Perceptions of Peace and Armed Conflict in School Actors

Authors

  • María Cecilia Romero Rodríguez Gobernación del Norte de Santander, Colombia
  • Abad Ernesto Parada Trujillo Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Colombia
  • Andrea Johana Aguilar Barreto Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.14482/INDES.31.02.700.175

Keywords:

Armed conflict, peace education, collective memory, peace, violence

Abstract

The objective of the article is to describe the perceptions of students and parents related to the armed conflict and peace. It corresponds to a qualitative study of descriptive level framed in the interpretive-hermeneutical paradigm. Discourse analysis and grounded theory methods were used, and 35 school actors from an educational institution in Colombia participated, to whom an in-depth interview was applied. The data was coded and categorized, and systematized through the Atlas Ti software. The results show seven selective categories, 18 axial codes and 231 open codes, which reveal the different forms of perception around peace and armed conflict of school actors. Heterogeneous grammars are suggested around peace and armed conflict with broad interpretive frameworks and flexible listening strategies.

Author Biographies

María Cecilia Romero Rodríguez, Gobernación del Norte de Santander, Colombia

Magíster en Derechos Humanos, Gestión de la Transición y Posconflicto de
la Escuela Superior de Administración Pública (Cesar). Secretaria de Medio
Ambiente y Recursos Naturales de la Gobernación del Norte de Santander,
Cúcuta (Colombia). Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5551-9318.
cecilia181976@hotmail.com.

Abad Ernesto Parada Trujillo, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Colombia

Magíster en Educación de la Universidad Externado de Colombia y doctor
(c) en Educación y Estudios Sociales del Tecnológico de Antioquia Institución
Universitaria. Docente del Tecnológico de Antioquia Institución
Universitaria. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9665-6105.
abad.parada@tdea.edu.co.

Andrea Johana Aguilar Barreto, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Colombia

Doctora en Educación y posdoctora en Innovación Educativa y TIC de la
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectora Académica
del Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria. Orcid: https://orcid.
org/0000-0003-1074-1673.
vice.academica@tdea.edu.co.

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Published

2023-09-01

How to Cite

Romero Rodríguez, M. C. ., Parada Trujillo, A. E., & Aguilar Barreto, A. J. . (2023). Perceptions of Peace and Armed Conflict in School Actors. Investigación &Amp; Desarrollo, 31(2), 192–227. https://doi.org/10.14482/INDES.31.02.700.175

Issue

Section

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