Abstract
The subject of this study is the trial of three women—María González, María Bautista, and María de Cárdenas—before the judges of the Toledo Inquisition from 1645 to 1647. The lawsuit is hun- dreds of pages long. Focusing on the tragic death of a child, I examine the articulation of social mechanisms through which women who managed to live beyond the structures of masculine authority were effectively targeted and blamed, an illustration of the discrimination, rejection, and prejudice to which such women in mid-seventeenth-century Castile were subjected. Basing my work on this rich Inquisitorial record, I draw my own conclusions and hope that readers will do the same.
References
Alfonso X «el Sabio» (1986). Cantigas de Santa María. Walter Mettmann (ed.). Madrid: Casta- lia, 3 vols.
Berti, G. (2010). Storia della stregoneria. Origini, credenza, persecuzioni e rinascita nel mondo contemporáneo. Oscar Mondadori.
Bideau, A., Dejardins B. y Pérez Brignoli, H. (Eds.) (1987). Infant and Child Mortality in the past. Clarendon Press Oxford.
Binsfeld, P. (1591). Tractatus de confessionibus maleficorum et sagarum recognitus & auctus. An, et quanta fides iis adhibenda sit. H. Bock.
Blanco, J.F. (1992). Brujería y otros oficios populares de la magia. Ámbito Ediciones.?
Bonomo, G. (1985). Caccia alle streghe. La credenza nelle streghe del sex. xiii al xix con particolare riferimento all’Italia. Palumbo.?
Buitrago González, J.L. (2017). «María González: el estereotipo de bruja en el Madrid del siglo xvii». Revista de la Inquisición. Intolerancia y Derechos Humanos, (21), 119-134.
Campagne, F.A. (2002). Homo Catholicus. Homo Superstitiosus. El discurso antisupersticioso en la España de los siglos xv a xviii. Miño y Dávila.?
Campagne, F.A. (2009). Strix hispánica. Demonología cristiana y cultura folklórica en la España moder-na. Prometeo libros.
Campos Moreno, A. (2001). «La voluntad cautiva: tres conjuros novohispanos para atraer al amado». Carlos Alvar Ezquerra (ed.), Lyra mínima oral: los géneros breves en la literatura tradicional. Universidad de Alcalá.
Castañega, M. de (1529). Tratado de las supersticiones y hechizerias y de la possibilidad y remedio dellas. Miguel de Eguia.
Castiglioni, A. (1993). Encantamiento y magia. (G. Pérez Enciso, rad.). Fondo de Cultura Económica. (Original publicado en 1934).
Cirlot, J.E. (1997). Diccionario de símbolos. Ediciones Siruela.?
Ciruelo, P. (1538). Reprovación de las supersticiones y hechizerías. Libro muy útile y necesario a todos los buenos christianos. Pedro de Castro.?
Cohn, N. (1987). Los demonios familiares en Europa. (Ó. Cortés Conde, trad.). Alianza Editorial. (Original publicado en 1976).
Cuevas Torresano, M.L. (1980). «Inquisición y hechicería. Los procesos inquisitoriales de hechicería en el Tribunal de Toledo durante la primera mitad del siglo xvii». Anales toledanos, (13), 25-92.
Culiano, I.P. (1999). Eros y magia en el Renacimiento, 1484. (N. Clavera y H. Rufat, trads.). Si- ruela. (Original publicado en 1984).
Delumeau, J. (2002). El miedo en Occidente (siglos xiv-xviii). Una ciudad sitiada. (M. Armiño, trad.). Taurus. (Original publicado en 1978).
Gacto, E. (1984). «El marco jurídico de la familia castellana. Edad Moderna». Historia. Instituciones. Documentos, (11), 37-66.
Gallardo Mediavilla, C. (2012). «Los nombres de la bruja: saga, venefica, noverca, maga...». María Jesús Zamora y Alberto Ortiz (Eds.), Espejo de brujas. Mujeres transgresoras a través de la historia. Abada editores.
Ginzburg, C. (1989). Historia notturna. Giulio Einaudi Editore.?
Guaccio, F.M. (1624). Compendium maleficarum. Ex quo nefandissima in genus humanum opera venefica, ac ad illa vitanda remedia conspiciuntur. Collegio Ambrosiano.?
Henningsen, G. (1983). El abogado de las brujas. Brujería vasca e Inquisición. Marisa Rey-Henningsen (Trad.). Alianza Editorial.
Horsley, R.A. (1979). «Who Were the Witches?: The Social Roles of the Accused in the European Witch Trials», en Journal of Interdisciplinary History (9), pp. 696-719.
Levack, B.P. (1995). La caza de brujas en la Europa Moderna. José Luis Gil Aristu, (Trad.). Alianza Editorial.
Mongastón, J. (1611). Relación de las personas que salieron en el Auto de Fe [...] en la Ciudad de Logroño en 1610. Logroño: [s.i.].
Morales Estévez, R. (2020). «El algoritmo de la hechicería. Análisis cuantitativo y cualitativo del archivo inquisitorial toledano». Edad de Oro, (XXXIX), 43-56.
Ortiz, A. (2015). El aquelarre. Mito, literatura y maravilla. Ediciones Oblícuas.?Pedrosa, J.M. (2000). Entre la magia y la religión: oraciones, conjuros y ensalmos. Sendoa Editorial.
Plinio Segundo, C. (1499). Historia naturalis. Johannes Alvisius de Varisio.?
Prieratis, S. (1575). De strigimagarum, daemonumque mirandis, libri tres. Aedibus Populi Romani.
«Proceso de fe contra Antonia González, María González, María Bautista y María de Cárdenas, 1645-1647». Archivo Histórico Nacional (AHN). Inquisición, legajo 87, expediente 13, n.o 106.
Río, M. del (1991). La magia demoníaca (libro II de las Disquisiciones Mágicas). Jesús Moya (trad.). Madrid. Hiperión.
Rossi, P. (2006). Il tempo dei maghi. Rinascimento e modernità. Raffaello Cortina.
Sánchez Ortega, M.H. (1988). La Inquisición y los gitanos. Taurus.
Sánchez Ortega, M.H. (2004). Ese viejo diablo llamado amor. La magia amorosa en la España Moderna. UNED Ediciones.
Serrano y Sanz, M. (1900). «Discurso de Pedro de Valencia acerca de los quentos de las brujas y cosas tocantes a la magia». Revista de Extremadura, 2.
Sierra, J. (2005). Procesos en la Inquisición de Toledo (1575-1610). Manuscrito de Halle. Editorial Trotta.
Tausiet, M. (2007). Abracadabra Omnipotens. Magia urbana en Zaragoza en la Edad Moderna. Siglo xxi.
Valencia, P. de (1997 [1611]). Discurso acerca de los cuentos de las brujas. Manuel Antonio Marcos Casquero e Hipólito B. Riesgo Álvarez (eds.). León: Publicaciones de la Universidad de León.
Wachtel, N. (2014). La lógica de las hogueras. Julia Bucci (Trad.). Fondo de Cultura Económica.
Zamora Calvo, M.J. (2016). Artes maleficorum. Brujas, magos y demonios en el Siglo de Oro. Barcelo- na: Calambur Editorial.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Memorias