The logical reasoning in university students
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Logical reasoning
inductive reasoning
deductive reasoning
syllogis- tic reasoning
conditional reasoning. Razonamiento lógico
razona- miento inductivo
razonamiento deductivo
razonamiento silogístico
razonamiento condicional.

Abstract

The present article, is a product of the investigation “Study of Logical Reasoning in students of a public university of the department of Magdalena” which was developed with students in academic semesters I, III and V, belonging to a wide group of programs. By means of the application of the Critex Test in its components deductive basic reasoning, conditional reasoning and syllogistic reasoning, we expected to determine in the subjects of the target population, their level of logical reasoning, considering the academic program to which they belonged. In general, the results indicate that there are significant differences when the students are grouped according to their academic program, favouring the programs of Medicine and Systems Engineering.

https://doi.org/10.14482/zp.12.154.22
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Castro, C. & Iriarte, F. (1991). Características del pensamiento en estudiantes. Universitarios. Tesis de grado no publicada. Programa de Psicología. Universidad del Norte, Barranquilla. Colombia.

Daza, A., Daza. R. & Padilla, D. (2001). Determinación del nivel de pensamiento en los estudiantes de primeros y últimos semestres de la Universidad Popular del Cesar. [Tesis de Maestría no publicada]. Universidad del Nor te, Barranquilla, Colombia.

Instituto de Fomento a la Educación Superior ICFES. (2002). Estudio de la deserción estudiantil en la Educación Superior en Colombia: Estado del arte sobre la deserción estudiantil, convenio 107/2002 UN-ICFES. Consultado el 1 5/08/04 en: http://www.icfes.gov.co/cont4/ac/documentos.htm

Iriarte, F, Mercado, E., Muñoz, M. & Torres, L. (1989). Características del pensamiento en una muestra de adolescentes escolarizados de la ciudad de Montería. Anuario Científico, 8, Universidad del Norte, 33-46,

Iriarte, F., Bello, A. M. & Manjarrés, M. C. (1 986). Desarrollo del pensamiento formal en una muestra de adolescentes escolarizados de la ciudad de Barranquilla. Anuario Científico, 5, Universidad del Norte, 235-239.

Mesa, M. (2003). El movimiento de competencias y sus implicaciones en la orientación profesional: tendencias actuales. Memorias del Congreso de Orientación Profesional. Universidad Nacional de Colombia.

Paba, C., Cerchiaro, E. & Tapia, E. (2005). Relación entre niveles de pensamiento, rasgos de personalidad y promedios académicos en estudiantes universitarios: una caracterización por programa académico. [Manuscrito no publicado].

Sáenz, I., Arrieta M. & Pardo E. (2000). Por los Caminos de la Lógica: Lógica y Conjuntos en E.G.B. Madrid: Síntesis.

Villalonga, P., González, S. & Albarracín, J. (2001). Las Operaciones Lógicas de Piaget y el Aprendizaje de las Ciencias. Revista Científica de la Universidad Blas Pascal, 6 (15), 45-53.

Downloads

Download data is not yet available.