Simo?n Rodri?guez and Jose? Marti?: originality and authenticity of educational thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/memor.39.370.1

Keywords:

Simon Rodriguez, Jose Marti, Latin American educational thinking, history of Latin American education.

Abstract

The article deals with the topic of Latin American educational thinking through two representatives personalities: Simo?n Rodri?guez and Jose? Marti?. The objective of this work is to assess the significance of the educational work of both figures, their authenticity and originality in their context of performance. Previous researching results of the author are retaken on the basis of a review of the complete works of both educators. The thought and the educational work have been confronted with the context that conditioned them. The significance of the expression of thought in relation to education is valued, as the most significant of the continent’s educational memory.

Author Biography

Elmys Escribano Hervis, Universidad de Matanzas, Cuba.

Licenciado en Educación Pedagogía–Psicología. Profesor titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Facultad de Educación. Universidad de Matanzas, Cuba. Director de la Revista Atenas: http://atenas.reduniv.edu.cu Coordinador general del Simposio Internacional de Educación y Cultura, desde su primera edición en el año 1996. Jefe del Proyecto Científico: Educar con José Martí en la escuela cubana. Experto del Programa Científico Nacional: Perfeccionamiento del Sistema Educacional. Perspectivas de Desarrollo. Sus líneas de investigación son relativas a la Historia de la Educación y temas actuales de la educación y la pedagogía.   Correo electrónico: escriba2003@gmail.com ORCID: 0000 _ 0003 _ 0050 _ 0649    

References

Arce, R. (1996). Religión: Poesía del mundo venidero: implicaciones teológicas en la obra de José Martí. Ecuador: CIAI.

Ballón, J. (1993). Autonomía cultural americana: Emerson y Martí. Madrid: Editorial Pliegos.

Blanco, R. (1945). Mocedades de Bolívar. Caracas: Ediciones del Ministerio de Educación Nacional.

Calzadilla, J. A. (2005). El libro de Robinson. Un camino hacia la lectura de Simón Rodríguez. Caracas: Siembraviva Ediciones.

Chávez, J. (1995). Filosofía y educación en América Latina. Educación (85), 14-17.

Chávez, J., Suárez, A. & Permuy, L.D. (2003). Acercamiento necesario a la Pedagogía general. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Darío, R. (2007). José Martí. Pp. 37-44. En A. Cairo Ballester (Cuidadora Ed.), Valoración múltiple. José Martí. Tomo 2 La Habana: Edit. Casa de las Américas.

Escribano, E. (2006). La concepción de la educación en la obra de José Martí. La Habana: Pueblo y Educación.

Escribano, E. (2011). José Martí para educadores. Biografía. La Habana: Pueblo y Educación.

Escribano, E. (2012). Nuestra América como plataforma de la educación en el continente. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana (RHELA), 14(18), 39-52.

Escribano, E. (2015). Elementos de historia de la educación en América Latina. La Paz: Instituto Internacional de Investigación Convenio Andrés Bello.

Escribano, E. (2016). El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo XXI. Hallazgos, 13(25), 65-87.

Escribano, E. (2017). La investigación histórica y comparada en educación. En M. B. Castro y M. Zeballos, Aportes prácticos para la investigación social (pp. 49-72). La Paz, Bolivia: Iseat.

Fuentes, C. (1992). El espejo enterrado. México: Fondo de Cultura Económica.

Fullat, O. (1987). Filosofía de la educación: concepto y límites. Educar, (11), 5-15.

Galeano, E. (1990). Memorias del fuego. II. Las caras y las máscaras. La Habana: Casa de las Américas.

González, W. (9 de junio de 1995). El desafío. Visión sobre la universalidad de Martí. Bohemia, 87(12), 60-61.

Guadarrama, P. (1994). Humanismo práctico y desalienación en José Martí. En O. Ette y T. Heydenreich (Edits.), José Martí 1895-1995. Literatura-Política-Filosofía-Estética (pp.29-42). Frankfurt am Main: Universität Erlangen.

Guadarrama, P. (2008). Pensamiento filosófico latinoamericano: humanismo vs. alienación (3 Vol). Caracas: El Perro y la Rana.g

Guichot, V. (2006). Historia de la Educación: reflexiones su objeto, ubicación epistemológica, devenir histórico y tendencias actuales. Revista Latinoamericana de Estudios (Colombia), 2(1), 1-51.

Lecuna, V. (1925). Cartas del Libertador (Vol. 4). Caracas: S. E.

Martí, J. (1963). Obras completas. La Habana: Edit. Nacional de Cuba.

Martí, J. (1979). Una novedad en educación pública. En CEM, Anuario del Centro de Estudios Martianos (vol. 2, pp. 19-20). La Habana: CEM.

Martí, J. (1985). Revolución en la enseñanza. En CEM, Anuario del Centro de Estudios Martianos (vol. 8, pp. 14-19). La Habana: CEM. Martí, J. (s. f. ). La Edad de Oro. La Habana: Gente Nueva.

Paz, O. (1993). Los hijos del limo (4.a edición). Barcelona: Seix Barral

Picón-Salas, M. (1987). De la conquista a la independencia y otros estudios. (G. Sucre, Ed.) Caracas: Monte Ávila Editores, C. A.

Rodríguez, S. (1794). Reflexiones sobre el estado actual de la escuela. Estado actual de la escuela y nuevo establecimiento de ella. En A. Rumazo, Simón Rodríguez. Selección de documentos (pp. 81 - 94). La Habana: Biblioteca familiar.

Rodríguez, S. (1975). Obras completas (vol. 2). Caracas: Universidad Simón Rodríguez.

Rodríguez, S. (1990). Sociedades americanas. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Rodríguez, S. (2004). Luces y virtudes sociales. En S. Rodríguez, Inventamos o erramos (pp.37-96). Caracas: Biblioteca Básica de autores venezolanos. Monte Ávila. Editores Latinoamericanos.

Rodríguez, S. (2004). Sociedades americanas. En S. Rodríguez, Inventamos o erramos (pp.97-130). Caracas: Monte Ávila. Editores Latinoamericanos. Rodríguez, S. (s. f. ). Carta al general Francisco de Paula Otero, Lima, 10 de marzo de 1832. En S. Rodríguez, Cartas (pp. 159-162). Caracas: Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Ediciones Rectorado.

Rumazo, A. (2004). Simón Rodríguez, Maestro de América. Biografía breve (2.a ed.). Caracas: Ediciones de la Presidencia de la República.

Weinberg, G. (1981). Modelos educativos en el desarrollo histórico de América Latina. Buenos Aires: Unesco, Cepal, PNUD.

Published

2019-11-02

Issue

Section

Artículos de Investigación