Pedagogical challenges and theoretical perspectives of intercultural education in the Colombian Caribbean

Authors

  • Luis Alfonso Alarcón Meneses Profesor Universidad del Atlántico. Grupo de Investigaciones Históricas en Educación e Identidad Nacional. Programa de Historia - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad del Atlántico.
  • Celmira Josefa Castro Suárez Universidad del Norte / Universidad del Atlántico https://orcid.org/0000-0003-1037-4922

DOI:

https://doi.org/10.14482/memor.16.128.9

Keywords:

Educación, Interculturalidad, pedagogía, diversidad, multiculturalidad, región Caribe, desigualdades, valores, escuelas y universidades

Abstract

Given the interest and importance of studies that intersect the intercultural and educational, we present here some reflections on the pedagogical challenges and theoretical perspectives of intercultural education. To do this, we assume that the world we live involves facing challenges of a different order; one of these challenges is to continue building an education capable of forming the individual to function in the complex and diverse society. This means that the Caribbean region requires an education that not only focuses on the transmission of new knowledge and learning skills and technology skills to perform in the workplace, but an education based on the recognition of cultural diversity and economic their social environment.

Author Biographies

Luis Alfonso Alarcón Meneses, Profesor Universidad del Atlántico. Grupo de Investigaciones Históricas en Educación e Identidad Nacional. Programa de Historia - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad del Atlántico.

Profesor Universidad del Atlántico. Grupo de Investigaciones Históricas en Educación e Identidad Nacional. Programa de Historia - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad del Atlántico.

Celmira Josefa Castro Suárez, Universidad del Norte / Universidad del Atlántico

Profesora Catedrática en el Departamento de Historia de la Universidad del Norte y en la Facultad de Ciencias de la Educación – Universidad del Atlántico. Miembro del Grupo de Historia de la Educación e Identidad Nacional/Universidad del Atlántico. Magíster en Educación, Especialista en Desarrollo Humano y Valores;
Candidata a Doctora en Ciencias Sociales-Desigualdades e intervención social,
Universidad Pablo de Olavide (Sevilla – España). Entre sus publicaciones se destacan: Estudios sobre educación intercultural en Colombia: tendencias y perspectivas, (2009), Memorias. Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe, Núm. 10, Uninorte.
Repensar la educación desde la interculturalidad, (2009), Amauta No. 18, Universidad del Atlántico. Dirección: Carrera 69 No. 78-06 Barranquilla. Email: celjosecastro@gmail.com.com

Published

2012-05-23

Issue

Section

Artículos de Investigación