Impacto de la imagen de Colombia en la identidad y autoestima de los colombianos.

Authors

Keywords:

Ethnical identity, colombian self-steem

Abstract

We tried to determine whether the negative images vehiculated about Colombia (drugs, violence, poverty) would modify the Colombians ethnical identity and self esteem, both inside and outside their own country. The results seemed to indicate that these images have not significantly altered the answers given by 156 Colombians living in Europe and Colombia (36 and 120 respectively). who were submitted to Phinney's Ethnical Identity Test (1992) and Coopersmith's Self-Esteem Inventory (1984). However, two significant aspects were found: First, the women possessed a stronger sense of ethnical identity than men; on the other hand, the latter seemed to come into contact comparatively more easily with other ethnic groups. Second, the subjects of the test living in Colombia possessed a stronger self-esteem than those living in Europe: in addition, they used more positive adjectives and less negative ones when describing Colombians than when describing Europeans. The Colombians see the Europeans as an individualistic, cold, hard-working, ciever, distrutful and pacific people, they see themselves as a hard-working, happy, individualistic rowdy. religious and expressive people.

Author Biographies

Jorge Enrique Palacio Sañudo, Universidad del Norte, Colombia

Doctor en Psicología, Investigador del CIDHUM (Uninorte).

Camilo Alberto Madariaga Orozco, Universidad del Norte, Colombia

Doctor en Educación, Investigador del CIDHUM.

Raimundo Abello Llanos, Universidad del Norte, Colombia

Doctor en Educación, Investigador del CIDHUM (Uninorte).

Colette Sabatier, Universidad de París X, Francia

Psicóloga, PhD.

References

BAROSUD: l'image du tiers-monde dans les médias (1992). Commission Cooperacion Developpement París, La Documentation Francaise.

BERRY, J-W. (1989). «Acculturation et adaptation psychologique». En: Retschitzky, J., Bossel Lagos, M., Dasen, P. (1989). La Recherche Interculturelle. Tome I París, L'Harmatran.

BOURDON, J. (1993). Les Etrangers au prime time ou, la Television est-elle xénopbobe? Télévision d'Europe et Immigration INA et Association Dialogue entre cultures.

CHAUCHAT, H. (1985). L'enquête en psycho-sociologie. P.U.F. París.

COOPERSMITH, S. (1984). Inventaire d'estime de soi. París, Editions du Centre de Psychologie Appliquée

HUTNIK, N. (1991). Ethnic minority Identity. A social psychological perspective. Oxford, Clarendon Press,

LE NET, M. (1992). Redressons l'image. En. Barosud- l'image du tiers-monde dans les médias (1992) Commission Cooperation Developpement. París, La Documentation Francaise

MONTERO, M. (1992a) Atracción y repulsión. Identidad nacional en hijos de inmigrantes. Boletín de Psicología, N° 37, diciembre, 21-42.

________(1992 b). Identidad nacional e identificación en hijos de inmigrantes colombianos II Jornadas Venezolanas de Investigación en Psicología. Caracas: UCAB.

OCAMPO, M. (1988). L'identité national chez les colombiens: Les étudiants face à leurs origines et aux institutions du système socio-politique. Thèse de doctorat de troisième cycle París, E.H.E.S.S.

PALACIO, J (1996). «La identidad étnica y la autoestima de los colombianos en situación de aculturación frente a la imagen de su país». Memoria de DEA, Directora, Mme. Colette Sabatier, PhD. Université de Paris X-Nanterre.

__________(1994). L'identité sociale des immigrés colombiens selon l'image de leur pays. Memoire de maitrise de psychologie sociale. Directeur, Patrick Gosling Université de Paris X-Nanterre Publicado en PALACIO, J., GOSLING, P. (1997) La imagen de Colombia y su influencia en la identidad social de los inmigrantes colombianos. Investigación y Desarollo. N° 6 Barranquilla, Universidad del Norte, 1997.

PHINNEY, J-S. (1992). The Multigroup Ethnic Identity Measure A new scale for use with adolescents and youth adults from diverse groups. Journal of Adolescent Research, 7, 156-176 _______(1990). Ethnic Identity in Adolescents and Adults Review of Research. Psychological Bulletin, Vol. 108, No. 3, 499-514.

RODRÍGUEZ, P. (1992). Estereotipos de nacionalidad en estudiantes colombianos y venezolanos Boletín de la AVEPSO, Vol. XV, Nos. 1-3, 65-74.

ROSEMBERG, M. (1979). Concening the self. In: PHINNEY, J-S (1990). «Ethnic Identity in Adolescents and adults: Review of Research». Psychological Bulletín, Vol 108, No.3, 449-514.

ROTHERAM, M-J., PHINNEY, J-S. (1987). Introduction: Definitions and perspectives in the study of children's ethnic socialization. In PHINNEY, J-S. (1987). Children's ethnic socialization Pluralism and development Londres, Sage Publications, Newbury Park

SALAZAR, J. M. (1992) Dos acercamientos a la identidad latinoamericana. Boletin de la AVEPSO, Vol. XV, Nos. 1-3, 75-86.

_______(1989). «Niveles de identificación y estructura cognocitiva en relación con el latinoamericano>> Revista de Psicología Social, 4, 13-21.

________(1983). On the psychological viability of «Latin-Americanism». International Social Science

Published

2022-01-12

How to Cite

Palacio Sañudo, J. E., Madariaga Orozco, C. A., Abello Llanos, R., & Sabatier, C. (2022). Impacto de la imagen de Colombia en la identidad y autoestima de los colombianos. Investigación &Amp; Desarrollo, 8(3), 288–313. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/2834

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>