Felippa Cardosa and the Sefer Toledot Yeshu: Women’s agency, Judaizing practices and anti-Christian controversy in a case before the Inquisition of Lima (1588-1603)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/memor.47.272.2

Keywords:

New Christian women, Judaizers, female agency, anti-Christian polemic

Abstract

This article shares in the growing interest within Inquisitorial studies towards the issue of fe- male agency in Judaizing circles. Indeed, a large number of the women prosecuted in the various jurisdictions of the Holy Office, were charged with the crime of Judaizing. At the same time, the large amount of information on these subjects, preserved in the proceedings, allows us to enter a complex world of practices and knowledge where these women acted proactively. Far from being passive subjects they were protagonists and promoters of their religious faith. The global nature of this information, a product of the global migration patterns of Iberian New Christians, offers some surprising findings. This is the case of the present study, focused on the analysis of the agency deployed by Felippa Cardosa in order to convert one of her brothers to the Law of Moses.
In her endeavor to formulate an irrefutable argument, Felippa draws on a long-standing textual tradition, found among the Jewish communities of the East and West, of virulent anti-Christian connotation. These stories originated in an ancestral apologetic praxis against the principles that identified Christianity, practically from the moment of its split from the original Judaic root.

Author Biography

Ignacio Javier Chuecas Saldías, Universidad Finis Terrae,Santiago de Chile.

Profesor titular en la Escuela de Historia de la Facultad de Humanidades y Comunicaciones, y miembro del Centro de Investigación CIDOC de la Universidad Finis Terrae (Santiago de Chile). Doctor por la Pontificia Universidad Gregoriana de Roma (Italia). Doctor por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Premio a la excelencia en tesis doctoral en el área de Humanidades y Ciencias Sociales por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Visiting Assistant in Research (VAR), Yale University (USA). Magister y Bachiller por la Westfälische Wilhelms Universität-Münster (Alemania). Ha participado en numerosos proyectos a nivel nacional e internacional, y sus líneas de investigación están centradas en la historia social de las fronteras 

y periferias imperiales americanas durante la Edad Moderna (siglos XVI-XVIII), con énfasis en fenómenos coloniales, migratorios y religiosos. Actualmente, es investigador responsable de los proyectos: Fondecyt Iniciación No 11200876. “Portugueses entre los Reynos del Pirú y el Gran Reyno de la China (siglos XVI-XVII)”, 2020-2023; Proyecto “Praying to the God of Israel according to the Portuguese Tradition (16th-18th centuries)”, Cátedra de Estudos Sefarditas “Alberto Benveniste” da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Portugal, 2019-2022. Miembro del Core Team del Crossroads Research Centre de la Universidad de Lovaina (Bélgica). Miembro del Grupo de Investigação História das Inquisições del Centro de Estudos de História Religiosa de la Universidade Católica Portuguesa. 

 

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9558-2685

Correo electrónico: ichuecas@uc.cl

 

 

 

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Published

2022-06-04

Issue

Section

Dossier Mujeres e inquisición