Self-care barriers and the empowerment of type 2 diabetes in mexican adults: a structural model

Authors

  • Josué Medina-Fernández Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México
  • Nissa Yaing Torres-Soto Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México
  • Beatriz Martínez-Ramírez Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México
  • Esmeralda Fuentes-Fernández Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México
  • Julia Candila-Celis Universidad Autónoma de Yucatán, México
  • Antonio Yam-Sosa Universidad Autónoma de Yucatán, México

DOI:

https://doi.org/10.14482/sun.39.02.618.210

Keywords:

Self-care barriers, Empowerment for Health, Diabetes Mellitus Type 2, Adult

Abstract

Objective: To explain the effect of self-care barriers on disease empowerment in adults with diabetes. Method: Correlational-explanatory design, collected by convenient sampling in 657 adults with diabetes. We used a personal data card, the Self-Care Barriers Scale (?=0.78), and the Diabetes Empowerment Scale (?=0.89). Informed consent and legal requirements for the investigation were applied. Descriptive statistics were used, as well as inferential statistics such as the Spearman test and a model of structural equations. Results: Participants had an M=50.10 years, the majority being female (58.9%) and mature adult (37.6%). 56.5% have no empowerment in diabetes and had an M=82.12 in self-care barriers. Empowerment is related to age (r=-0,199), years of living with diabetes (r=-0,097), and barriers to self-care (r=0,302). Together, both are explained (- 0.34). The indicators of goodness were ?2= 35,309 (8 g.l.), p<.0001, ?2 relative= 4.41, and the practical indicators were BBNFI=.99, BBNFI=.98, CFI=.99, and RMSEA=.07, explaining 12% of the variance of diabetes empowerment. Conclusion: It is confirmed by the model of structural equations that self-care barriers positively and significantly influence 12% on the empowerment of diabetes.

Author Biographies

Josué Medina-Fernández, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México

Maestro en Enfermería por la Universidad Autónoma de Coahuila. División Ciencias de la Salud de la Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo. josuemedinafernandez@outlook.es. Orcid 0000-0003-0588-9382

Nissa Yaing Torres-Soto, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Sonora. División Ciencias de la Salud de la Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo. nissa.torres@uqroo.edu.mx. Orcid 0000-0003-3646-6649

Beatriz Martínez-Ramírez, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México

Maestra en Ciencias de la Salud por el Instituto Nacional de Salud Pública. División Ciencias de la Salud de la Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo. beatriz.martinez@uqroo.edu.mx. Orcid 0000-0001-8617-4279.

Esmeralda Fuentes-Fernández, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Interamericana para el Desarrollo. División Ciencias de la Salud de la Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo. esmefuentes@uqroo.edu.mx. Orcid 0000-0002-6343-3386.

Julia Candila-Celis, Universidad Autónoma de Yucatán, México

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Santander. Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma del Estado de Yucatán. julia.candila@correo.uady.mx. Orcid 0000-0002-7499-1009.ORCID 0000-0003-2524-061X.

Antonio Yam-Sosa, Universidad Autónoma de Yucatán, México

Doctor en Ciencias de la Enfermería por la Universidad de Guanajuato. Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma del Estado de Yucatán. antonio.yam@correo.uady.mx. Orcid 0000-0002-7499-1009

Published

2023-09-18

How to Cite

Medina-Fernández, J., Torres-Soto, N. Y. ., Martínez-Ramírez, B., Fuentes-Fernández, E. ., Candila-Celis, J., & Yam-Sosa, A. (2023). Self-care barriers and the empowerment of type 2 diabetes in mexican adults: a structural model. Salud Uninorte, 39(2), 617–631. https://doi.org/10.14482/sun.39.02.618.210

Issue

Section

Original Article