Representaciones acerca de la pobreza, desigualdad social y movilidad socioeconómica en estudiantes universitarios de la ciudad de Barranquilla, Colombia
Keywords:
Social representations, poverty, social inequality, socio-economical mobilityAbstract
Based upon Piaget’s constructivism approach, this investigation searched social representations about poverty, social inequalities and socio-economical mobility, built by youngsters between 19 and 24 years, in a university institution from Barranquilla. The sample consisted of 50 young people intentionally chosen, belonging to a multiple financial system and different socio- economic level, and studying Law, Business Administration, Industrial Engineering, Medicine and Psychology. Findings show that only 10% of subjects reach thinking level IV, the expected one because of their age, and that the career they are studying plays an important role on the ideas they have about these phenomena.
References
Amar, J., Abello, R. & Llanos, M. (2000). Desarrollo de conceptos económicos en niños y adolescentes colombianos y su interacción en los sectores educativos y calidad de vida. Barranquilla: Proyecto CIDHUM. Financiado por la Dirección de investigaciones y proyectos (DIP) de la Universidad Del Norte y Colciencias.
Amar, J., Abello, R., Denegri, M. & Llanos, M. (2002). Pensamiento económico de lo niños colombianos. Análisis comparativo en la región Caribe. Barranquilla: Ediciones Uninorte.
Berti, A. y Bombi (1981/1988). The childs construction of economics. New York: Cambridge University Press
Chafel, J. (1997). “Societal images of poverty: Child and adult beliefes”. Youth and society. En J. Amar. (2002). Ensayos en Desarrollo Humano. Barranquilla: Ediciones Uninorte.
Danziger, K. (1958). Children ?s earliest conceptions of economic relationships. En: Denegri, M. (1995). El desarrollo de las ideas acerca del origen y la circulación del dinero: Un estudio evolutivo en niños y adolescentes. Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
Delval, J., Soto, P., Fernández, T., Deaño, A., Gonzalez, E., Gil, P. & Cuevas, M.t. (1971). Estructura y enlace de los conocimientos científicos: ciencias sociales. Las nociones de economía y poder. En: M. Denegri (1995). El desarrollo de las ideas acerca del origen y la circulación del dinero: Un estudio evolutivo en niños y adolescentes. Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
Delval, J. (1989). La construcción de la representación del mundo social en el niño. En: Enesco, I., Turiel, E. & Linaza, J. (Eds.). El mundo social en la mente de los niños. Madrid: Alianza Editorial.
Delval, J. (1992). El constructivismo y la adquisición del conocimiento social. Apuntes de psicología, 36, 5-24. Sevilla: Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Occidental.
Delval, J., Enesco, I. & Navarro, A. (1994). La construcción del conocimiento económico y el problema de la ganancia. Infancia y Aprendizaje, 54, 71-108.
Denegri, M. (1995). El desarrollo de las ideas acerca del origen y circulación del dinero: un estudio evolutivo con niños y adolescentes. Colección de Tesis en Microficha. Servicio de publicaciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
Denegri, M. (1997). La construcción de nociones económicas en la infancia y la adolescencia. Temuco, Chile: Universidad de la frontera.
Denegri, M., Delval, J., Ripoll, M., Palavecinos, M. & Keller, A. (1998). Desarrollo del pensamiento Económico en la Infancia y la adolescencia. Boletín de investigación Educacional, 13, 291-308.
Leahy, R. (1981). The development of concepts of economic and social inequality. En: Descriptions and Comparisons of Rich and Poor people. Child Development, 52,523-532.
Navarro, A., Enesco, I. (1998). Las ideas infantiles sobre la movilidad socioeconómica: un estudio comparativo entre niños mexicanos y españoles. Revista Fundación Infancia y Aprendizaje, 81, 27-44.
Piaget, J. (1932). El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella.
Piaget, J. (1964). Seis estudios de psicología. Barcelona: Seix Barral.
Turiel, E. (1989). El mundo Social en la mente infantil. Madrid : Alianza.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.