Creencias en estudiantes de psicología sobre el uso de tecnologías de información y comunicación
Keywords:
creencias, TIC, formación psicológicaAbstract
Se presenta un estudio sobre creencias en estudiantes de Psicología de seis universidades chilenas, sobre Tecnologías de Información y Comunicación (TIC); se consideran metas en las creencias, valoradas como medios o como fines. Se empleó un estudio cualitativo, donde participaron 76 estudiantes de Psicología, de instituciones públicas y privadas. Para configurar las creencias, se aplicó una matriz ideográfica que registró opiniones sobre la relación entre informática y psicología, con una justificación de esa razón. El análisis consistió en una primera etapa de construcción de categorías, mediante codificación abierta; en la segunda etapa se realizó el levantamiento de la estructura de las metas, a través de análisis de menciones de vínculos entre categorías, que correspondería al modelo de creencias respecto a las TIC. Los resultados evidencian siete categorías, destacando como base para el uso de TIC, la denominada Comodidad y rapidez, así como una meta de finalidad denominada Apoyo en tareas psicológicas, que es además, la valorada más abstractamente. Se concluye que los estudiantes poseen una representación instrumental de las TIC, solo como medio de apoyo a las actividades psicológicas, la que es aceptada y valorada socialmente, obstaculizando su inclusión en la psicología como área de desarrollo e investigación.References
Downloads
Published
Versions
- 2023-05-10 (2)
- 2019-05-14 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0