolívar Suárez, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Enfermera, Especialista en Enfermería en Cuidado Crítico,
Magíster en Enfermería con Énfasis en Salud Familiar, docente de la Escuela de Enfermería e integrante del Grupo GIMS de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Jorge Arturo Martínez Gómez, Universidad de San Buenaventura, Sede Medellín

Psicólogo, Magíster en Psicología Clínica, Candidato a Doctor en Psicología, docente de la Escuela de Psicología e integrante del Grupo de Investigación en Psicología Clínica y de la salud de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Published

2017-04-03

Issue

Section

Artículos