Diferencias en ansiedad escolar en función del sexo y curso académico en una muestra de estudiantes chilenos de educación básica
Keywords:
Ansiedad Escolar, Diferencias de Género, Educación BásicaAbstract
La literatura informa que la prevalencia de la ansiedad en edad infantil ha aumentado exponencialmente durante las últimas décadas, generando con ello la necesidad de monitorear permanentemente los estados emocionales principalmente en niños, y así evitar las dificultades de esta problemática. El objetivo fue establecer diferencias en ansiedad escolar en función del sexo y curso académico en estudiantes chilenos de educación básica. Para ello se contó con 3212 alumnos de 30 colegios de Ñuble en Chile, 1639 niñas y 1573 niños y edades entre 8 y 15 años (M=10.05 DT=1.01). La Ansiedad Escolar se evaluó con el Inventario de Ansiedad Escolar para Educación Primaria, que evalúa tres sistemas de respuesta (cognitiva, conductual y psicofisiológica) y cuatro factores situacionales (Ansiedad ante el castigo escolar, ansiedad ante la victimización, ansiedad ante la evaluación social y ansiedad ante la evaluación y fracaso escolar). Los resultados indican que las niñas presentan niveles de ansiedad significativamente mayores que los niños, aunque de pequeña magnitud. Respecto del curso académico, se observan diferencias estadísticamente significativas entre 4° y 5°, entre 4° y 6° y entre 5° y 6° año. Estos resultados corroboran los obtenidos en investigaciones previas y alertan sobre el mantenimiento de ellos en el tiempo.
References
Downloads
Published
Versions
- 2023-05-03 (2)
- 2018-09-11 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0