Legal Pedagogy and Methods of Teaching Human Rights and International Humanitarian Law through Case Studies

Legal Pedagogy and Methods of Teaching Human Rights and International Humanitarian Law through Case Studies

Authors

Keywords:

Pedagogía, método de enseñanza, derechos humanos, derecho internacional humanitario, aprendizaje

Abstract

The advantages and disadvantages of teaching and learning law is permeated by various internal
and external components of both the student and the teacher. Regarding the transmission and creation of legal knowledge, the line that determines what is “the best way to teach or
learn law” has not been settled, much less, if it is about defining the appropriate method to teach human rights and international humanitarian law, since, the latter field is not only about transmitting theoretical-legal contents to students, but also about cultivating their sensitivity and humanization, because it is useless to understand concepts such as human dignity if their emotional and affective sphere is unknown. This component can be approached via case studies
as a sensitizing tool.

Author Biography

Juan Carlos Lucero Rojas, Escuela Militar de Cadetes General José María Córdoba

Abogado de la Universidad de Nariño. Magister en Derechos Humanos y Democratización de la Universidad Externado de Colombia. Maestrando en Derecho Procesal Penal de la Universidad Militar Nueva Granada. Profesor Investigador de la Escuela Militar de Cadetes José María Córdova, Bogotá (Colombia)

References

Bernal, N. (2013). Algnas reflexiones sobre el valor de la jurisprudencia como fuente creadora de derecho. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-91932013000100012

Cabrera, J., Lara, A. y Vela, V. (2020, mayo ). Métodos de enseñanza en clsaes para ciencias jurídicas en educación superior. https://www.revistaespacios.com/a20v41n28/a20v41n28p10.pdf

Caprile, B. (2000). La enseñanza del Derecho: ¿clase magistral o meétodo activo https://derecho.udd.cl/actualidad-juridica/files/2021/01/AJ-Num-2-P127.pdf

Fernández, E. (2001). Dignidad Humana y Ciudadanía Cosmopolita;. Instituto de Derechos Humanos “Bartolomé De Las Casas” – Universidad Carlos III de Madrid.

Flores, J. (2007). El estudio de casos, una estrategia didáctica siempre vigente. https://oiipdf.com/el-estudio-de-casos-una-estrategia-didactica-siempre-vigente-jose-flores-barboza-pdf

Gil, F. (1991). La enseñanza de los Derechos Humanos. https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol49/iss190/3/

Gómez López, R. (2002). Análisis de los métodos didácticos en la enseñanza. Obtenido de UNED de Malaga: https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/2334/2495

Published

2024-11-02

Issue

Section

Research Articles