The Caribbean reflecten in the Camival of Cádiz with the Atlantic as a mirror

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/memor.32.10330

Keywords:

Carnival, Cádiz, murga, chirigota, choir, tango, comparsa

Abstract

The Carnival is the most peculiar celebration of Cádiz and one of the most unique manifestations of its modality in the world. A phenomenon that is based mainly on the couplets, the ingenuity of their lyrics and the variety of music, each year new and different; The Carnival of Cádiz is inspired by real life, in the archetypal images of tradition, theater and cinema, in legends, operas or zarzuelas. Another of its specificities is the disguises, which in Cádiz they are known as tipos, more than a set of garments, is the materialization of the character represented by each group. The evolution of the type, which is directly related to the theme of its repertoire, has run parallel to the succes-sion of real events, literary, artistic, social, cinematographic, televisión and other Media channels.

The Carnival of Cádiz has been adopting innovative styles from its own evolution and others acquired from different Carnivals. In this sense, the geostrategic situation of the city, in the south of the south of Europe, and cióse to Africa, but above all of its port, has been fundamental for the maritime Communications between the two shores of the Atlantic.

The exchange of goods and passengers brings the introduction of customs, Carnival itself, through the genovese merchants who established their businesses in the city, or the African rhythms con-tributed by the slaves in their passage from Africa to the new American lands. In the coming and going by the Atlantic Ocean, the coplas returned with Havana cadenees and other Antillean com-passes that added to the cantes of the earth.

Although its appearance is very oíd, it was the assumption of its organization at the end of the 19th century, by the municipal authority which leaves a documentary trace of how this festival has been conforming a style of Cádiz in which the coplas, unión of Lyrics rhymed with music, each year new and different, constitute the most significant and difierentiating axis with respect to other Carnivals of the world. The expression of the Carnival of Cádiz has evolved according to historical events, social changes, musical tendencies, theatrical or film premieres and, in the last decades, by televisión and new media. The evolution of the Carnival of Cádiz has not oceurred in an automatic or continuous way. After almost two centuries of history, everything suggests that this rhythmic movement that transports the images of the Caribbean peoples to the other side of the ocean and becomes Carnival in Cádiz, will continué to remember the permanent linkage, across the Atlantic, that unites the Shores of East and West through its waters turned into a mirror in which customs, characters and cultures are reflected.

Author Biography

Ana María Barceló Calatayud, Investigadora

Doctora en Historia por la Universidad de Cádiz (UCA), 2014. Máster en Estudios Hispánicos de la Universidad de Cádiz, 2008. Licenciada en Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid, 1977. Magisterio, Albacete, 1970. Otros estudios: cursos de doctorado en Comunicación Audiovisual, Universidad de Sevilla, Asociación para el Progreso de la Comunicación de (APC), 1999-2000. Maestría en Administración de Empresas (MBA), incompletos. Universidad Río Piedras, Puerto Rico, 1987 y 1988. Autora de libros sobre el carnaval: Cuaderno de Mari Pepa: glosario de los tipos y coplas del Carnaval de Cádiz (1821-2015) y El tipo en el Carnaval de Cádiz. Propuesta para una catalogación. Algunas actividades específicamente relacionadas con el Carnaval de Cádiz: El Carnaval en 20 Tipos: asesora, coordina la exposición y redacta el catálogo de la muestra organizada por Canal Sur y Diputación, enero de 2010; "La Voz del Carnaval", suplemento de La Voz de Cádiz, columnas monográficas sobre indumentaria, 2011 y 2012. "Las murgas de Cádiz: Los Royalty", conferencia al alumnado del máster Cultura y Patrimonio, febrero 2014. La Fiesta de los Locos, largometraje documental de Manuel Iborra; participación y asesoramiento histórico, Cádiz, febrero-mayo de 2016. Miembro del Jurado Oficial de Coros y Comparsas en el Concurso Oficial de Agrupaciones del Carnaval de Cádiz (COAC), 2017. Reconocimientos profesionales: Premio Baco a la promoción en la provincia de Cádiz, otorgado por actores y directores de teatro; Sanlúcar, Día Mundial del Teatro, 3 de abril de 1986. Premio Paco Navarro a la trayectoria profesional en la información sobre Carnaval, XVI edición; otorgado por la APC, 2 de julio de 2016. 

ORCID 0000-0002-8666-4881

Correo: anabarceloc@gmail.com

References

Acedo, A. y Vázquez, J. (1985). Conversaciones con los viejos comparsistas. Madrid: Caja de Ahorros de Jerez.

Álvarez, J. M. (Ed.) (1995). Memorias de Antonio Girón Beret, poeta-autor de agrupaciones carnavalescas. Cádiz: Peña La Salle-Viña [inédito].

Barceló, A. (2015). Cuaderno de Mari Pepa. Glosario de los tipos y coplas del Carnaval de Cádiz (1821-2015). Cádiz: Gráficas San Rafael.

Barceló, A. (2015). El tipo en el Carnaval de Cádiz. Propuesta para una Catalogación. Cádiz: Q-Book.

De Enriquez, J. (S. f.). El mito de la “Gaditana que se va” comienza a cantar la retirada. La Red 21. Recuperado de http://www.lr21.com.uy/comunidad/212970-el-mito-de-la-gadi-tana-que-se-va-comienza-a-cantar-la-retirada.

Fernández, J. L. y Blanco, R. (2008). 25 Años de coros de Julio Pardo 1978-2003. Cádiz: Diputación de Cádiz.

Jurado, J. M. (2008). Vida y obra de Enrique Villegas Vélez. Gaditano de Ayamonte. Cádiz: Ayuntamiento de Cádiz.

López, J, Mariscal C, E. y De Vicente, F. J. (2006). Carnaval de Cádiz. Relación de Agrupaciones 1821- 2005. Cádiz: Aula de Cultura del Carnaval de Cádiz.

López, J, Mariscal C, E. y De Vicente, F. J. (2000 a 2007). Carnaval de Cádiz. Relación de Agrupaciones 1821-2005. Cádiz: Colección Autores del Siglo XX [diez libros y CD]. Musical JM.

Matallana, F. (1957). Cádiz en sus fiestas folklóricas. Cádiz: Neila-Escelicer.

Miralles, F. y Osuna, J. (2004). Historia gráfica del Carnaval de Cádiz. Años 1950-1959. Vol. I. Cádiz: Ingrasa.

Moreno, R. (1980). Antonio Rodríguez El Tío de la Tiza. Su vida y su obra. Cádiz: Jiménez Mena. Moreno, R. (1987). Cañamaque. Cádiz: Jiménez Mena.

Moreno, S. (2006). La clase obrera gaditana (1949-1959). Cádiz: Universidad de Cádiz.

Osuna, J. y Hernández, J. (2011). Carnaval de Cádiz retratado por Kiki. Cádiz: Quórum Editores. Payán Sotomayor, P. (2007) El habla de Cádiz. 7ª ed., 4ª reimpresión. Cádiz: Quórum Editores. Ramos, A. (coord) (1988) Carnaval de Cádiz (fascículos). Cádiz, España. Diario de Cádiz.

Ramos, A. (2002). El carnaval secuestrado o historia del carnaval. El caso de Cádiz. Cádiz: Quórum Editores. Solís, R. (1988). Coros y chirigotas. Reedición. Madrid: Sílex.

Zilbermann, M. (1983). Carnaval. Cádiz: Fundación de la Juventud, Ayuntamiento de Cádiz.

VV. AA. (1986). Actas del Primer Seminario sobre el Carnaval Ciudad de Cádiz. Jerez de la Frontera: Fundación Gaditana del Carnaval-Cátedra Municipal “Adolfo de Castro”.

VV. AA. (2003). Actas del 1º Congreso Gaditano del Carnaval. Cádiz: Asociación de Autores del Carnaval de Cádiz.

VV. AA. (2004). Actas del 2º Congreso Gaditano del Carnaval. Cádiz: Asociación de Autores del Carnaval de Cádiz.

VV. AA. (2006). Actas del 3º Congreso Gaditano del Carnaval. Cádiz: Asociación de Autores del Carnaval de Cádiz.

VV. AA. (1996) Álbum de Carnaval. Cádiz: Diario de Cádiz.

VV. AA. (1992) El cajón. Anuario del Carnaval de Cádiz. San Fernando, Cádiz: La Voz.

VV. AA. (1999) El cajón. Anuario del Carnaval de Cádiz. Cádiz: Ático de Ediciones El Bujío.

VV. AA. (1993) Enciclopedia de las fiestas de España. Madrid: Información y Prensa, S. A. y Europa Press Ediciones, S. A.

VV. AA. (2000) Historia del Carnaval de los años 70. Fascículos. Cádiz: Diario de Cádiz, Ingrasa Artes Gráficas.

Otras fuentes consultadas

Documentales

Archivo Histórico Municipal de Cádiz (AHMC). Series documentales de Carnaval. Archivo Histórico Provincial de Cádiz (AHPC). Expedientes Gubernativos.

Biblioteca de Temas Gaditanos (BTG) Unicaja. Fondo Ramón Grosso.

Hemerográficas

Biblioteca del Casino Gaditano.

Biblioteca Municipal Celestino Mutis, Cádiz.

Diario de Cádiz: Hemeroteca del periódico, de 1881 a 1883.

Diario de Cádiz: Biblioteca Pública Provincial. Febrero-marzo 1913.

Diario de Cádiz: Diario del Carnaval desde 1997 a 2016.

Guía Rosetty de Cádiz, 1863.

Hemeroteca de la Biblioteca Pública Provincial de Cádiz.

La Información. Febrero de 1913, Biblioteca del Casino Gaditano.

Published

2017-08-31

Issue

Section

Dossier de Carnaval