The Kierkegaardian Concept of Conscience as an Implication of the External World: A Critique to the Cartesian Approach [Spanish]

Authors

  • Yerlis Guardo González Docente medio tiempo del Departamento de Humanidades de la Universidad del Sinú- Seccional Cartagena

Keywords:

epistemology, existentialism

Abstract

This article aims at showing how the Danish philosopher Søren Kierkegaard, through his concept of conscience, criticizes Cartesian skepticism upon affirming the impossibility of doubting the outside world, since the very possibility of doubt presupposes the existence of a conscience that produces and is produced by the trichotomic relationship between ideality and reality, or, in other words, mediate­ness and immediacy. For this, the Cartesian approach will be explained in the first place, namely: the three levels of doubt and the cogito ergo sum. Then the notion of conscience and ideal possibility of the doubt of the Danish author will be explained, and finally, it will be explained how, in the perspective of this notion of conscience, Kierkegaard makes a strong critique to the methodical doubt and to the cartesian cogito like demonstration of existence.


Author Biography

Yerlis Guardo González, Docente medio tiempo del Departamento de Humanidades de la Universidad del Sinú- Seccional Cartagena

Universidad Tecnológica de Bolívar (Cartagena, Colombia)

lara1922@gmail.com

Filósofa por la Universidad de Car­tagena (2014). Especialista en forma­ción en Lúdica educativa por la Fun­dación Universitaria Juan De Caste­llanos. Trabaja como docente de Éti­ca y Profesionalismo en Universidad Tecnológica de Bolívar y docente de filosofía en Institución Educativa Olga González de Arraut. Su inte­rés investigativo actual alterna entre la ética, la bioética, la educación y el pensamiento de Kierkegaard. Entre sus publicaciones destaca: “Una re­afirmación de la cultura patriarcal a partir de la definición de mujer de Kierkegaard en “El Diario” (2013). “¿Quién Es (R)? Una consideración en torno a la identidad a partir del Primer Trasplante de Cabeza en hu­manos” (2018).


References

<div>Alcalá, R. R. (2005). El escepticismo antiguo: Pirrón de Elis y la indiferencia como terapia de la filosofía. Daimón, revista de filosofía, (36), 35-51. Recuperado de: https://revistas.um.es/daimon/article/view/15811</div><p>Binetti, M. J. (2005). La posibilidad necesaria de la libertad: un análisis del pensamiento de Søren Kierkegaard. Cuadernos de Anuario Filosófico serie universitaria, (177), 1 - 117. Recuperado de: https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/3884/1/177.pdf</p><p>Collins, J. (1958). El pensamiento de Kierkegaard. México - Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.</p><p>Descartes. (2009). Biblioteca de grandes pensadores: Descartes. Madrid: Gredos.</p><p>Descartes, R. (2003). Meditaciones Metafísicas y otros textos. Madrid, España: Gredos.</p><p>Dobre, C. E. (2014). Søren Kierkegaard y la reconstrucción de la filosofía mediante la duda subjetiva y la repetición a partir del escrito De Omnibus Dubitandum Est. Tópicos, Revista de Filosofía, (47), 25-52. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/trf/n47/n47a2.pdf</p><p>Grimsley, R. (January de 1966). Kierkegaard and Descartes. Journal of the History oh Philosophy, 4(1), 31-41. Doi: 10.1353/hph.2008.1497</p><p>Herrera, C. G. (2000). La denuncia de Søren Kierkegaard. La lámpara de Diógenes, 1(001). Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/844/84410103.pdf</p><p>Hume, D. (1739). Tratado de la naturaleza humana. (V. Viqueira, Trad.) Madrid: Dipualba.</p><p>Kant, I. (1788). Crítica de la razón pura (2003 ed.). México: Biblioteca virtual universal.</p><p>Kierkegaard, S. (2007). Johannes Climacus o el dudar de todas las cosas. (P. C. Dip, Trad.) Buenos Aires: Gorla.</p><p>Kierkegaard, S. (2009). La repetición. Madrid: Alianza.</p><p>Kierkegaard, S. (2010). Post scriptum no científico y definitivo a migajas filosóficas. (J. Teira, &amp; L. Nekane, Trads.) Salamanca, España: Sígueme.</p><p>Larrañeta, R. (1990). La interioridad apasionada. Salamanca: San Esteban.</p><p>Larrañeta, R. (1997). El verdadero rostro de Kierkegaard. Revista de filosofía 3 época, X(18). Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/RESF/article/download/RESF9797220083A/10773</p><p>Manzano, J. V. (2012). Apuntes de historia de la filosofía: 80 Soren Kierkegaard. Guadalajara, Jalisco, México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente. Obtenido de http://hdl.handle.net/11117/1309</p><p>Meabe, J. E. (29 de 08 de 2012). www.academia.edu. Obtenido de www.academia.edu: http://www.academia.edu/5121617/Joaquin_E._Meabe_-_Kierkegaard_la_duda_y_el_origen_de_la_filosofia_29-08-2012_REVISADO_-_Para_Academia_edu_-_pdf</p><p>Platón. (1988). Diálogos V: Parménides, Teeteto, Sofista, Político. Madrid, España: Gredos.</p><p>Rasmussen, A. M. (2016). René Descartes: Kierkegaard's Understanding of Doubt and Certainty. En S. K. Centre, &amp; J. Stewart (Ed.), Kierkegaard and the Renaissance and Modern Traditions (Vol. 5, págs. 11-22). New York, EE.UU.: Routledge.</p><p>Velaverde, D. M. (2001). Rene Descartes. De omnibus dubitan. Madrid: Edaf.</p><p>Venegas, M. E. (2004). El Renacimiento: Un contexto para el surgimiento del concepto pedagógico formación. Educación, 28(1), 27-37. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44028103</p><p>Villoro, L. (1965). La idea y el ente en la filosofía de Descartes. México - Buenos Aires: Fondo de cultura económica.</p><p>Wittgenstein, L. (1976). Los cuadernos azul y marrón. Madrid, España: Tecnos, S. A.</p><div><br /></div><div><br /></div>

Published

2018-12-03

Issue

Section

Articles