Efectos de un programa de atención integral a la infancia en el desarrollo de niños de sectores pobres en Colombia

Authors

Keywords:

Childhood development, education, integral care and interventions programs.

Abstract

This research tries to establish the impact on the development of the kids graduated from the Colombian Program of the integral care for the childhood, concerning the physical, cognitive and social aspects and also its academic achievement. Regarding to the methodological procedure, an ex post- facto model was used, and regarding to the instruments the Abbreviated Scale of Development 2 to evaluate the social and cognitive development, the Scale for weight and high from the ICBF and the grades report for the academic performance, were used. The results of the research indicate the impact on the development of the kids graduated from the program was significant, especially, in the cognitive, social-personal and the academic performance areas. It shows that these programs could set up a very valuable resource for the community, and over all, for the childhood.

Author Biographies

José Juan Amar, Universidad del Norte, Colombia

Psicólogo, sociólogo e historiador. ph.d con grado de mayor en psicología social de columbia pacific university. Director del centro de investigaciones en desarrollo humano (cidhum) de la universidad del Norte.

Raimundo Abello Llanos, Universidad del Norte, Colombia

Psicólogo, doctor en educación de la Universidad del Humanismo Cristiano de Chile; especialista en diseño y evaluación de proyectos de la Universidad del Norte. Investigador adscrito al cidhum.

Diana Tirado García, Universidad del Norte, Colombia

Psicóloga, Universidad del Norte. joven investigadora adscrita al grupo de investigaciones en desarrollo humano (gidhum) de la misma universidad.

References

AMAR AMAR, J. (2003). La importancia de los primeros años de vida en el desarrollo humano. Serie Ensayos en Desarrollo Humano. Barranquilla: Ediciones Uninorre.

––– (2003). Una perspectiva de desarrollo humano para los derechos de la infancia. Serie Ensayos en Desarrollo Humano. Barranquilla: Ediciones Uninorre.

AMAR AMAR, J. & ALCALÁ, M. (2002). Infant attention programme models and social policy. Barranquilla: Ediciones Uninorre.

AMAR, J. & ABELLO, R. (1998). El niño y su comprensión del sentido de la realidad. Barranquilla: Ediciones Uninorre.

BANCO MUNDIAL (1998). Justificación de la infancia temprana.

BERNARD VAN LEER FOUNDATION (2000). Head Start Programme by Rachel Lawrenchuck. In Early Childhood Matters, N° 95.

GAVI-UNICEF (2000). Children’s inmunization campaingn launched at world economic forum. Switzerland.

INSTITUTO DE FAMILIA Y TRABAJO DE LA UNIVERSIDAD DE CHICAGO (1996). Resumen ejecutivo de la conferencia «Desarrollo cerebral en niños: Nuevas fronteras para la investigación, política y práctica». Chicago.

La Declaración de los Derechos del Niño de 1959 y la Convención por los Derechos del Niño, 1989. En C. LANDERS. A theoretical child development: Review of Current Concepts. Consultative Group on Early Chilhood Care and Development, december, 1991.

LANDESR, Cassie (1991). A theoretical basis for investing in early child development: Review of Current Concepts, op. cit.

MARTORELL, R. (1996). Undernutrition during pregnancy and early Childhood Care and its consequences for behavioral development. Conferencia del Banco Mundial sobre el Desarrollo Infantil Temprano: Invirtiendo en el futuro (Early child development: lnvesting in the future).

MYERS, R. (1999). Los doce que sobreviven: fortalecimiento de los programas de desarrollo para la primera infancia en el Tercer Mundo. Washington: OPS, unicef/tacro. –––(1992, 1995). The twelve who survive. Ypsilanti, MI: High/ScopePress.

NATIONAL ASSOCIATION FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN (NAEYC) (1996). What are the benefits of high qualit y early childhood. EE.UU.

SCHOR, E. (1999). Early brain development and childcare. En Healthy Child Care America, Vol. 3, N° 1, January.

THE BRAIN MAX ACADEMY (1998). Breastmilk: The gold Standard.

THE OUNCE PREVENTION FOUNDATION. The lnfant Brain. EE.UU.

TRISTER DODGE, D. & HEROMAN, C. (1999). Cómo estimular el cerebro infantil: Una guía para padres de familia. Teaching Strategies Collection. Washington D.C.

TURNER, A. M. & GREENOUGH, W. T. (1985). Differential rearing effects on rat visual cortex synapses: Synapses and neural density and synapses per neuron. In Brain Research, Vol. 329.

Published

2022-01-06

How to Cite

Amar, J. J., Abello Llanos, R., & Tirado García, D. (2022). Efectos de un programa de atención integral a la infancia en el desarrollo de niños de sectores pobres en Colombia. Investigación &Amp; Desarrollo, 13(1), 60–77. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/1063

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>