Knowledge and application of learning strategies for higher distance professors
Main Article Content
Abstract
The aim of this article is to describe the knowledge teachers of the Education Career, mention Learning Disabilities, possess about learning strategies and their implementation as apprentices of the subjects they teach. With this purpose, it was made a descriptive field research. The descriptive statistic techniques were used to analyze the data. It was determined that teachers know learning strategies and implement them as apprentices of the subjects they teach. The review techniques are the least used, and the most used ones are those of elaboration, organization, critical thinking, metacognition, time management, study environment, effort regulation, peer learning and searching for help.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Amaya, J. & Prado, E. (2002). Estrategias de aprendizaje para universitarios: un enfoque constructivis-ta. México: Trillas.
Barberá, E., Badia, A. & Mominó, J. (2001). La incógnita en la educación a distancia. Barcelona: Horsori.
Barberá, E. (2004, marzo). La enseñanza a distancia y los procesos de autonomía en el aprendizaje. Primer Congreso Virtual Latinoamericano de Educación a Distancia. Recuperado de http://Latine-ducaca2004.com
Beltran, J. (1996) Estrategias de aprendizaje. En J. Beltran & C. Genovard (Eds.) (1996), Psicología de la instrucción I: variables y procesos básicos (pp. 383-428). Madrid: Síntesis Psicología.
Belmont, J. (1989). Cognitive strategies and strategic learnig. American Psychologist, 44(2), 142-148.
Castillo, S. & Cabrerizo, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior: didáctica y curriculum. España: McGraw-Hill.
Cheicher, A., Donólo, D. & Rianudo, M. (2006, julio-agosto.). Aprender en contextos virtuales por opción u obligación. Cognición, 6, 10-24. Recuperado de http://www.cognicion.net/cognicion/files/anachiecheraprender_contextos_virtuales.pdf
Díaz Barriga, F. & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.
Estéfano, R. (2005). Propuesta de estrategias instruccionales para desarrollar un contenido, dirigido a estudiantes de licenciatura en educación, en la modalidad a distancia de la Universidad Nacional Abierta. Tesis de Magíster Scientiarum en Educación. Mención Estrategias de Aprendizaje. Mención Publicación. Caracas, Universidad Nacional Pedagógica Experimental Libertador.
Esteban, M. (2003). Las estrategias de aprendizaje en el entorno de la educación a distancia: consideraciones para la reflexión y el debate. RED, Revista Electrónica de Educación a Distancia, 7. Universidad de Murcia, España. Recuperado de http://www.um.es.ead/red
Esteban, M. & Zapata, M. (2008, enero). Estrategias de aprendizaje y E-Learning. Un apunte para la fundamentación del diseño educativo en los entornos virtuales de aprendizaje. Consideraciones para la reflexión y el debate. Introducción al estudio de las estrategias y estilos de aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, 19. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/19
García Aretio, L. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel Educación.
Hernández, R. Fernández, C. & Baptista, P. (2004). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Kozulin, A. (2000). Instrumentos psicológicos. Barcelona: Paidós.
Lugo, M. & Schulman, D. (1999). Capacitación a distancia: acercar la lejanía. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.
Monereo, C. (1997). El asesoramiento en el ámbito de las estrategias de aprendizaje. En C. Monereo Fond (Ed.), Estrategias de aprendizaje (pp.15-45). Madrid: Aprendizaje Visor.
Monereo, C. (2004). La enseñanza estratégica: enseñar para la autonomía. Cándidus. 3(27), 3-10.
Monereo, F. & Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje: cómo incorporarlas a la práctica educativa. España: Edebé.
Pastuszak, E. (s.f). La educación a distancia en Venezuela. Recuperado de http://neutron.ing.ucv.ve/revista-e/No5/Pastuzak.html
Pérez, M. (1997). La formación del profesorado para enseñar estrategias de aprendizaje. En C. Monereo Fond, Estrategias de aprendizaje (pp. 63113). Madrid: Aprendizaje Visor.
Pintrich. P.R. (2003). Motivation and classroom learnig. En W.M. Reynolds & G.E. Miller (Eds). Handbook and psychology: educational psychology (Vol. 7, pp. 103-122). Hoboken, NJ: Wiley.
Pozo, I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid: Alianza.
Ríos, P. (1999). La aventura de aprender. Venezuela:
COGNITUS, C.A. Ríos, P. (2004). Esbozo del enfoque estratégico del
aprendizaje. CANDIDUS (4), 27-29. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
(2006). Manual de trabajos de grado, de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: Autor. Verduin, J. & Clark, T. (1991). Distance education: the foundations of effective practice. San Francisco: Jossey-Bass.
Weinstein, C.E. & Mayer, R.F. (1986). The teaching of learning strat egies. En M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). New York: McMillan.