Abstract
The objective of this lines is to analyze some social traits shared by two musical genres with large audiences in Mexico and Colombia. The norteña music and the vallenata music, are analyzed from a general perspective from their diffusion processes and from its junction with distinctive forms of regional identity and an expression of experiences and histories. Both genres have undergone significant transformation processes of diffusion and change of them as spaces that allow expression of popular culture Colombian-Mexican.
References
Alan Knight. Racismo, revolución e indigenismo. México 1910-1940. México. FCE, 2004.
Anajilda Moneada. Narcocorridos, ciudad y vida cotidiana: Espacios de expresión de la narcocultura en Culiacán, Sinaloa. Tesis doctoral. ITESO, 2012.
Antonio Gramsci: ¿Qué es la cultura popular? Justo Serna y Anaclet Pons, Eds. Universitat de Valencia. 2011.
Egberto Bermúdez. ¿Que es el vallenato? Una aproximación musicológica. En: Ensayos. Historia y teoría del arte. Vol. IX. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, 2004. P. 9-62.
José Valenzuela. Jefe de jefes. Corridos y narcocultura en México. El Colegio de la Frontera Norte. México. 2002.
Juan Moreno. Una mirada a la historia de la música costeña de acordeón. En: Poligramas numero 32. Universidad del Valle. 2010. P. 123-145.
Juan Sans. Musicología popular, juicios de valor y nuevos paradigmas del conocimiento. En: Musicología popular y juicios de valor: una reflexión desde América Latina. Fundación Celarg. Colección de Musicología Latinoamericana Francisco Curt Lange. Venezuela. 2011.
Luis Astorga. Los corridos de traficantes de drogas en México y Colombia. En: Revista Mexicana de Sociología, UNAM. Vol. 59, No. 4 (Oct. - Dic., 1997). URL: http://www.jstor.org/stable/3541131 México 1997: P. 245-261
Pedro Salmerón. La División del Norte. La tierra, los hombres y la historia de un ejército del pueblo. Editorial Planeta. México, 2006.
Peter Wade. Música, raza y nación. Música tropical en Colombia. Departamento Nacional de Planeación. Bogotá. 2002.
Ricardo Pérez Montfort. Cotidianidades, imaginarios y contextos: ensayos de historia y cultura en México. 1850-1950. México, CIESAS. 2008.
Roberto Escobar y Gilbert Chase. Hacia un Enfoque General de la Música en América Latina. En: Anuario Interamericano de Investigación Musical, Vol.8 URL http://www.jstor.org/stable/1733071.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Memorias