Social skills and mental health in young technical and technological students

Authors

  • Andrea Camila González Giraldo Universidad de Manizales
  • Juan Camilo Aguirre Rivera Universidad de Manizales
  • Valeria Garzón Rendón Universidad de Manizales
  • Diego Zuluaga Mejía Universidad de Manizales
  • Jaime Alberto Restrepo Soto Universidad de Manizales

Keywords:

Social Skills, Mental Health, Adolescents, Youth, Higher Education

Abstract

The article established the relationship between social skills and mental health in young people from technical and technological programs. The type of research is quantitative non-experimental, descriptive-relational, with a sample of 179 trainees (116 women and 53 men) from 12 technical and technology programs, aged between 16 and 25 years. For the mental health variable, the SCL-90-R was applied and for the social skills variable, the Evaluation of Social Skills in Adolescents Scale (EEHSA). The results showed that when there are poor social skills, risk factors related to mental health increase. It was concluded that the development of social skills is directly related to better mental health in these young students. Hence, it is necessary to generate early detection and/or promotion-prevention strategies that mitigate risk factors.

References

Alarcón, R. (2019). La Salud Mental de los estudiantes universitarios. Revista Médica Herediana, 30(4), 219-221. https://doi.org/10.20453/rmh.v30i4.3655

Arias, M. R., Lloreda, M.V. y Lloreda, M. J. (2014). Psicometría. Alianza Editorial.

Bandura, A. y Rivière, Á. (1982). Teoría del aprendizaje social. Espasa-Calpe.

Bolsoni-Silva, A. T., Barbosa, R. M., Brandão, A. S. & Loureiro, S. R. (2018). Prediction of course completion by students of a university in Brazil. Psico-USF, 23(3), 425-436. http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712018230303

Brougham, R. R., Zail, C. M., Mendoza, C. M. & Miller, J. R. (2009). Stress, Sex Differences, and Coping Strategies Among College Students. Current Psychology, 28, 85-97. https://doi.org/10.1007/s12144-009-9047-0

Caballo, V. E. (1991). El entrenamiento en habilidades sociales. En V.E. Caballo (Ed.), Terapia y modificación de conducta (pp. 403–443). Siglo Veintiuno.

Caballo, V. E. y Carrobles, J. A. (1988). Teoría, evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Promolibro.

Caparrós Caparrós, B., Villar Hoz, E. & Viñas Poch, F. (2007). Symptom Check-List-90-R: fiabilidad, datos normativos y estructura factorial en estudiantes universitarios. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 781-794. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33770314

Casullo, M. M. (5 de mayo 2004). SCL-90-R. Adaptación UBA CONICET. https://www.fundacionforo.com/pdfs/inventariodesintomas.pdf

Casullo, M. M. y Pérez, M. (4 de abril 2008). SCL-90-R. Adaptación UBA. http://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/obligatorias/070_psicoterapias1/material/inventario_sintomas.pdf

Casullo, M. M. (2006). Síntomas psicopatológicos en adultos urbanos. Psicología y Ciencia Social, 6(1), 49-57. https://www.redalyc.org/pdf/314/31406105.pdf

Chau, C. y Saravia, J. C. (2014). Salud percibida y adaptación a la vida universitaria. Revista Colombiana de Psicología, 23(2), 269-284. https://doi.org/10.15446/rcp.v23n2.41106

Chau, C. y Vilela, P. (2017). Variables asociadas a la salud física y mental percibida en estudiantes universitarios de Lima. Liberabit, 23(1), 82-102. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.06

Clinciu, A. I. (2013). Adaptation and Stress for the First Year University Students. Procedia, Social and Behavioral Sciencies, 78, 718-722. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.382

Cuenca, N., Robladillo, L., Meneses, M. y Suyo, J. (2020). Salud Mental en adolescentes universitarios Latinoamericanos: Revisión sistemática. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(6), 689-695. https://doi.org/105281/zenodo.4403731

De la Barra, M. F., Vicente, P. B., Saldivia, B. S. y Melipillán, A. R. (2012). Estudio de epidemiología psiquiátrica en niños y adolescentes en Chile. Estado actual. Revista Médica Clínica Las Condes, 23(5), 521-529. https://doi.org/10.1016/S0716-8640(12)70346-2

De las Cuevas, C., González de Rivera, J. L., Henry Benítez, M., Monterrey, A. L., Rodríguez Pulido, F. y Gracia Marco, R. (1991). Análisis factorial de la versión española del SCL-90-R en la población general. Anales de psiquiatría, 7(3), 93-96. http://www.psicoter.es/pdf/91_A098_20.pdf

Del Prette, Z. A. y Del Prette, A. (2008). Un sistema de categorías educativas de habilidades sociales. Paidéia (Ribeirão Preto), 18(41), 517-530. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300008

Dusselier, L., Dunn, B., Wang, Y., Shelley II, M. C. & Whalen, D. F. (2005). Personal, health, academic, and environmental predictors of stress for residence hall students. Journal of American college health, 54(1), 15-24. https://doi.org/10.3200/JACH.54.1.15-24

Gavín-Chocano, Ó., Molero, D., Ubago Jiménez, J. L. & García Martínez, I. (2020). Emotions as Predictors of Life Satisfaction among University Students. International journal of environmental research and public health, 17(24), 1-14. https://doi.org/10.3390/ijerph17249462

Gemp, R. F. y Avendaño, C. B. (2008). Datos Normativos y Propiedades Psicométricas del SCL-90-R en Estudiantes Universitarios Chilenos. Terapia psicológica, 26(1), 39-58. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082008000100004

Gómez Restrepo C, Auli J., Tamayo, N., Gil, F., y Casas, G. (2016). Prevalencia y factores asociados a trastornos mentales en la población de niños colombianos. Encuesta Nacional de Salud Mental (ENSM) 2015. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(S1), 39-49. http://dx.doi.org/10.1016/j.rcp.2016.06.010

Gómez Restrepo, C., Malagón, N. R., Eslava Schmalbach, J., Ruiz, R. y Gil, J. F. (2021). Factores asociados al reconocimiento de trastornos y problemas mentales en adolescentes en la Encuesta Nacional de Salud Mental, Colombia. Revista Colombiana de Psiquiatría, 50(1), 3-10. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2019.09.002

Gresham, F. M. (2011). Análise do comportamento aplicada às habilidades sociais. En A. Del Prette y Z.A.P. Del Prette (Eds.), Psicologia das habilidades sociais: Diversidade teórica e suas implicações (2da ed., pp. 17-66). Petrópolis: Vozes.

Holst, I., Galicia, Y., Gómez, G. y Degante, A. (2017). Las habilidades sociales y sus diferencias en estudiantes universitarios. Vertientes, 20(2), 22-29. https://www.medigraphic.com/pdfs/vertientes/vre-2017/vre172c.pdf

Kelly, J. (2002). Entrenamiento de las Habilidades Sociales. Descleé de Brower.

Lacunza, A. B. (2012). Las intervenciones en habilidades sociales: revisión y análisis desde una mirada salugénica. Psicodebate, 12, 63-84. https://doi.org/10.18682/pd.v12i0.367

Olaz, F. O. (2012) Escala de Autoeficacia Social para Universitarios (EAS-U): Estudios Psicométricos y Bases Conceptuales. Editorial Académica Española.

Olivari, C. & Mellado, C. (2019). Recognition of mental disorders in schooled adolescents: a descriptive study. Medwave, 19(3), 1-7. http://doi.org/10.5867/medwave.2019.03.7617

Organización Mundial de la Salud (4 de abril 2021). Boletín virtual de salud mental del adolescente.https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

Organización Mundial de la Salud (5 de agosto 2022). Informe mundial sobre salud mental: transformar la salud mental para todos. Panorama general. https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240050860.

Reyes, A. S., Castillo, L. O. y Saldaña, M. R. R. (2019). Habilidades sociales básicas y su relación con la ansiedad y las estrategias de afrontamiento en estudiantes de medicina. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(2), 834-856. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/70134

Rivera, L. y Abuín, M. R. (2012). LSB-50: Listado de Síntomas Breve. TEA ediciones.

Rivera Ledesma, A., Caballero, N. P., Pérez, I. N. y Montero López, M. (2013). SCL-90 R: Distrés psicológico, género y conductas de riesgo. Universitas Psychologica, 12(1), 105-118. https://www.redalyc.org/pdf/647/64728729011.pdf

Ríos, M. (2014). Manual de Interpretación de la Escala de Evaluación de Habilidades Sociales para Adolescentes EEHSA. Editorial El Manual Moderno.

Rosentreter, Z. J. (1996). Habilidades sociales y salud mental. Un enfoque comunitario Última Década, (4), 1-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=19500413

Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

Segrin, C. & Taylor, M. (2007). Positive interpersonal relationships mediate the association between social skills and psychological well-being. Personality and Individual Differences, 43(4), 637-646. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.01.017

Stallman, H. M. (2010). Psychological distress in university students: A comparison with general population data. Australian Psychologist Society, 45(4), 249-257. https://doi.org/10.1080/00050067.2010.482109

Vizcarro, C. (1994). Evaluación de las habilidades sociales. En Fernández Ballesteros, R. (Ed.), Evaluación conductual hoy: un enfoque para el cambio en psicología clínica y de la salud (pp. 347-384). Editorial Pirámide.

Published

2023-12-02 — Updated on 2024-08-18

Versions