Knowledge and application of learning strategies for higher distance professors

Main Article Content

Rebeca Estéfano

Abstract

The aim of this article is to describe the knowledge teachers of the Education Career, mention Learning Disabilities, possess about learning strategies and their implementation as apprentices of the subjects they teach. With this purpose, it was made a descriptive field research. The descriptive statistic techniques were used to analyze the data. It was determined that teachers know learning strategies and implement them as apprentices of the subjects they teach. The review techniques are the least used, and the most used ones are those of elaboration, organization, critical thinking, metacognition, time management, study environment, effort regulation, peer learning and searching for help.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biography

Rebeca Estéfano, Universidad Nacional Abierta (UNA)

Msc. Universidad Nacional Abierta de Venezuela. Experta en Procesos E-learning (FATLA). Diploma de Estudios Avanzados en Innovación Curricular y Práctica Socioeducativa (Universidad de Córdova, España). Magíster en Educación mención Estrategias de Aprendizaje (UPEL-IPC). Profesora de Educación Especial mención Dificultades de Aprendizaje (UPEL-IPC)

 

References

Amaya, J. & Prado, E. (2002). Estrategias de aprendizaje para universitarios: un enfoque constructivis-ta. México: Trillas.

Barberá, E., Badia, A. & Mominó, J. (2001). La incógnita en la educación a distancia. Barcelona: Horsori.

Barberá, E. (2004, marzo). La enseñanza a distancia y los procesos de autonomía en el aprendizaje. Primer Congreso Virtual Latinoamericano de Educación a Distancia. Recuperado de http://Latine-ducaca2004.com

Beltran, J. (1996) Estrategias de aprendizaje. En J. Beltran & C. Genovard (Eds.) (1996), Psicología de la instrucción I: variables y procesos básicos (pp. 383-428). Madrid: Síntesis Psicología.

Belmont, J. (1989). Cognitive strategies and strategic learnig. American Psychologist, 44(2), 142-148.

Castillo, S. & Cabrerizo, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior: didáctica y curriculum. España: McGraw-Hill.

Cheicher, A., Donólo, D. & Rianudo, M. (2006, julio-agosto.). Aprender en contextos virtuales por opción u obligación. Cognición, 6, 10-24. Recuperado de http://www.cognicion.net/cognicion/files/anachiecheraprender_contextos_virtuales.pdf

Díaz Barriga, F. & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.

Estéfano, R. (2005). Propuesta de estrategias instruccionales para desarrollar un contenido, dirigido a estudiantes de licenciatura en educación, en la modalidad a distancia de la Universidad Nacional Abierta. Tesis de Magíster Scientiarum en Educación. Mención Estrategias de Aprendizaje. Mención Publicación. Caracas, Universidad Nacional Pedagógica Experimental Libertador.

Esteban, M. (2003). Las estrategias de aprendizaje en el entorno de la educación a distancia: consideraciones para la reflexión y el debate. RED, Revista Electrónica de Educación a Distancia, 7. Universidad de Murcia, España. Recuperado de http://www.um.es.ead/red

Esteban, M. & Zapata, M. (2008, enero). Estrategias de aprendizaje y E-Learning. Un apunte para la fundamentación del diseño educativo en los entornos virtuales de aprendizaje. Consideraciones para la reflexión y el debate. Introducción al estudio de las estrategias y estilos de aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, 19. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/19

García Aretio, L. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel Educación.

Hernández, R. Fernández, C. & Baptista, P. (2004). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Kozulin, A. (2000). Instrumentos psicológicos. Barcelona: Paidós.

Lugo, M. & Schulman, D. (1999). Capacitación a distancia: acercar la lejanía. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.

Monereo, C. (1997). El asesoramiento en el ámbito de las estrategias de aprendizaje. En C. Monereo Fond (Ed.), Estrategias de aprendizaje (pp.15-45). Madrid: Aprendizaje Visor.

Monereo, C. (2004). La enseñanza estratégica: enseñar para la autonomía. Cándidus. 3(27), 3-10.

Monereo, F. & Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje: cómo incorporarlas a la práctica educativa. España: Edebé.

Pastuszak, E. (s.f). La educación a distancia en Venezuela. Recuperado de http://neutron.ing.ucv.ve/revista-e/No5/Pastuzak.html

Pérez, M. (1997). La formación del profesorado para enseñar estrategias de aprendizaje. En C. Monereo Fond, Estrategias de aprendizaje (pp. 63113). Madrid: Aprendizaje Visor.

Pintrich. P.R. (2003). Motivation and classroom learnig. En W.M. Reynolds & G.E. Miller (Eds). Handbook and psychology: educational psychology (Vol. 7, pp. 103-122). Hoboken, NJ: Wiley.

Pozo, I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid: Alianza.

Ríos, P. (1999). La aventura de aprender. Venezuela:

COGNITUS, C.A. Ríos, P. (2004). Esbozo del enfoque estratégico del

aprendizaje. CANDIDUS (4), 27-29. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

(2006). Manual de trabajos de grado, de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: Autor. Verduin, J. & Clark, T. (1991). Distance education: the foundations of effective practice. San Francisco: Jossey-Bass.

Weinstein, C.E. & Mayer, R.F. (1986). The teaching of learning strat egies. En M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). New York: McMillan.