Efectos de un programa de estimulación del lenguaje en adultos mayores con envejecimiento comunicativo normal.
Abstract
El presente proyecto pretendió en su esencia determinar la influencia de un programa de estimulación del lenguaje en los procesos comprensivos y expresivos del lenguaje, lectura y escritura de los adultos mayores del Barrio Uribe de la ciudad de Sincelejo, puesto que las observaciones y experiencias desde la práctica formativa mostraron la existencia de marcadas deficiencias en el lenguaje, producto quizás de la poca estimulación de esta función cognitiva.
Se realizó un estudio cuantitativo, cuasi-experimental con preprueba- postprueba, con grupo de estudio y control en una muestra de 16 pacientes seleccionados según criterios de inclusión y exclusión. En un primer momento se aplicó el test de Boston de los autores Goodglass y Kaplan (2005) como evaluación inicial, seguidamente se ejecutó el programa de intervención con una duración de 6 meses, concluyendo con un postest de la misma batería aplicada.
Los resultados de la investigación mostraron la presencia de mejorías en los procesos comprensivos, lectura y escritura luego de la implementación del programa de estimulación del lenguaje (nivel semántico, sintáctico, fonológico y pragmático), lectura y escritura. Así mismo, se halló una relación estadísticamente significativa entre las variables procesos comprensivos y la lectura en los adultos mayores con envejecimiento comunicativo normal.
References
Downloads
Published
Versions
- 2023-05-17 (2)
- 2019-11-12 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0