La construcción de representaciones sociales acerca de la pobreza y desigualdad social en los niños de la región Caribe colombiana.

Authors

Keywords:

Social world representation, social inequality, socioeconomic levels, poverty

Abstract

This article is a report of a research carried out with a sample of 486 school children, aged 6-18 years old, from Barranquilla and other villages of the Colombian Caribbean Region. The sample was stratified in nature, according to age, sex and socioeconomic level. The deep Piaget's Indi vidual Clinical Interview was used to get information about subjects' rep resentations of rich and poor people, the existence of intermediate socio economic levels among the usual, the self-characterization of the subjects, and the origin of the causes of poverty and social inequality and its pos sible solutions. Data were analyzed quantitatively by using the statistical package SPSS/PC4.0 and the MICROSTAT program, and qualitatively through the content of the answers. Results show the existence of four de velopment levels with a clear evolutive sequence related to age.

Author Biographies

José Juan Amar Amar, Universidad del Norte, Colombia

PhD con grado mayor en Psicología social.

Raimundo Abello Llanos, Universidad del Norte, Colombia

Doctor en Educación.

Marianella Denegri Coria, Universidad Católica de Chile

Doctora en Psicología.

Marina Llanos Martínez, Universidad del Norte, Colombia

Magister en Educación.

Grey Jiménez Gómez, Universidad del Norte, Colombia

Psicóloga.

References

AMAR AMAR JY ABELLO, R. (1996) Desarrollo de conceptos económicos en niños y adolescentes y su interacción con el sector educativo y calidad de vida (presentado a COLCIENCIAS, contrato No 344). Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia.

BALDUS, B. & TRIBE, V. (1978). The development of perceptions and evaluation of social inequality among public school children. Canadian Review of Sociology and Anthropology, 15, 50-60.

BERTI, A.E. & BOMBI, A.S. (1988). The child's construction of economics. Cambridge: Cambridge University Press.

BURGARD, P, CHEYNE, W.M. & JAHODA, G. (1989). Children's representations of economic inequality: A replication. British Journal Development Psychology, 7. 275-287.

BURRIS, V. (1983). Stages in the development of economic concepts. Human Relations, 36, 791-812.

CAREY, S. (1991). Knowledge acquisition: Enrichment or conceptual change? En S. Carey & R. Gelman (Eds.) The epigenesis of mind. Hove: LEA/ Open Univ., 257-291.

Cámara de Comercio (1996). Manual de características financieras de las regiones del país. Temuco.

CONNELL, R. W. (1970). Class consciousness in childhood. Australian and New Zealand Journal of Sociology, 6, 87-99.

DANZIGER K. (1958). Children's earliest conceptions of economic relationships. Journal of Social Psychology, 47, 231-240.

DELVAL, J. (1989). La representación infantil del mundo social. En E. Turiel, I. Enesco y J. Linaza (Eds.) El mundo social en la mente infantil. (pp..245 328). Alianza. Madrid.

DELVAL, J. (1994). Stages in the child's construction of social knowledge. En M. Carretero & J.F. Voss (Eds.) Cognitive and instructional process in history and the social sciences. (pp. 77-102). Hillsdale, N.J.: Lawrewnce Erlbaum Associates.

DELVAL, J., Soto, P., Fernández, T., Deaño, A. González, E., Gil, P. & Cuevas, M.T. (1971). Estructura y enlace de los conocimientos científicos: ciencias Sociales. Las nociones de economía y poder. Informe multicopiado. iversidad Autónoma de Madrid.

DENEGRI, M., DELVAL, J. RIPOLL, M. PALAVECINOS, M. & KELLER, A. (1998). Desarrollo del pensamiento económico en la infancia y adolescencia. Boletin de Investigación Educacional, 13. 291-308

DENEGRI, M., KELLER, A., PALAVECINOS, M., RIPOLL, M. & DELVAL, J. (1998). Psicogénesis de las representaciones acerca de la pobreza y desigualdad social: estudio evolutivo con niños y adolescentes de ciudades con funcionamiento financiero limitado de la IX Región. Psykhe, 17 (2), 13 24

DENEGRI, M. (1998). A construcão do conhecimento social na infância e a representação da pobreza e desigualdade social: desafios para a ação educativa.. A criança e a Escola XV Encontro Nacional de professores do PROEPRE. Laboratorio de Psicología Genética. FE/UNICAMP. Brasil. pp. 43-54.

DENEGRI, M., DELVAL, J., RIPOLL, M., PALAVECINOS, M. & KELLER, A. (1997). Descentración de un modelo de entrevista para indagar representaciones acerca de la pobreza y desigualdad social. Manuscrito de trabajo no publicado. Proyecto FONDECYT N° 1970364 -1, 1997- 2000. Comisión de Ciencia y Tecnología de Chile.

DENEGRI, M. (1997b). Psicogénesis de las ideas en torno a la relación Estado Economía. En L. Guzmán (Ed.), Exploraciones en Psicología Política I. Santiago de Chile, Universidad Diego Portales.

EMLER, N., OHANA, J. & DICKINSON, J. (1990). Children's representations of social relations. En G. Duveen & B. Lloyd (Eds.), Social representations and the development of knowledge. (pp. 47-69). Cambridge: Cambridge University Press.

ENESCO, I., DELVAL, J., VILLUENDAS, D., NAVARRO, A., SIERRA, P. & PEÑARANDA, A. (1995). La comprensión de la organización social en niños y adolescentes. Madrid: C.I.D.E.

GOLDSTEIN, B. Y OLDHAM, J. (1979). Children and work: A study of socialization. New Brunswick: Transaction Books.

LEAHY, R.L. (1981). The development of the conception of economic inequality. Descriptions and comparison of rich and por people. Child Development, 52, 523-532.

LEAHY, R.L. (1983a). The development of the conception of economic inequality. II. Explanations, justifications and conceptions of social mobility and social change. Developmental Psychology, 19, 111-125.

LEAHY, R.L. (1983b). The development of the conception of social class. En R.L. Leahy (Ed.) (1983). The child's construction of social inequality (pp.79-101). Nueva York: Academic Press.

NAVARRO, A. & ENESCO, I. (1997). Las ideas infantiles sobre la movilidad socioeconómica: un estudio comparativo entre niños mexicanos y españoles. Infancia y Aprendizaje (en prensa).

NAVARRO, A. & PEÑARANDA, A. (1997). ¿Qué es un rico?, ¿Y un pobre? : un estudio evolutivo con niños mexicanos y españoles. Revista de Psicologia Social (en prensa).

PIAGET, J. (1965). Études sociologiques. Ginebra: Droz.

SOTO, P., FERNANDEZ, T., DEAÑO, A. GONZALEZ, E., GIL, P. & CUEVAS, M.T. (1971). Estructura y enlace de los conocimientos científicos: ciencias sociales, Las nociones de economía y poder. Informe multicopiado. Universidad Autonoma de Madrid.

TAN, H.K. & STACEY, B. (1981): The understanding of socio-economic concepts in Malaysian Chinese school children. Child Study Journal, 11, 33-49.

Published

2022-01-13

How to Cite

Amar Amar, J. J., Abello Llanos, R., Denegri Coria, M., Llanos Martínez, M., & Jiménez Gómez, G. (2022). La construcción de representaciones sociales acerca de la pobreza y desigualdad social en los niños de la región Caribe colombiana. Investigación &Amp; Desarrollo, 9(2), 592–613. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/3051

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>