Abstract
This article presents how citizen thinking can be strengthened and especially the component knowledge of citizen competencies, through the implementation of instructional strategies, with the students of the ninth course B, on the subject of social sciences, the institution educational Anna Vitiello of the municipality of Patios, North of Santander, Colombia. Framed in the nonparticipative action research methodology, in this work the results achieved show that students can experience dense and formal knowledge, associated with the responsible exercise of citizenship, thanks to the implementation of activities creative activities that allow them to develop their ideas and criteria to analyze the frame of reference offered by the norm and encourage their commitment and social participation.References
Alcaldía Municipal de los Patios. (2014). Establecimientos comerciales por actividad. Recuperado de https://www.datos.gov.co/Comercio-Industria-y-Turismo/Establecimientos-Comerciales-Por-Actividad-del-Mun/cwc5-9yia/data
Aparici, R. (2010). Cómic y fotonovela en el aula. Madrid: Ediciones de la Torre.
Chaux, J., Lleras, J. & Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula; una propuesta de integración a las áreas académicas. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Comte, C. (2013). La contribución de las comunidades de aprendizaje al desarrollo de la competencia social y ciudadana (tesis doctoral). Barcelona: Universidad de Barcelona.
Elliott, J. (2000). La investigación-acción en educación. España: Morata.
Forigua, M. (2015). Competencias ciudadanas en las practicas pedagógicas y sus representaciones sociales en docentes y estudiantes de la institución educativa Colegio Nuestra Señora de Belén. Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander.
Gómez, M. (2014). El material didáctico expuesto en clase como instrumento de educación para la paz. Recuperado de http://revistaseug.ugr.es/index.php/revpaz/article/view/1535/2633
González Gallego, I. (2010). Prospectiva de las Didácticas Específicas, una rama de las Ciencias de la Educación para la eficacia en el aula. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 49, 1-31. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333327288001
Moreno, D. (2015). Aproximación a las competencias ciudadanas desde una pedagogía crítica en la IED Reino de Holanda de la localidad Rafael Uribe Uribe. Maestría en Educación. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.
Quecedo, R. & Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 5-39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402
Santamaría, J. (2015). Democracia y educación ciudadana: configuración en la formación de estudiantes de educación media. Bogotá: Universidad de San Buenaventura.
Santiago, J. A. (2016). La acción didáctica de las Ciencias Sociales y el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Educación y Humanismo, 18(31), 241-256.
Teppa, S. (2006). Investigación-acción participativa en la praxis pedagógica diaria. Barquisimeto: UPEL-IPB.
Tobón, S., Prieto, J. & J. Fraile, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación.

