This is an outdated version published on 2018-06-27. Read the most recent version.

Parenting in Colombia: Relevance and Research Advances

Authors

  • Luz Magnolia Tilano Universidad de San Buenaventura Medellin

Keywords:

Parenting, family educational practices, parenting styles, Colombia

Abstract

Parenting is a valuable research topic because of its implications in comprehensive education, mental health, and violence prevention.  Reflections about it involve educational institutions, society, and the state. This article aims to identify the investigative trends on the phenomenon of parenting in Colombia during the decade 2004 – 2014. Conceptualization, scope, related variables, approaches, results, methodologies, and limitations of published studies were analyzed. It was found a need for deepening the comprehensive definition and for using methodologies that allow an explanatory and / or comprehensive analysis of the phenomenon, as well as a higher awareness in urban and rural populations. The results foster research and creation of programs in the country that use parenting as a tool to prevent low mental health of children and adolescents

Author Biography

Luz Magnolia Tilano, Universidad de San Buenaventura Medellin

Psicóloga Universidad de San Buenaventura Medellín Especialista en clínica cognitivo comportamental y neuropsicología en niños de la Universidad de Antioquia Magister en Psicología (línea Educativa) PhD (C) Psicología Universidad de San Buenaventura Docente investigadora, lider de la línea Aprendizaje, Desarrollo y Diversidad de la Universidad de San Buenaventura Medellín.

Investigaciones en proceso:

Exposición a la violencia, eventos de vida y autoeficacia emocional en madres como predictores de la crianza posítiva, no punitiva, agresión física y psicológica: Una comparación Colombia - Italia (Tesis Doctoral en convenio con la universidad Sapienza de Roma departamento de psicología, doctorado de diferencias individuales )

Desarrollo de herramientas electrónicas  y didácticas facilitadoras de la comunicación y el aprendizaje de personas sordas (segunda Fase en convenio con la institución educativa Francisco Luis Hernadez Betancur y apoyo de Ruta N municipio de Medellín).Línea base para política pública sobre el impacto del ruido en la salud mental y rendimiento cognitivo de personas que han interpuesto queja por ruido alto  y de escuelas saludables (Segunda Fase: en convenio con Secretaría de salud y Universidad de Medellín).

Published

2018-06-27

Versions

Issue

Section

Artículos