Las representaciones colectivas de la juventud barranquillera
Keywords:
Social representation, young people, family, State, education, BarranquillaAbstract
This investigation has the fundamental purpose of identifying the interpertative schemes and the simbolic reproductions that the youth have of themselves, the family, the state and the eductaion. Besides of the influence of the masive communicational media in the every day life of a young adult in Barranquilla.
For the development of this investigation the work plan was based on a descriptive design. 1.078 young adults were interviewed of ages ranking from 12 to 23 years of age, of high, medium and low social stratus, of any marital status and even part o the same educational systme. Ot will also be implied in the study, groups of young adults with specific characteristics.
The results shows that our youth knows the rigth to be the institutions, presenting a utilitary vision, specially the family. Is evident besides the difficulty of the search of strategies to transform their reality.
References
BERIAN, Josexto. Representación colectiva y proyecto de modernidad. Barcelona: Anthropos, 1989.
CAMACHO, José y ROJANO, Joaquín. <
COLOMBIA-FUNDACION FE COLCIENCIAS. Proyecto Atlántida: Adolencia y escuela. Tomo IV: El silencio era una fiesta. Secre taría de Educación de San Andrés y Providen cia, Universidad del Atlántico, Universidad del Norte. Santafé de Bogotá: T.M. Editores, 1995.
CONSEJERIA PRESIDENCIAL PARA LA JUVENTUD, LA MUJER Y LA FAMILIA.Con fabulando presentes. Santafé de Bogotá: Funda ción Restrepo Barco - Coljuventud, 1993.
DANE. Encuesta nacional de calidad de vida, 1993.
________Encuesta nacional de hogares. Eta pas 72 y 90. Diciembre de 1995.
_________Censos de población 1963, 1964, 1985 y 1993.
__________Anuario estadístico del Atlántico 93. Barranquilla: Nobel, 1995.
DÁVILA, Carlos. Teorías organizacionales y administrativas. Enfoque crítico. Bogotá: Inte ramericana, 1985.
DICCIONARIO DE FILOSOFÍA. Argenti na: Suramericana.
DUBY, G. «
DURKEHIM, E. Las reglas del método socio lógico. Buenos Aires: Quintosol, 1983.
__________Les règles de la Méthode sociologique. París, 1982.
ELIZALDE, A. «Nuevos aportes para una teoría de las necesidades humanas fundamen tales». Material fotocopiado.
___________«Visión y prospectiva del desarrollo social a escala mundial». Material fotocopia do.
FLOREZ OCHOA. Educación ciudadana y gobierno escolar. Viva la ciudadanía, 1995.
FRASER, Nancy. Repensar el ámbito público: una contribución a la crítica de la democr realmente existente. Ensayo publicado en Cambridge, 1991.
GOETZ y LECOMPTE. Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata, 1988.
GOSAIN, Juan. Lo mejor de Barranquilla es su gente. Barranquilla: Fondo Ganadero, 1985.
HABERMAS, J. Conocimiento e interés. Hu manidades. España: Taurus, 1992
___________Teoría de la acción comunicativa. Tomo I. Racionalidad de la acción y racionalización so cial. Madrid: Taurus, 1988.
HARVEY, Richard. Textualidad sociales. y ciencias
HERNANDEZ, S.; FERNANDEZ, Carlos y BAPTISTA, Pilar. Metodología de la investiga ción. México: Mc Graw-Hill, 1991.
LARA, María Pía. La democracia como pro yecto de identidad ética. UNAM: Anthropos.
LOURAN, René. El análisis institucional. Buenos Aires: Amorrortu, 1990.
MATURANA, H. El sentido de lo humano. Chile: Hachette, 1991.
MAX NEEF, Manfred; ELIZALDE y HOPENHAY. Desarrollo a escala humana: una opción para el futuro. CEPADUR, 1986.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Plan decenal de educación, 1996.
MUÑOZ, Blanca. Cultura y comunicaciones. Barcelona, 1989.
NACIONES UNIDAS. Informe sobre desa rrollo humano 1995. México: Harla, 1995.
PARRA SANDOVAL, R. Ausencia de futu ro: La juventud colombiana. Bogotá: Plaza y Janés, 1991.
RODADO NORIEGA, Carlos. El alegato de la Costa. Barranquilla: Poligrupo comunica ción, 1990.
SARTA, Benjamín. Estructura económica de Barranquilla. Barranquilla: Editorial del Atlán tico, 1980.
TOMASSINI, Luciano. «La política inter nacional en un mundo postmoderno». Conferencia dictada en la Universidad Santo Tomás. Santafé de Bogotá, 1993. Material fotocopiado.
UNESCO, UNPD, UNICEF. Declaración mundial sobre educación para todos. Tailandia: Marco, 1990.
VOVELLE, M. Ideología y mentalidades. Bar celona: Península, 1971.
WEBER, M. Sobre la teoría de las ciencias sociales. Barcelona: Península, 1971.
WITIGENSTEIN. Investigaciones filosóficas. Trad. Moulines y A. G. Suárez. Barcelona, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.