Carnival of Santiago de Cuba: Congas y tamboras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/memor.40.394.25

Keywords:

Mamarrachos, arnivals, cabildos, congas, tamboras, piloneras, galletas, requinto, , Los Hoyos.

Abstract

In the first part of the article I outline the colonial origins of the carnivals of Santiago de Cuba and the outstanding participation of the Afro-Cuban councils for being ethnic and historical antecedents of the congas comparsas of the city. In the second part, I developed the main objective oriented to the study of the pylons, biscuits and requinto tamboras, bimembranophonic atabales that are part of the fundamental musical instrument ensembles of the orchestras of the Santiago congas.

Author Biography

Rafael Brea López, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, República Dominicana

Graduado de Licenciatura en Historia (1980) en el Instituto Superior Pedagógico “Frank País” de Santiago de Cuba. Maestría en Enseñanza Superior en Universidad Autónoma de Santo Domingo. R.D. (2006).   Correo electrónico: rafaelbrealopez@yahoo.es Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4378-383X    

References

Apaolaza Llorente, D. (2018). El primer objeto de la policía: religión y orden público en los bandos de buen gobierno de Cuba (1763-1830). Anuario de Historia de la Iglesia, (27), 175-198. doi: 10.15581/007.28.175-198. Recuperado de file:///C:/Users/Administrador/Downloads/26478-78203-1-PB%20(1).pdf.

Bacardí, Emilio. (1925). Crónicas de Santiago de Cuba. Tomo 2. Santiago de Cuba: Tipografía Hermanos Arroyo.

Bacardí, Emilio. (1925). Crónicas de Santiago de Cuba. Tomo 6. Santiago de Cuba: Tipografía Hermanos Arroyo.

Brea, R. (2016). Carnaval: conga y corneta china en Santiago de Cuba. Cuadernos del Caribe (21), 21-34. Universidad Nacional de Colombia. Andrés Isla. Colombia. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/67106/1/60727-308404-1-SM.pdf.

Guanche Pérez, J. (s/f). Cuba y sus componentes étnicos. (7, noviembre, 2013). Revista de Divulgación Científica y Cultura de la salud de Cuba. Recuperado de http://www.saludvida.sld.cu/articulo/2013/11/07/cuba-y-sus-componentes-etnicos.

Goodman, W. (1986). Un artista en Cuba. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Millet, J., Brea, R. R. & Ruiz Vila, M., (1997). Barrio, comparsa y carnaval santiaguero. Santo Domingo: Editora Universitaria de la UASD.

Millet, J. & Brea, R., (1987). Grupos folklóricos de Santiago de Cuba. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

Ortiz, F. Vasconcelos, R. & otros. (1937). Las comparsas populares del carnaval habanero, cuestión resuelta. La Habana: Editorial Molina y Cía.

Ortiz, F. (1955). Los instrumentos de la música afrocubana. Volumen IV. La Habana: Editora Cárdenas y Cía. Ortiz, F. (s/f). Del fenómeno social de la «transculturación» y de su importancia en Cuba. Tomado de Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar, Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, 1983, pp. 86-90. Recuperado de file:///C:/Users/Administrador/Desktop/Del_fenomeno_social_de_la_transculturacion.pdf.

Published

2019-11-17

Issue

Section

Artículos de Investigación