Didactic strategies to strengthen citizen thinking in the ninth grade students from the Anna Vitiello Educational Institution
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Alcaldía Municipal de los Patios. (2014). Establecimientos comerciales por actividad. Recuperado de https://www.datos.gov.co/Comercio-Industria-y-Turismo/Establecimientos-Comerciales-Por-Actividad-del-Mun/cwc5-9yia/data
Aparici, R. (2010). Cómic y fotonovela en el aula. Madrid: Ediciones de la Torre.
Chaux, J., Lleras, J. & Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula; una propuesta de integración a las áreas académicas. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Comte, C. (2013). La contribución de las comunidades de aprendizaje al desarrollo de la competencia social y ciudadana (tesis doctoral). Barcelona: Universidad de Barcelona.
Elliott, J. (2000). La investigación-acción en educación. España: Morata.
Forigua, M. (2015). Competencias ciudadanas en las practicas pedagógicas y sus representaciones sociales en docentes y estudiantes de la institución educativa Colegio Nuestra Señora de Belén. Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander.
Gómez, M. (2014). El material didáctico expuesto en clase como instrumento de educación para la paz. Recuperado de http://revistaseug.ugr.es/index.php/revpaz/article/view/1535/2633
González Gallego, I. (2010). Prospectiva de las Didácticas Específicas, una rama de las Ciencias de la Educación para la eficacia en el aula. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 49, 1-31. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333327288001
Moreno, D. (2015). Aproximación a las competencias ciudadanas desde una pedagogía crítica en la IED Reino de Holanda de la localidad Rafael Uribe Uribe. Maestría en Educación. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.
Quecedo, R. & Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 5-39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402
Santamaría, J. (2015). Democracia y educación ciudadana: configuración en la formación de estudiantes de educación media. Bogotá: Universidad de San Buenaventura.
Santiago, J. A. (2016). La acción didáctica de las Ciencias Sociales y el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Educación y Humanismo, 18(31), 241-256.
Teppa, S. (2006). Investigación-acción participativa en la praxis pedagógica diaria. Barquisimeto: UPEL-IPB.
Tobón, S., Prieto, J. & J. Fraile, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación.