A difficult river. The Magdalena: environmental history, navigability and development.

Authors

  • Germán Eugenio Márquez Calle Independiente/Independent

DOI:

https://doi.org/10.14482/memor.28.8108

Keywords:

Magdalena River, environmental history, navigation, Caribbean development, deforestation.

Abstract


History of the difficult and limited navigability of the Magdalena River is illustrated basing on travels and travelers references since Jiménez de Quesada until the past century early sixties, when navigation fall down after the burning of the David Arango, the last passengers steam ship in the river. Increasing navigation difficulties due to sand and mud flats were evident and this paper relates them with two important historical processes in the development of Colombia. One, the need to impulse alternative transportation by trains and roads that, in connection with the Panamá channel aperture in 1914, created condition for Buenaventura, Cali and western Colombia development, in detriment of the Caribbean and mainly Barranquilla, until then, via Magdalena river, the most important harbor for external commerce. Second, the impact of deforestation as the main cause of increasing difficulties due to erosion, sedimentation and torrential flow; scientific information support that Magdalena have been, by nature, difficult, but deforestation worse conditions; an overview of deforestation history illustrates what happened. Nowadays, huge projects to recover Magdalena navigability are beginning, in a risky process in which development could be good to realize that Magdalena had been, always a difficult river.

 

Author Biography

Germán Eugenio Márquez Calle, Independiente/Independent

Biólogo, MSc en Biología Marina, especialista en Gestión Ambiental y Dr. en Ecología Tropical. Orientado al estudio de las relaciones de la sociedad con el resto de la naturaleza, con aproximaciones a la historia ambiental y cierto énfasis en el Archipiélago de San Andrés y Providencia y en el Caribe. Este se refleja, entre otros, en el libro El Habitat del Hombre Caimán y otros estudios sobre ecología y sociedad en el Caribe, que incluye una aproximación a su historia ambiental. Profesor Titular jubilado de la U. Nacional de Colombia, ex director del Instituto de Estudios Ambientales IDEA y de la sede Caribe e Instituto de Estudios Caribeños de la misma en la Isla de San Andrés.

Email: gemarquezc@gmail.com

 

References

Avellaneda, José Ignacio. La vida cotidiana en la Conquista. En: Castro, Beatriz. (Ed.), Historia de la Vida Cotidiana en Colombia. Grupo Editorial Norma. 1996.

Cané, Miguel. Notas de viaje sobre Venezuela y Colombia (1881-1882). Banco de la República. Bogotá. 1992.

Carrizosa, Julio. Vías de comunicación y cobertura arbórea. En: Palacio, G. Naturaleza en Disputa: Ensayos de Historia Ambiental de Colombia 1850 - 1995. Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Derecho Ciencias Políticas y Sociales, Departamento de Biología, IDEA, IMANI. ICAH, COLCIENCIAS, Telar de Agua. Bogotá. 2001.

Castillejo, Roberto. Medios de Transporte: Fluvial y Marítimo. En: Divulgaciones del Instituto de Investigación Etnológica, Vol. II, No. 3. Universidad del Atlántico, Barranquilla. 1951.

Castro, Beatriz. (Ed.) Historia de la Vida Cotidiana en Colombia. Grupo Editorial Norma. Bogotá. 1996.

Gilmore, Robert Louis and Harrison, John Parker. 1948. Juan Bernardo Elbers and the Introduction of Steam Navigation on the Magdalena River. The Hispanic American Historical Review. Vol. 28,No. 3 (Aug. 1948), pp. 335-359. Duke University Press. DOI: 10.2307/2507752.

Isherwood, Christopher. El Cóndor y las vacas. Banco de la República. Bogotá. 1994.

Mutis, José Celestino. Viaje a Santa Fe. Dastin Historia. Madrid. 2002.

Márquez, Germán Eugenio. De la abundancia a la escasez: la transformación de ecosistemas en Colombia. En: Palacio, G. (editor). Naturaleza en Disputa: Ensayos de Historia Ambiental de Colombia 1850 - 1995. Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Derecho Ciencias Políticas y Sociales, Departamento de Biología, IDEA, IMANI. ICAH, COLCIENCIAS, Telar de Agua. Bogotá. 2001. P. 323 - 480.

Márquez, Germán Eugenio. Mapas de un fracaso: Naturaleza y conflicto en Colombia. Ideas 5. Instituto de Estudios Ambientales IDEA. Universidad Nacional de Colombia - Instituto Colombiano de Antropología e Historia. Bogotá. 2004.

Mollien, Gaspard Theodor. Viaje por la República de Colombia en 1823. Banco de la República. Bogotá. 1992.

Palacio, Germán. (Ed.). Naturaleza en Disputa: Ensayos de Historia Ambiental de Colombia 1850 - 1995. Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Derecho Ciencias Políticas y Sociales, Departamento de Biología, IDEA, LMANI. ICAH, COLCIENCIAS, Telar de Agua. Bogotá. 2001.

Pérez, Edmundo. Los Ferrocarriles y el Desarrollo Regional y Urbano de Colombia. Bitácora. U. Nacional de Colombia. 1998.

Restrepo, Juan David. Los sedimentos del río Magdalena: reflejo de la crisis ambiental. Fondo Editorial Universidad EAFIT. Medellín. 2005.

Rothlisberger, Ernst. El Dorado. Banco de la República. Bogotá. 1993.

Sánchez, Efraín. Antiguo modo de viajar en Colombia. En: Castro, Beatriz. (Ed.). Historia de la Vida Cotidiana en Colombia. Grupo Editorial Norma.1996.

Santos, Adriana. El río Magdalena y el mar Caribe como ejes geohistóricos. En: Bell, Gustavo (comp.). La región y sus orígenes. Momentos de la historia política y económica del Caribe colombiano. Parque Cultural del Caribe. Barranquilla. 2007. P. 205-212.

Serret, Felix. Viaje a Colombia 1911-1912. Banco de la República. Bogotá. 1994.

Sourdís, Adelaida. Barranquilla: Ciudad emblemática de la república. Credencial Historia. 2009.

Zambrano, Fabio, 1979. La navegación a vapor en el río Magdalena. Anuario colombiano de historia social y de la cultura. V. 9: 63 - 75. Bogotá.

Webgrafía

Aldana, Eduardo. El río Magdalena: ¿un canal para el transporte de petróleo y carbón? 2015. http://www.razonpublica.com/index.php/econom%C3%ADa-y-sociedad/8744-el-r%C3%ADomagdalena-%C2%BFun- canal-para-el-transporte-de-petr%C3%B3leo-y-carb%C3%B3n.html?utm_source=MadMimi&utm_medium=email&utm_content=Elecciones+en+Bogot%C3%A1%3A+lo+que+se+sabe+y+lo+que+no+se+sabe&utm_campaign=20150818_m126999344_Elecciones+en+Bogot%C3%A1%3A+lo+que+se+sabe+y+lo+que+no+se+sabe&utm_term=Eduardo+Aldana+Vald_C3_A9s

Banco de la República. Imagen del ferrocarril en la numismática colombiana. 2006. http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/exhibiciones/ferrocarriles/menu.htm

Humboldt, Alejandro von. Sobre los bogas y remeros. En: Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales: Alejandro von Humboldt. Viajes por Colombia: Bogotá. 1982. http://www.lablaa.org/blaavirtual/exhibiciones/humboldt/diario/7.htm

Ospina, Mariano. La navegación fluvial en Colombia. 2008. En: http://www.oas.org/cip/docs/areas.../11.../10_la_nav_fluv_colombia.ppt

Restrepo, Juan Carlos y Restrepo, Juan David. Efectos naturales y antrópicos en la producción de sedimentos de la Cuenca del rio Magdalena. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Bogotá. 2005. http://www.accefyn.org.co/revista/Vol_29/111/08_239_254.pdf

Published

2016-03-16

Issue

Section

Artículos de Investigación