Witchcraft practices in Brazil Case study of two witches accused in Grão-Pará in the 18th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/memor.47.364.18

Keywords:

Magic practices, Witchcraft, Grão-Pará, Inquisition

Abstract

This paper aims to examine and reflect on the Ritual Practices of two women accused of witchcraft in the region of Gra?o-Para? (Brazil) in the eighteenth century. It seeks a deeper analysis of magi- cal healing practices - considered by the Inquisition as witchcraft - and the building of a culture that often denied and demonized by the European view. Women who were considered witches were targets of persecution and active characters of the Gra?o-Para?’s Colonial History, which contributed to the formation of a new cultural identity (multiple) in the colony. This, the analysis will be carried out through the inquisitorial documents about Ludovina Ferreira and the Indian Sabina. These documents are related to the Visitation of the Holy Office of the Inquisition to the site between the years 1763-1769, and are under the custody of the National Archives of Torre do Tombo (ANTT), in Lisbon (Portugal), but have been digitized and are available on the website of the Institution. The analysis is guided by the concept of cosmo-history, developed by the Mexican historian Navarrete Linares, which aims to recognize the existence of several multipolar and interconnected historicities. For the analysis of the documentation, we will use the Indictment Paradigm method of the Italian historian Carlos Ginzburg, which is a more detailed investigation category, based on details and evidence. And, at the end, we will use the comparative method to trace approximations and distances between the two cases.

Author Biography

Gilmara Cruz de Araújo, Universidade de São Paulo - USP, Brasil

Doutoranda em História pela Universidade de São Paulo, Mestre em História pela Universidade Federal de Sergipe e Graduada em História pela Universidade Estadual da Bahia. Pesquisadora de Práticas de Magia
e Feitiçaria no Brasil Colonial desde a Graduação. Autora do livro “Práticas de Feitiçaria: o caso de Maria Cajada”, lançado em 2017 pela editora Página 42 e relançado em 2019 pela editora Via Sestra. Dedica-se aos estudos da Magia e possui experiência em pesquisa na área de América Portuguesa, a partir da História Cultural, com ênfase em religiosidades. Atualmente, é bolsista da CAPES, orientada pelo Prof. Doutor Pedro Puntoni e faz parte do grupo de estudo de História e Antropologia Indígena (CEMA-USP). Sua pesquisa é voltada para as práticas de Magia e Feitiçaria Indígenas, especificamente na região do Grão-Pará, no século XVIII

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2157-4666

Correo: gilmaracruz@usp.br

References

Fontes primárias

Tribunal do Santo Ofício, Inquisição de Lisboa, proc. 2705;

Tribunal do Santo Ofício, Inquisição de Lisboa, proc. 13325;

Tribunal do Santo Ofício, Inquisição de Lisboa, proc. 16743;

Tribunal do Santo Ofício, Inquisição de Lisboa, proc. 13331.

Bibliografia

?Burke, Peter. Hibridismo Cultural. São Leopondo: Unisinos, 2003.

Cardoso, João Batista. Hibridismo Cultural na América Latina. Itinerários, Araraquara, no 27, 2008, p. 79-90.

Cerrutti, Simona. Who is below? E. P. Thompson, historien des sociétés modernes: une relecture. Annales HSS, octobre-décembre 2015, n° 4, p. 931-955.

Domingues, E. A pedagogia da desconfiança: o estigma da heresia lançado sobre as práticas de feitiçaria colonial durante a Visitação do Santo Ofício ao Estado do Grão-Pará (1763-1772). Campinas, SP. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas, 2001.

Eliade, Mircea. O sagrado e o profano: a essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Freyre, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Global, 2003.?

Ginzburg, Carlos. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.?___________. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução: Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Lapa, José Roberto do Amaral. Livro da Visitação do Santo Ofício da Inquisição ao Estado do Grão-Pará 1763-1769. Petrópolis: Vozes, 1978.

Mattos, Y. A última inquisição: os meios de ação e funcionamento da Inquisição no Grão-Pará pombalino (1763-1769). Niterói, RJ. Dissertação de Mestrado. Universidade Fede- ral Fluminense, 2009.

Moraes, Mayara Aparecida. Práticas mágicas e curandeirismo no Grão-Pará. Anais da Anpuh-MG, 2016.

Navarrete, Federico Linares, Hacia una cosmohistoria: las historias indígenas más allá de la monohistoria occidental. México: Universidad Nacional Autónoma de México (Instituto de Investigaciones Históricas), 2015.

Oliveira, M. Olhares inquisitoriais na Amazônia portuguesa: o Tribunal do Santo Ofício e o disciplinamento dos costumes (XVIIXIX). Manaus, AM. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Amazonas, 2010.

Resende, Maria Leônia C. de. Gentios brasílicos: índios coloniais em Minas Gerais setecentista. Tese (doutorado) – Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, 2003.

Siqueira, Sônia. A Inquisição portuguesa e a sociedade colonial. São Paulo: Ática, 1978.?

Souza, Laura de Mello e. O diabo e a terra de Santa Cruz: feitiçaria e religiosidade popular no Brasil Colonial. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.?Stengers, Isabelle. “La proposition cosmopolitique”. In: Lolive, Jacques & Soubeyran, Olivier (eds.). L’émergence des cosmopolitiques. Paris: La Découverte, 2007, p. 45-68.

Vauchez, André. Les laics au Moyen Age: pratiques et experiences religieuses. Paris: Éditions du Cerf, 1987

Published

2022-06-04

Issue

Section

Dossier Mujeres e inquisición