The role of cultural heritage in the post-conflict scenario in Colombia: landscape, intangible cultural heritage and memory for peace-building

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/memor.39.303.66

Keywords:

Colombia, memory, peace, cultural heritage, postconflict.

Abstract

Objective / context: The article presents an analysis of cultural heritage, in- cluding elements such as landscape, intangible cultural heritage and memory in the context of the post-conflict scenario in Colombia, which can serve the country for peace-building, repair of the social fabric and contribute to the guarantees of non-repetition of the armed conflict. Methodology: Cultural he- ritage is approached from various authors to understand its definition and im- portance. Also, methods are highlighted such as: pluralize the past; from the particular to the universal; heritage as a process oriented through dialogue; dynamic heritage; verbalization versus silence, among others. A comparison is made with the Guatemalan case as a guide and example for Colombia regar- ding the construction of peace through cultural heritage. Similarly, national experiences such as the House of Memory Museum and the San Jacinto Com- munity Museum are contemplated. 

Author Biography

René Alonso Guerra Molina, Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia

“Profesional en Relaciones Internacionales de la Universidad del Norte (Colombia). Máster en Unión Europea del Real Instituto de Estudios Europeos (RIEE-España). Candidato a Doctor en Ciencias Sociales de la Universidad del Norte (Colombia). Becario de Colciencias-Convocatoria Doctorados Nacionales 727 de 2015.Afiliación Institucional: Universidad del Norte. Profesor asociado del Instituto de Altos Estudios Sociales y Culturales de América Latina y el Caribe de la Universidad del Norte. Miembro del Grupo de Investigación: “Memorias del Caribe” de la Universidad del Norte. Beca de apoyo Universidad del Norte 2019.El presente artículo es derivado de su investigación doctoral sobre seguridad nacional y posconflicto.   ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7998-5137   Correo electrónico: reneg@uninorte.edu.co    

References

Bakker, K., & Müller, L. (2010). Intangible Heritage and Community Identity in Post-Apartheid South Africa. Museum International, 62(1-2), 48-56.

Beltrán, L. (2011). El Patrimonio Cultural Inmaterial y la Ley de Victimas: una herramienta para la restitución del tejido social en las regiones. Apuntes, 24(2), 136-137.

Billingsley, D., & Wertsch, J. (2011). The Role of Narratives in Commemoration: Remembering as Mediated Action. En H. Anheier, & Y. Isar (Edits.), Heritage, Memory and Identity (págs. 25-38). London: SAGE Publications Ltd.

Coalición Internacional de Sitios de Conciencia. (2017). Sites of Conscience. Obtenido de https://www.sitesofconscience.org/es/quienes-somos/

Connerton, P. (2008). Seven types of forgetting. Memory Studies, 1(1), 59-71.

Council of Europe. (2011). The Role of Cultural Heritage in Conflict Prevention, Transformation, Resolution and Post-Conflict Action: The Council of Europe Approach. Obtenido de https://edoc. coe.int/en/european-cultural-convention/5785-the-role-of-culture-and-cultural-heritage-in-conflict-prevention-transformation-resolution-and-postconflict-action-the-council-of-europe-approach.html

Donais, T. (2009). Empowerment or Imposition? Dilemmas of Local Ownership in Post-Conflict Peacebuilding Processes. Peace & Change, 4(1), 3-26.

Filippucci, P. (2012). Archaeology and the anthropology of memory: Takes on the recent past. En T. Duncan , & Y. Thomas, Archaeology and anthropology: understanding similarities,exploring differences (págs. 69-83). Oxford: Oxbow Books Ltd.

Funk, N. (2012). Building on What’s Already There: Valuing the Local in International Peacebuilding. International Journal, 67(2), 391-408.

Garavito, L. (2006). El origen del patrimonio como política pública en Colombia, y su relevancia para la interpretación de los vínculos entre cultura y naturaleza. Opera, 2, 169-187.

García Canclini, N. (1999). Los usos sociales del Patrimonio Cultural. En E. Aguilar, Patrimonio Etnológico. Nuevas perspectivas de estudio (págs. 16-33). Sevilla: Junta de Andalucía, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.

García Encina, C. (2014). Mandela: el final de una era. Cuadernos de Pensamiento Político(41), 105-116.

Glendinning, W. (2011). Storytelling and Dialogue as Part of the Irish Peace Process. En B. Gustafsson, C. Holtorf, & E. Westergren (Edits.), Museum International (Vol. 63, págs. 102-108).

Hall, C. (1993). Heritage Managemente in New Zealand and Australia: Visitor Management, Interpretation and Marketing. Auckland: Oxford University Press.

Hastrup, K. (2010). Cultura: La comunidad flexible. Lund:: Literatura estudiantil.

Holtorf, C. (2011). The Changing Contribution of Cultural Heritage to Society. Museum International, 63(1-2), 8-16.

Lederach, J. (1997). Building Peace: Sustainable Reconciliation in Divided Societies. Washington, D.C: US Institute of Peace.

Mejía, J. (2015). Política para la Gestión, Protección y Salvaguardia del Patrimonio Cultural. Obtenido de http://www.mincultura.gov.co/ministerio/politicas-culturales/gestion-proteccion-salvaguardia/Documents/02_politica_gestion_proteccion_salva-guardia_patrimonio_cultural.pdf

Ministerio de Cultura. (2011). Guías para el conocimiento y la gestión del patrimonio cultural inmaterial, El módulo I: conceptos. Obtenido de http://www.mincultura.gov.co/areas/ patrimonio/publicaciones/Documents/G-Guias%20para%20el%20conocimiento%20y%20la%20gesti%C3%B3n%20del%20PCI.pdf

Ministerio de Cultura. (2018). Programa Nacional de Vigías del Patrimonio. Obtenido de Ministerio de Cultura: http://www.mincultura.gov.co/areas/patrimonio/investigacion-y-documentacion/politicas-planes-y-programas/programa-nacional-de-vigias-del-patrimonio/Paginas/default.aspx

Mouly, C., & Giménez, J. (2017). Oportunidades y desafíos del uso del patrimonio cultural inmaterial en la construcción de paz en el posconflicto.Implicaciones para Colombia. Estudios Políticos, 50, 281-302.

Museo Casa de la Memoria. (2018). ¿Por qué un museo para la memoria? Obtenido de https:// www.museocasadelamemoria.gov.co/elmuseo/por-que-un-museo-para-la-memoria/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. Obtenido de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=17716&URL_DO=DO_ TOPIC&URL_SECTION=201.html

Osorio, J., & Rodríguez, D. (2010). Paisajes Culturales: Un caso de estudio en la región cafetera del Centro Occidente de Colombia. Arquetipo, 1, 83-94.

Pinto, M. (2014). Music and Reconciliation in Colombia: Opportunities and Limitations of Songs Composed by Victims. Music and Arts in Action, 4(2), 24-51.

Pratts , L. (1997). Antropología y patrimonio. Barcelona: Editorial Ariel.

Ramírez, Y. (2015). En los Montes de María el museo resiste: aproximaciones a la relación entre arqueología, comunidad y patrimonio arqueológico desde el Museo Comunitario San Jacinto, Bolívar, Colombia. Memorias, 11(27), 174-206.

Sierra, W., Loaiza, M., & Triana, J. (2015). Memoria histórica y patrimonio cultural: su contribución a la restauración del tejido social, en un escenario de post conflicto en Colombia. En Cátedra Unesco y Cátedra Infancia: justicia transicional y memoria histórica. Bogotá: Universidad externado de Colombia.

Tavera, E., Otálvaro, E., & Castañeda, J. (2016). El patrimonio natural como escenario de guerra. Obtenido de http://hacemosmemoria.org/2016/08/09/el-patrimonio-natural-como-escenario-de-guerra/

UNODC. (2017). Colombia: Monitoreo de territorios afectados por cultivos ilícitos 2016. Obtenido de https://www.unodc.org/documents/colombia/2017/julio/CENSO_2017_WEB_ baja.pdf

Wollentz, G. (2014). The Cultural Heritage as a Resource in Conflict Resolution: An Over-view of the Field. bridging ages. Obtenido de http://www.bridgingages.com/ library/the-cultural-heritage-as-a-resource-in-conflict-resolution/

Published

2019-11-02

Issue

Section

Artículos de Investigación