Edutainment and social mobilization in the prevention of Gender-Based Violence in adolescents: findings on the role of dialogue, debate and reflection in a pilot of "Revelados" in a Colombian Caribbean municipality
DOI:
https://doi.org/10.14482/indes.28.1.323.34Keywords:
Edutainment, Social Mobilization, Debate, Dialogue, Reflection, Gender-Based Violence, adolescents, Youth.Abstract
This article addresses the process of generating dialogue, debate and reflection on Gender-Based Violence (GBV) in adolescents in the municipality of San Juan Nepomuceno (Bolívar), within the realization of a pilot of the strategy of Edutainment and Social Mobilization "Revealed from all positions", implemented in several municipalities in Colombia. Through focus groups, interviews and the Most Significant Change technique, among other findings, the different ways in which GBV is expressed in the adolescent and young population were identified, as well as the importance of the articulation of workshops to deepen knowledge, with theater as a catalyst for emotions, as well as with television production as a setting for participation to work around GBV. These findings enrich the previous evidence regarding how Communication for Social and Behavioral Change, and particularly edutainment and social mobilization, can contribute through dialogue, debate and reflection to the prevention and reduction of GBV in the adolescent population. and young.
References
Abramsky, T., Devries, K. M., Michau, L., Nakuti, J., Musuya, T., Kiss, L., Kyegombe, N., & Watts, C. (2016). Ecological pathways to prevention: How does the SASA! community mobilisation model work to prevent physical intimate partner violence against women? BMC Public Health, 16(1), 15–17. https://doi.org/10.1186/s12889-016-3018-9
Ángel Botero, A., y Obregón, R. (2011). Un análisis crítico de las perspectivas de diálogo en la literatura sobre comunicación para el desarrollo y cambio social: abordajes y desafíos. Signo y Pensamiento, 30(58), 162–177.
Barker, G., Ricardo, C., y Nascimento, M. (2007). Cómo hacer participar a los hombres y los niños en la lucha contra la inequidad de género en el ámbito de la salud Algunos datos probatorios obtenidos de los programas de intervención. https://www.who.int/gender/documents/MenSPAN.pdf
Beltrán Romero, C. H., y Vega Casanova, J. (2012). Aprendizajes sobre la evaluación del diálogo y el debate en estrategias de comunicación y cambio social. El caso de la Estrategia de Eduentretenimiento + Movilización Social = Cambio Social. Investigación & Desarrollo, 20(2), 390–415. https://doi.org/10.14482/I&D.V20I2.3771
Bermudez, Á. (2005). Educación ciudadana e inter transcultural. En Á. Bermudez, C. Borrero, & E. D. Chaux, Comprensiones sobre ciudadanía (págs. 105-112). Bogotá: Magisterio.
Carlos, J., Rodríguez, R., Cithlalli, G., López, L., Francisco, Y., y Padilla González, J. (2009). ¿Nuevas generaciones, nuevas creencias? Violencia de Género y Jóvenes. La ventana, (29), 110–145.
Clark, C. J., Spencer, R. A., Shrestha, B., Ferguson, G., Oakes, J. M., y Gupta, J. (2017). Evaluating a multicomponent social behaviour change communication strategy to reduce intimate partner violence among married couples: study protocol for a cluster randomized trial in Nepal. BMC Public Health, 17(1), 1–14. https://doi.org/10.1186/s12889-016-3909-9
Congreso de Colombia. (4 de diciembre de 2008). Por la cual se dictan normas de sensibilización, prevención y sanción de formas de violencia y discriminación contra las mujeres, se reforman los Códigos Penal, de Procedimiento Penal, la ley 294 de 1996 y se dictan otras disposiciones. [1257 de 2008]
Crooks, C. V., Jaffe, P., Dunlop, C., Kerry, A., y Exner-Cortens, D. (2019). Preventing Gender-Based Violence Among Adolescents and Young Adults: Lessons From 25 Years of Program Development and Evaluation. Violence Against Women, 25(1), 29–55. https://doi.org/10.1177/1077801218815778
Cruz, M., Palacios Vicario, B., y Martín García, A. V. (2015). Indicadores de violencia de género en las relaciones amorosas. Estudio de caso en adolescentes chilenos. Pedagogía social: revista interuniversitaria,(26),85–109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5099212
Cubides, H. (2004). Formación del sujeto político. Escuela, medios y nuevas tecnologías de la información y la comunicación. En M. Laverde, G. Daza Navarrete, & M. Zuleta Pardo, Debates sobre el sujeto: perspectivas contemporáneas (págs. 105-127). Bogotá: Siglo de Hombres Editores.
Davies, R., y Dart, J. (2005). The ‘Most Significant Change’ (MSC) Technique: A Guide to Its Use”. https://www.researchgate.net/publication/275409002_The_’Most_Significant_Change’_MSC_Technique_A_Guide_to_Its_Use
De Lange, N., y Mitchell, C. (2014). Building a future without gender violence: rural teachers and youth in rural KwaZulu-Natal, South Africa, leading community dialogue. Gender and Education, 26(5), 584–599. https://doi.org/10.1080/09540253.2014.942257
Decker, M. R., Wilcox, H. C., Holliday, C. N., y Webster, D. W. (2018). An Integrated Public Health Approach to Interpersonal Violence and Suicide Prevention and Response. Public Health Reports, 133(1), 65S-79S. https://doi.org/10.1177/0033354918800019
Ellsberg, M., Arango, D. J., Morton, M., Gennari, F., Kiplesund, S., Contreras, M., y Watts, C. (2015). Prevention of violence against women and girls: What does the evidence say? The Lancet, 385, 1555-1566. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)61703-7 Facio, A. (s.f). Por qué lo personal es político. Recuperado el Octubre de 2018, de Justassociates.org: https://justassociates.org/sites/justas-sociates.org/files/dv_3_-_porq_lo_personal_es_politico.pdf
Figueroa, M. E., Lawrence, D., Manju, K., Gary, R., Foreword, L., y Gray-Felder, D. (2002). Communication for Social Change: An Integrated Model for Measuring the Process and Its Outcomes Communication for Social Change Working Paper Series. http://archive.cfsc.org/pdf/socialchange.pdf
Fundación Desafío & Medicus Mundi Gipuzkoa. (2012). Libertad y respeto: La violencia de género en las relaciones de noviazgo de las y los adolescentes en el Distrito Metropolitano de Quito y Francisco de Orellana. Recuperado el 14 de Noviembre de 2017, de Fundación Desafío: https://docs.wixstatic.com/ugd/8313b8_76ba536070204744a739a1b5189abbfc.pdf
Giordano, P. C., Phelps, K. D., Manning, W. D. y Longmore, M. A. (2008). Adolescent academic achievement and romantic relationships. Social Science Research, 37(1), 37–54. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2007.06.004
Giordano, P. C., Soto, D. A., Manning, W. D., y Longmore, M. A. (2010). The characteristics of romantic relationships associated with teen dating violence. Social Science Research, 39(6), 863–874. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2010.03.009
Gómez, M. P., Delgado, A. O., y Gómez, Á. H. (2014). Violencia en relaciones de pareja de jóvenes y adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3), 148–159. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70018-4
Igartua, J.-J., y Vega Casanova, J. (2016). Identification With Characters, Elaboration, and Counterarguing in Entertainment-Education Interventions Through Audiovisual Fiction. Journal of Health Communication, 21(3), 293–300. https://doi.org/10.1080/10810730.201
1064494
Igartua, J. J., y Vega, J. (2014). Ficción televisiva, edu-entretenimiento y comunicación para la salud. Revista de Estudios de Juventud, (106), 1–15.
Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. (2017). La violencia contra las mujeres. Recuperado el 6 de Enero de 2018,de Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses: http://www.medicinalegal.gov.co/documents/20143/57992/Violencia+contra+las+mujeres.pdf
Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. (2019). La violencia contra la mujer de enero a febrero 2019. Recuperado el 6 de abril de 2019, de Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses: http://www.medicinalegal.gov.co/documents/20143/355927/ViolenciaMujer_EneFeb.pdf/f32dc467-e05b-0a5f-c54f-fe9448073151
Jana, M., Letsela, L., Scheepers, E., y Weiner, R. (2015). Understanding the role of the OneLove campaign in facilitating drivers of social and behavioral change in Southern Africa: A qualitative evaluation. Journal of Health Communication, 20(3), 252–258. https://doi.org/10.1080/10810730.2014.925014
Johnson, S. B., Frattaroli, S., Campbell, J., Wright, J., Pearson-Fields, A. S., y Cheng, T. L. (2005). “I Know What Love Means.” Gender-Based Violence in the Lives of Urban Adolescents. Journal of Women’s Health, 14(2), 172–179. https://doi.org/10.1089/jwh.2005.14.172
Kyegombe, N., Starmann, E., Devries, K. M., Michau, L., Nakuti, J., Musuya, T., Watts, C., & Heise, L. (2014). ‘SASA! is the medicine that treats violence’. Qualitative findings on how a community mobilisation intervention to prevent violence against women created change in Kampala, Uganda. Global Health Action, 7(1), 25082. https://doi.org/10.3402/gha.v7.25082
Luna, L. G. (2007). Entre discursos y significados. Apuntes sobre el discurso feminista en América Latina. La manzana de la discordia, (4), 85–98. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/2688/1/entre discursos.pdf
Martín Barbero, J. (2000). Ensanchando territorios en comunicación/ educación. En C. Valderrama, Comunicación-educación: coordenadas, abordajes y travesías (págs. 101-112). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Martínez Gómez, J. A., y Rey Anacona, C. A. (2015). Prevención de violencia en el noviazgo: una revisión de programas publicados entre 1990 y 2012. Pensamiento Psicológico, 12(1), 117–132. https://doi.org/10.11144/javerianacali.ppsi12-1.pvnr
Ministerio de Educación Nacional; UNFPA; Universidad de los Andes. (2014). Evaluación del Programa de Educación para la sexualidad y y Construcción de Ciudadanía - PESCC. Bogotá. Recuperado el Agosto de 2018, de https://fys.uniandes.edu.co/site/index.php/component/docman/doc_download/7-informe-evaluacion-programa-de-educacion
Mosquera, M. (2003). Comunicación en Salud: Conceptos, Teorías y Experiencias. http://www.portalcomunicacion.com/obregon/pdf/Mosquera_2003.pdf
Mouffe, C. (1997). Liberalismo, pluralismo y ciudadanía democrática. México: Instituto Federal Electoral.
Mouffe, C. (2008). Las identidades políticas en juego. En Gutiérrez, & Ibarra, Ciudadanías de la incertidumbre: comunicación, poder y subjetividad (págs. 39-50). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Navarro, L.R. (2010). Entre esferas públicas y ciudadanía: las teorías de Arendt, habermas y Mouffe aplicadas a la comunicación para el cambio social. Barranquilla: Ediciones Uninorte.
ONU Mujeres. (5 de Noviembre de 2018). Hechos y cifras: Acabar con la violencia contra mujeres y niñas. Recuperado el Abril de 2019, de ONU Mujeres: http://www.unwomen.org/es/what-we-do/ending-violence-against-women/facts-and-figures#notes
Profamilia. (2015). Encuesta Nacional de Demografía y Salud Tomo 2. Recuperado el 15 de Mayo de 2017, de Profamilia: https://dhsprogram.com/pubs/pdf/FR334/FR334.2.pdf
Rodríguez, C. (2006). 3 lecciones aprendidas de los medios ciudadanos y comunitarios en Colombia. Clemencia Rodríguez. https://www.academia.edu/7035059/3_Lecciones_aprendidas_de_los_medios_ciudadanos_y_comunitarios_en_Colombia._Clemencia_Rodrí-guez
Rubio-Garay, F., Carrasco, M. Á., Amor, P. J., y López-González, M. A. (2015). Factores asociados a la violencia en el noviazgo entre adolescentes: una revisión crítica. Anuario de Psicología Jurídica, 25(1), 47–56. https://doi.org/10.1016/j.apj.2015.01.001
Saavedra Borda, J. C. (2010). Violencia en las relaciones de pareja en la adolescencia: Análisis desde la perspectiva de género. http://www.index-f.com/lascasas/documentos/lc0546.php
Sánchez Jiménez, V., Ortega Rivera, F. J., Ortega Ruiz, R., y Viejo Alzamor, C. (2008). Las relaciones sentimentales en la adolescencia: satisfacción, conflictos y violencia. Escritos de Psicología, 2(1), 97–109. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1989-38092008000300011
Segato, R. L. (2003). Las estructuras elementales de la violencia: ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Universidad Nacional de Quilmes.
Stonard, K. E., Bowen, E., Lawrence, T. R., y Price, S. A. (2014). The relevance of technology to the nature, prevalence and impact of Adolescent Dating Violence and Abuse: A research synthesis. Aggression and Violent Behavior, 19(4), 390–417. https://doi.org/10.1016/j.avb.2014.06.005
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigacion cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
Urteaga, E. (2009). Las políticas de discriminación positiva. Revista de Estudios Políticos, 0(146), 182–211. https://recyt.fecyt.es/index.php/RevEsPol/article/view/44374
USAID & Observatorio del Programa Presidencial de Derechos Humanos y DIH. (s.f.). Panorama Actual de Bolívar. Recuperado el 22 de 5 de 2012, de Observatorio Derechos Humanos (DDHH) y Derecho Internacional Humanitario (DIH) de la Consejería Presidencial de Colombia: http://historico.derechoshumanos.gov.co/Observatorio/Publicaciones/documents/2010/Estu_Regionales/bolivar05.pdf
Valls, R., Puigvert, L., y Duque, E. (2008). Gender Violence Among Teenagers: socialization and prevention. Violence Against Women, 14(7), 759–785. https://doi.org/10.1177/1077801208320365
Villellas Ariño, M. (2010). La violencia sexual como arma de guerra. (Es- colapau.org, Ed.) Quaderns De Construcció De Pau, 1-17. Obtenido de https://escolapau.uab.es/img/qcp/violencia_sexual_guerra.pdf
Walman, G. (2009). El rostro en la frontera. En E. León, Los rostros del otro: reconocimiento, invención y borramiento de la alteridad (págs. 9-25). México: Anthropos.
Weiner, R., Goldstein, S., y Scheepers, E. (2010). Evaluando la comunicación para el cambio social y de comportamiento: El caso Soul City. Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones, 0(23), 181–209. https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/folios/article/view/11791/10718
Yount, K. M., Krause, K. H., y Miedema, S. S. (2017). Preventing gender based violence victimization in adolescent girls in lower-income countries: Systematic review of reviews. Social Science and Medicine, 192, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2017.08.038
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.