Percepción social que tienen de sus connacionales los inmigrantes colombianos residentes en Kendall (Miami, USA): Una investigación con colombianos que ven noticieros de televisión de los canales hispanos.

Authors

Keywords:

Social perception, colombian inmigrants

Abstract

This research is a descriptive study about the social perception of their fellow nationals among Colombian immigrants living in Kendall (Miami) and who watch television news from Hispanic channels.

To achieve the proposed objectives, the «Questionnaire of Social Perception for Colombian immigrants» was designed under the scope of the Social Perception Theory in relation with Emotions Acknowledgement, Impresszons Formation and the Cau sal Attributions undertaken by the individual during the development of the perceptive process.

In general terms, the results obtained show that after watching the tv news from Hispanic channels, the Colombian immigrants have a negative Social Perception of bis/her fellow nationals. They highlight the vision of Colombians as «sad», «nervous and «scared people. This is projected (according to immigrants' opinion) on their faces, gestures and body movements which are generally those of pain, anxiety and lack of security.

Author Biographies

Sandra Mejía Ricci, Universidad del Norte, Colombia

Psicóloga.

Ricardo Mendoza Puccini, Universidad del Norte, Colombia

Comunicador social-periodista.

María Amarís Macías, Universidad del Norte, Colombia

Psicóloga. Magister en Desarrollo Social.

Rafael Obregón Gálvez, Ohio University, Estados Unidos

PhD Programa interdisciplinario de comunicación masiva.

References

BANDURA, Albert. Pensamiento y Acción. Fundamentos Sociales. Barcelona, Martínez Roca, 1987.

BARON, Robert Psicología Social. 8ª ed, España, Prentice-Hall, 1998

BARROSO, Jaime. Procesos de la Información de actualidad en Televisión. Instituto Oficial de Radio y Televisión, Radiotelevisión española España, 1992.

CLARITAS, «1998 & Simmons Hispanic Study», 1998 (vía Internet) http:// www.Telemundo» com/facts asp?lang=1!

DAY, R. H. Psicología de la Percepción humana. México, Lemusa-Wiley, 1981.

DEVITO, Joseph A. Human Communication. The Basic Course USA, Alfa Row, 1990.

LUCAS, Antonio. Sociología de la Comunicación. Madrid, Trotta, 1999

McCOMBS, Maxwell y SHAW, Donald. «The Agenda-Setting Functions of the Mass Media» Ed. Public Opinion Quarterly, vol. 36, 1972.

McQUAIL, Denis. Introducción a la teoría de la Comunicación de Masas. España, Paidós Ibérica, 1991

«TELEMUNDO» Network Group LLC. Perfil (vía Internet ) http://www.wscv.comi

_________Noticiero 51 (vía Internet ) http://www.Telemundo.com/

UNIVISIÓN, Noticias ( vía Internet ) http://www.untvision.com

Published

2022-01-13

How to Cite

Mejía Ricci, S., Mendoza Puccini, R., Amarís Macías, M., & Obregón Gálvez, R. (2022). Percepción social que tienen de sus connacionales los inmigrantes colombianos residentes en Kendall (Miami, USA): Una investigación con colombianos que ven noticieros de televisión de los canales hispanos. Investigación &Amp; Desarrollo, 9(1), 464–487. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/3042

Issue

Section

Research Articles