Relación entre los dispositivos básicos del aprendizaje y el desempeño académico en estudiantes de primaria
Keywords:
Desempeño Académico, Motivación, Atención, Memoria, SensopercepciónAbstract
El objetivo de este estudio fue analizar la relación entre los dispositivos básicos de aprendizaje (DBA) y el desempeño académico (DA) de los estudiantes de tercer grado de E.B.P de la Institución Educativa San José de Sincelejo. Se empleó: “el Test de ejecución continua auditiva y visual”, “la Curva de memoria verbal y no motriz”, “el Tamizaje auditivo y visual”, “el Cuestionario de Motivación”, “la Observación no participante” y un “análisis documental” para medir los DBA y el “Reporte de Notas Periódicas” para medir el DA. La muestra consistió en 79 alumnos; el análisis de datos estadísticos se realizó a través el paquete estadístico IBM SPSS Statistic, edición de 64 bits, versión 23.0.0.0 y el Paquete Estadístico STATGRAPHICS Centurion XVII. Los resultados reflejaron que la asociación entre las variables en la población estudiada, no es estadísticamente significativa, teniendo mayor fortaleza de explicar la variable DA el “Curso o grado escolar”, evidenciando la predicción del modelo que al ubicarse los alumnos en los cursos 3°2, 3°5, y 3°1, con edades entre los 7 y 8 años, el DA sería potencialmente mejor. Contrario al análisis estadístico, los datos cualitativos mostraron una relación entre las variables, en especial, entre la atención y la motivación con el desempeño académico.
References
Downloads
Published
Versions
- 2023-05-16 (2)
- 2019-05-14 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0