La imagen de Colombia y su influencia en la identidad social de los migrantes colombianos

Authors

Keywords:

Social image, social identity, colombian migrants

Abstract

This paper examined the effect of positive or negative image of Colombia on the Social Identity of 68 Colombian migrants in París. The subjets were classified according to posteriori stratified sample in quasi-experimental design. Results show that the image of Colombia had not significantly altered the subjectisSocial Identity. Despite this faet the answers supplied by the subjeets generally and more particulary by men inclined towards a negative Social Identity according to Tajfelís Matrices. The subjects see French people as pacific, bright, trustful, individualistic and dirty, whereas the Colombians see themselves as cheerful. hard-working, religious, extraverted and suspicious. The colombian migrants used a strategy of Social Creativity close to a negative Social Identity by creating two comparison levels: the active emotional aspect of its category or the passive intellectual aspect of the French category.

Author Biographies

Jorge Palacio Sañudo, Universidad del Norte, Colombia

Psicólogo, integrante del laboratorio de investigación Modelado Cultural de las Conductas.

Patrick Gosling, Universidad de París X, Francia

Psicólogo social, integrante del laboratorio de investigación Representaciones sociales y Procesos ideológicos.

References

BERRY, J-W. Acculturation et adapta tion psychologique. En: RETSCHITZ KY, J; BOSSEL-LAGOS, M; DASEN, P. La Recherche interculturelle. Tome I. París, L'Harmattan, 1989.

BORNSTEIN, G; CRUM, L; WIT TEMBRAKER, J; HARRING,; INSKO, Ch; THIBAUT, J. «On the measurement of social orientations», in the minimal group paradigm. European Journal of So cial Psychology, Vol. 13, 321-350, 1983.

BOURDON, J. Les Etrangers au prime time ou, la Television est-elle xénophobe? Televisión d'Europe et Immigration. INA et Association Dialogue entre cul tures, 1993.

CHAUCHAT, H. L'enquête en psycho sociologie. P.U.F. París, 1985.

FESTINGER, L. A theory of social comparaison process, 1954. En: DOISE, W. Logiques sociales dans le raisonnement. París, Delachaux et Niestlé, 1993.

FOHR, D. Mythes et rélatéis de l'Amérique Latine a travers le dépliant publicitaire touristique. Tháse du 3e cy cle, Université de París III, 1981.

LAMBERT, F. L'Ecran des diferen ces. MSCOPE N.4-Avril. p. 34-36, 1993. LORENZI-CIOLDI, F. Individus dominants et groupes dominés. Images masculines et fémenines. P.U.G. Grenoble, 1988.

MESSICK, D; MACKIE, D. Inter group relations. Ann. Rev. Psychol. 40, 45-81, 1989.

MONTERO, M. (a) Atracción y repulsión. Identidad nacional en hijos de inmigrantes. Boletín de Psicología, No. 37, 21-42, 1992.

MONTERO, M.(b) Identidad nacio nal e identificación en hijos de inmi grantes colombianos. II Jornadas Vene zolanas de Investigación en Psicología. Caracas: UCAB, 1992.

PHINNEY, J. Ethnic Identity in Ado lescents and Adults: Review of Research. Psychological Bulletin, Vol. 108, No. 3, 499-514, 1990.

RODRIGUEZ, P. Estereotipos de nacionalidad en estudiantes colombia nos y venezolanos. Boletín de la AVEPSO, Vol. XV, Nos. 1-3, 65-74, 1992.

TAJFEL, H. The social dimensión. Vol. 2, Cambridge University Press, 1984. Social identity and intergroup relations. Cambridge University Press, 1982. Differenciation between social groups. Academic Press, 1978.

The social psychology of minorities, 1978. En: HUTNIK, N. Ethnic minority Identity. A social psychological perspective. Clarendon Press, Oxford, 1991.

La categorisation sociale, 1972. En: MOSCOVICI, S. Introduction a la psycho logie sociale. Vol. 1. Larousse, París, 1972.

TAJFEL, H; TURNER, J-C. «The Social identity théorie of intergroup behaviour», 1986. En: AUSTIN, W; WORCHELS. Psychology of intergroup relations. Chicago, Nelson-Hall, 1986.

TAJFEL, H; SHEIK, A; GARDNER, R. «Content of stereotypes and the influence of similarity between mem bers of stereotyped groupes», 1964. En: DOISE, W. Expériences entre groupes. Pa rís, Mouton, 1979.

TRIANDIS, H; MARIN, G. «Simpa tía» as a cultural script of Hispanics. Journal of Personality and Social Psycho logy, 47, 1363-1375, 1984.

VAN KNIPPENBERG, A. "Inter group differences in group percep tions». En: TAJFEL, H. The social dimen sión. Cambridge University Press, Vol. 2, 1984.

WETHERELL, M. Cross-cultural studies of minimal groups: implications for the social identity theory of inter group relations», 1982. En: TAJFEL, H. Social identity and intergroup relations. Cambridge University Press, 1982.

Published

2022-01-10

How to Cite

Palacio Sañudo, J., & Gosling, P. (2022). La imagen de Colombia y su influencia en la identidad social de los migrantes colombianos. Investigación &Amp; Desarrollo, (6), 77–96. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/3035

Issue

Section

Research Articles