Recording the party: LGBTI audiovisual culture in Barranquilla
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

carnaval
cultura audiovisual
travestismo
transformismo
LGTBI
Caribe carnival
audiovisual culture
memory
transvestism
transformism
LGTBI
Caribbean carnaval
cultura audiovisual
memória
travesti
transformismo
Caribe

Abstract

This article analyzes, based on an audiovisual corpus selected by the author, the reality of transvestite, crossdresser and drag queens practices in the Barranquilla Carnival, which now, thanks to a changing political board, seem to enjoy acceptance. The research focuses on the way in which transvestite audiovisual contents question and/or put in tension the concept of heritage, tradition, valorization and the Safeguarding Plan of the Barranquilla Carnival. These practices are currently part of the visual/audiovisual map of the carnivals, becoming in the years 2000 and 2010 a marked trend that gives the greatest attraction to these popular festivities.

Although its history is marked by discrimination and invisibilization, the LGBTI collective has managed through carnival to find a way to counteract what seemed impossible. However, ensuring that LGBTI artists, actors, entrepreneurs and managers enjoy total acceptance in the carnival is more complex than one might think. The research methodology consisted in conducting interviews with representatives of the LGBTI collective related to popular festivities, in addition to the review, selection and analysis of a sample of audiovisual, photographic and press content, through which the studies of these practices and their evolution were deepened. In this article the author focuses only on audiovisual culture and press material, the latter running transversally to audiovisual content. As a result, a diversity of views enriched the discussion and its impor- tance for Caribbean studies and regional culture.

https://doi.org/10.14482/memor.46.306.766
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alcaldía de Barranquilla (2015). Plan de Salvaguardia del Carnaval de Barranquilla. Anexo de la Resolución N° 2128 del 21 de julio de 2015 del Ministerio de Cultura de Colombia. Barranquilla: Secretaría de Cultura, Patrimonio y Turismo de la Alcaldía de Barranquilla.

BLU Radio (21 de febrero de 2017). Carnaval S. A. sancionará a grupo LGBTI que se desnudó en desfile de Guacherna. BLU Radio, Barranquilla. recuperado de: https://www. bluradio.com/blu360/caribe/carnaval-s-a-sancionara-a-grupo-lgbti-que-se-desnudo-en-desfile-de-guacherna

Butler, J. (2002 [1995]). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.

Celis Albán, F. (2002). Colombia erótica. Bogotá, D.C.: Intermedio Editores.

Chaparro Silva, A. (2017). Poder ser nosotros mismos. Fiesta, performance y políticas identitarias en el Carnaval gay de Barranquilla. En M. Ortega González-Rubio y J. Penenrey Navarro (Eds.), Todos me miran: América Latina y el Caribe desde los estudios de género (pp. 101-120). Barranquilla, Colombia: Sello editorial Universidad del Atlántico.

Chica García, A. (21 de febrero de 2017). Estudian sanción a trans que se desnudaron en Guacherna. El Heraldo, Barranquilla. Recuperado de: https://www.elheraldo. co/barranquilla/estudian-sancion-trans-que-se-desnudaron-en-guacher- na-330680

Correa, J. D. (2013a). El ciclo rosa, una muestra de cine que disuelve fronteras. En J. D. Correa (Ed.), Ciclo Rosa Audiovisual Catálogo 2013 (pp. 13-24). Bogotá: Cinemateca Distrital e Instituto Distrital de las Artes.

Correa, J. D. (2013b). Barrido en rosa, el Ciclo Rosa audiovisual. En J. D. Correa (Ed.), Ciclo Rosa Audiovisual Catálogo 2013 (pp. 41-50). Bogotá: Cinemateca Distrital e Instituto Distrital de las Artes.

De Lauretis, T. (1989). Technologies of Gender. Essays on Theory, Film, and Fiction. Londres: Macmillan.

De Lauretis, T. (1992 [1984]). Alicia ya no. Feminismo, semiótica y cine. Madrid: Cátedra.

De la Mora, S. (2006). Cinemachismos: Masculinities and Sexualities in Mexican Film. Austin: University of Texas Press.

Dyer, R. (1986 [1977]). Cine y homosexualidad. Barcelona: Editorial Laertes.

Foster, D. W. (2003). Queer Issues in Contemporary Latin American Cinema. Austin: University of Texas Press.

Gontovnik, M. (4 de febrero de 1997). Punto gay. El Tiempo, Bogotá. Recuperado de: https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-587588

González Cueto, D. (2015). Los de abajo en el Carnaval de Barranquilla: La confrontación entre el espacio público y las fiestas en la mirada audiovisual. En D. González Cueto y G. Carbó Ronderos (Comp.), Las artes desde el Caribe. Sonidos, miradas, movimientos (pp. 132-155). Barranquilla: Sello Editorial Universidad del Atlántico.

González Cueto, D. A. (25 de agosto de 2017a). Entrevista a Heriberto Mejía Mercado [Comunicación personal]. Lugar: Hotel Casa Ballesteros. Barranquilla, Colombia.

González Cueto, D. A. (28 de agosto de 2017b). Entrevista a Wilson Castañeda [Comunicación personal]. Lugar: Sede Caribe Afirmativo. Barranquilla, Colombia.

González Cueto, D. A. (28 de agosto de 2017c). Entrevista a Hemel Noreña [Comunicación personal]. Lugar: Sede Fundación Sky. Barranquilla, Colombia.

González Cueto, D. A. (25 de agosto de 2017d). Entrevista a Eusebio Castro [Comunicación personal]. Lugar: Guillermo Díaz Peluquería. Barranquilla, Colombia.

Lechón Álvarez, M. (2001). La sala oscura Guía del cine gay español y latinoamericano. Madrid: Nuer.

Lizcano Angarita, M. y González Cueto, D. (2013). Imágenes de carnaval, entre el celuloide y el video Carnaval de Barranquilla: De Floro Manco a la Unesco. 100 años de patrimonio cultural inmaterial en el documental. En M. Lizcano Angarita y D. González Cueto (Comps.), Leyendo el carnaval. Miradas desde Barranquilla, Bahía y Barce- lona (2a ed.) (pp. 77-111). Barranquilla: Ediciones Uninorte.

Lugo Bertrán, D. (2012). Introducción al dossier La cantidad queer en el cine de Latinoamérica. Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 6. Recuperado de: http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/ imagofagia/article/view/323

Luján Jaimes, Ch. (21 de febrero de 2017). “Mostrar los senos en la Guacherna no fue mostrar los genitales”: Caribe Afirmativo. El Heraldo, Barranquilla. Recuperado de: https://www.elheraldo.co/barranquilla/mostrar-los-senos-en-la-guacherna- no-fue-mostrar-los-genitales-caribe-afirmativo-330762

Menéndez Menéndez, M. I. (2015). Aproximación metodológica a los Gender Studies. Cómo utilizar la categoría género en la cultura audiovisual. En R. Eguizábal(Ed.), Metodologías 1 (pp. 81-99). Madrid: Fragua.

Millington, M. (2007). Hombres in/visibles. La representación de la masculinidad en la ficción latinoamericana, 1920-1980. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Mira, A. (2008). Miradas insumisas Gays y lesbianas en el cine. Barcelona: Egalés.

Mulvey, L. (2001 [1975]). Placer visual y cine narrativo. En B. Wallis (Ed.), Arte después de la modernidad Nuevos planteamientos entorno a la modernidad (pp. 365-377). Madrid: Ediciones Akal.

Padrón, F. (2014). Diferente Cine y diversidad sexual. La Habana: ICAIC.

Penley, C. (1988). Feminism and Film Theory. Londres: Routledge

Pribram, E. D. (Ed.) (1988). Female Spectators: Looking at Film and Television. London: Verso.

Pulgarín, C. A. (31 de enero de 1997). Gay desfilarían en el Carnaval de Barranquilla. El Tiempo, Bogotá. Recuperado de: https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-550440

Russo, V. (1981). The celluloid closet: homosexuality in the movies. New York: Harper & Row.

Salazar Pineda, M. (18 de febrero de 2017). Carta de protesta: No es homofobia, es un llamado a la igualdad. Opinión Caribe, Barranquilla. Recuperado de: https:// www.opinioncaribe.com/2017/02/18/carta-protesta-no-homofobia-llamado-la- igualdad

Saldarriaga, V. [@SaldarriagaSoto]. (21 de febrero de 2017). No entiendo por qué hubo personas de la comunidad LGBTI que desnudaron su cuerpo en el desfile de Guacherna... [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/SaldarriagaSoto/status/834091677228822529/photo/1

Subero, G. (2008). Fear of the Trannies: On Filmic Phobia of Transvestism in the New Latin American Cinema. Latin American Research Review, 43 (2), 159-179. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/20488133

Villalobos Robles, J. D. (29 de agosto de 2007). El español hablado en Barranquilla [mensaje en un blog]. La cuestión barranquillera. Recuperado de: https://sites.goo- gle.com/site/jdvillalobos/barranquillerismos

Zurian Hernández, F. A. y Herrero Jiménez, B. (2014). Los estudios de género y la teoría fílmica feminista como marco teórico y metodológico para la investigación en cultura audiovisual. Área Abierta, 14 (3). https://revistas.ucm.es/index.php/ ARAB/article/viewFile/46357/44209

Audiovisuales

Arocha, L. E. (Director). (1974). Al mal tiempo buena cara o La ópera del mondongo. [Película]. Bolivariana Films.

Cadena, J. y Marino V. (Directores). (2017). El ritual de las caras sucias: La conversión del maíz en crispeta. [Video Registro Performance]. C. María Romero.

Cantillo, V. (Director). (2015). Crónicas traslocadas: La Madonna de Maicao. [Documental]. Mar de Leva Producciones.

Cepeda Samudio, Á. (Director). (1961/1986). Un carnaval para toda la vida. [Película]. Compañía Cinematográfica del Caribe.

Cuartas Rodríguez, P. (Directora). (2018). Serie Sin Closet Historias: Guacherna gay: la historia de la reina que soñó con ser psicóloga. [Documental]. El Espectador.

Cuartas Rodríguez, P. (Directora). (2018). Serie Sin Closet Historias: Oriana Martínez Mataron a una trans ... y a su familia. [Documental]. El Espectador.

Cuartas Rodríguez, P. (Directora). (2018). Serie Sin Closet Historias: Casa de Madonna, el refugio de las trans venezolanas. [Documental]. El Espectador.

Desconocido. (Director). (2012). Desfile Gay 2012 Carnaval de Barranquilla ?Reina del Carnaval Gay 2012: Vanessa Rojas?. [Video Registro Amateur]. Goyo Producciones.

Desconocido. (Director). (2014). Desfile Gay Carnaval de Barranquilla 2014 Reina del Carnaval Gay 2014: Daniela Navarro. [Video Registro Amateur]. Goyo Producciones.

Desconocido. (Director). (2015). Guacherna Gay 2015 Reina del Carnaval Gay 2015: Laura Branigan. [Video Registro Amateur]. Demis Impacto Producción.

Desconocido. (Director). (2017). Desfile Gay Carnaval de Barranquilla 2017 Reina del Carnaval Gay 2017: Julitza Gutiérrez. [Video Registro Amateur]. Goyo Producciones.

Escobar Eljach, J. y Lummerman, D. (Directores). (2010). Disfrázate como quieras. [Documental]. Corporación Disfrázate como quieras.

Flórez, J. C. (Director). (2015). Comunidad LGBTI. La historia de Linda Yepes (serie Dossier) [Docu- mental]. Productora ANTV.

Franco, R. (Directora). (2009). John Better. Locas de felicidad. Crónicas travestis y otros relatos. [Vi- deoarte]. La iguana ciega.

García Garzón, C. (Director). (2017). Cuando la guerra se convierte en Carnaval. [Documental]. Semana Rural Producciones.

García, S. (Director). (2012). Gilbert Soto, la más Camélica Noreña (serie Impacto) [Reportaje]. Sergio García & Asociados.

García, S. (Director). (2013). El retorno de Dayanna Visconti al Carnaval de Barranquilla (serie Impac- to) [Reportaje]. Sergio García & Asociados.

García, S. (Director). (2013). Casa de Reinas Trans (serie Impacto) [Reportaje]. Sergio García & Asociados.

Malagón, L. F. (Director). (2018). Mar de colores: Carnaval Gay. [Documental]. Rana Dorada Producciones.

María Romero, C. Aka Atabey Mamasita (Director). (2012). Crossover. [Video Registro Per- formance]. C. María Romero.

María Romero, C. Aka Atabey Mamasita y Rogers, T. (Directores). (2016). Vogue-Chi. [Video Registro Performance]. C. María Romero y T. Rogers.

María Romero, C. Aka Atabey Mamasita y Warwick, S. (Directores). (2018). HQ – [I feel so Mezzaniney]. [Video Registro Performance]. C. María Romero y S. Warwick.

Massard, G. (Directora). (2012). Disfrázate como quieras. [Videoarte]. G. Massard.

Plattner, Felix A. S.J. (Director). (1957). La Panamericana Dokumentarfilm. [Videoarte]. Compañía de Jesús y Memoriav.

Triana, G. (Directora). (2007). Cada uno sabe su secreto. [Documental]. Producciones El Sur Ltda.

Vargas, R. (Director). (2009). La puntica Sal con el korazon. [Documental]. La Puntica Films.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Memorias