Un enfoque del desarrollo del niño a partir de la investigación sobre su cotidianidad
DOI:
https://doi.org/10.14482/id.v0i4.2580Keywords:
human everyday life, extreme poverty, social managementAbstract
In this artide, the author presents, based on the results of this research, the enhancement in getting to know the human quotidian of the regions of the extremely poor, where situations are gest, generating processes like the participation, the integration and the social measures that permits, in an individual way, the development of potentialities. This brings out improvement on the group life conditions, rebounding directiy in the development of each of its members, specially children.References
AMAR AMAR, José Juan. Educaci6n infan?til y desarrollo social. Barranquilla: Ediciones Uninorte, 1994.
AMAR, ANGARITA, CABRERA, IRIAR?TE.Infancia y vida cotidiana. Barranquilla: Uni?versidad del Norte, 1989.
BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. La construcci6n social de la realidad. Buenos Ai?res: Amorrortu, 1994.
BRETHERTON, 1. (Comp.) Simbolic play: The development of social understanding. Nueva
York: Acadernic Press, 1984.
BRUNER,Jerome. Laelaboraci6ndelsentido. Barcelona: Paidos, 1990.
__ Habla del niño. Con misi6n y desarrollo humano. México: Paidós, 1990.
Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza, 1991.
CASTAÑEDA. Jorge. La utopla desarmada. Santafé de Bogotá: Tom Editores, 1994.
CUMMINGS, E.M.;ZAHN WAXLER,C. y YARROW, M.R. Young childrens Tesponse to expression of anger and affection by other in the fami/y. Child development, 1981.
FAMILIA, INFANCIA Y CALIDAD DE VIDA. Síntesis y conclusiones. Seminario Nacional. Barranquilla: Ed. Uninorte, 1993.
FLAVELL, J. Cognitive development. Past, present and future. Developmental Psychology, 1992.
FUNDACION SANTILLANA. La educa?ción infantil. Documento de un debate. Madrid: Femández, 1992.
GOFFMAN y GARFINKEL. Citados por Light, Orkeller. Sociología. México: McGraw Hill,1989.
GOMEZ, José M. G. El a priori del mundo de la vida. Barcelona: Ed. Anthropos, 1989.
HELLER, Agnes. Sociología de la vida cotidiana. Barcelona: Península, 1987.
KELLER,S; LIGHT, Donald. Sociología. Bogotá: McGraw-Hill, 1991.
LECHNER, Norbert. Las patios interiores de la democracia. Chile: Flacso, 1991.
LEIGHTON, Carlos. El desarrollo social en los niños pequeños. Barcelona: Ed. Jedisa, 1992.
LIGHT, Paul. The development of social sensivity. Cambridge University Press, 1979.
LIGHT, Pauland NIX, Carolyne. Own view nerous good view in a perspective taking task. Child development. Vol. 54, 1983.
LOMNITZ, Larisa. Cómo sobreviven los mar?ginados. México: Editorial Siglo XXI, 1981.
MAX NEEF, Manfred. Desarrollo a escala humana. Una opción para e/ futuro. Suecia: Ed. Cepaur, 1986.
MUGNY, Gabriel; DOISE, William. Lacons?trueción social de la inteligencia. México: Trillas,
MUGNY, Gabriel; PEREZ,J. (Comp) Psicología social del desarrollo cognitivo. Barcelona: Ed. Anthropos, 1988.
PAPALIA, Diane y WENDKOS, Sally. Desarrollo Humano. México: McGraw-Hill, 1988.
PIAGET, Jean. El lenguaje y el pensamiento del niño pequeño. Barcelona: Paidos, 1984.
--- Los procesos de adaptación. Buenos Aires: Ed. Nueva Visión, 1977.
PIAGET; INHELDER, B. «The child's conception of spac€». Londres: Routledge &
Kegan Paul, 1956 (trad. casto La concepción del espacio del niño. Madrid: Morata, 1988).
RITZER, George. Teoría sociológica contemporánea. Bogotá: McGraw-Hill, 1993.
RIVIERE, Angel. Objetos con mente. España: Alianza, 1991.
SCHUTZ, Alfred. Las estructuras del mundo de la vida. Buenos Aires: Amorrortu, 1978.
VELEZ, Eduardo. Estudio de remesas en re?des familiares y estrategias de supervivencia. Bogotá: Instituto Ser de Investigaciones, 1985.
VYGOTSKI, Lev. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona:Grijalbo,1979.
WALLON, Henry. Los orígenes del pensa?miento en el niño. Tomo 1. Buenos Aires: Ed. Lantano, 1965.
--- Psicología del niño. Madrid: Pablo del Río (Ed.), 1980.
Psicología del niño. Una comprensión dialécti?ca del desarrollo infantil. Volumen 1. Madrid: Pablo del Río (Ed.), 1989
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.