Performance as history: Las Negritas Puloy in the Barranquilla Carnival

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/memor.32.10331

Keywords:

Barranquilla Carnival, krewe, costume, performance, performative, history, gender, negritude, stereotypes, negritas, Puloy.

Abstract

This essay follows the performative history of Las Negritas Puloy, a costume/ comparsa that has gained popularity after six decades of its first appearance in the Barranquilla Carnival, to the point of becoming an emblematic symbol of the festivities. This carnival has become the main cultural source for the city´s identity and as such the analysis of one of its important manifestations yields important racial aspects to consider in its performative history.

 

 

Author Biography

Mónica Margarita Gontovnik Hobrecht, Universidad del Norte

Profesora del Departamento de Humanidades y Filosofía, Universidad del Norte (Colombia). PhD en Estudios Interdisciplinarios en Artes (2015) de Ohio University (USA) con un trabajo que investiga las prácticas performativas de artistas contemporáneas colombianas. Su tesis reposa sobre un trabajo etnográfico de investigación de campo y una mirada feminista apoyada en la teoría crítica. Especialista en Filosofía Contemporánea de la Universidad del Norte (2005). Master en Estudios Interdisciplinarios en Arte y Psicología de Naropa University (2001). Entre 1995-2001 dirigió y co-produjo el Festival Internacional de Danza Contemporánea: Barranquilla Nueva Danza. Pregrado en Danza de Skidmore University WithoutWalls, en Saratoga Springs, New York, 1980. En 1978 creó el Laboratorio de la Danza, su estudio de experimentación con el movimiento que fue la sede de Kore Danza Teatro, grupo pionero que dirigió y donde actuó durante más de quince años. Mónica ha publicado siete libros de poesía, dos antologías poéticas y numerosos artículos académicos. Columnista de opinión de El Heraldo. 

Email: mgontovnik@uninorte.edu.co 

ORCID: 0000-0002-3889-1289

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Published

2017-08-31

Issue

Section

Dossier de Carnaval