Reading and writing, a window to the universe of children

Main Article Content

Socorro Astrid Portilla Castellanos
Maria Nuria Rodríguez
Alhim Adonai Vera Silva

Abstract

The reading and writing project in preschool is a research exercise aimed at identifying the appropriate pedagogical process (we have called it the pedagogical route) to conduct reading and writing in children from four to six years old, who attend some institutions Public and private educational institutions of the metropolitan area, of the city of Bucaramanga. In addition to specifying the pedagogical route that most closely approximates the needs of the population, this project seeks to propose basic orientations directed to teachers about the readiness to the process of literacy.
The proposal arises from concerns built by researchers in previous research processes that allowed the knowledge and understanding of pedagogical practices and educational needs of the child population, which must be addressed from the pedagogy, to strengthen the processes of development of children before Bring them to formal reading and writing.
With the work it was possible to establish different pedagogical actions that promote the preparation and therefore form the pedagogical route: Actions of the cognitive field, Actions of the field affective, Actions of the communicative field and finally, Actions of the psychomotor field.
The project was developed with the qualitative approach with Research Action design. We consider that this form of inquiry has allowed us to approach in a natural way to schools and classrooms and to build knowledge based on pedagogical practice analyzed and reflected on a permanent basis. It also concludes the need to strengthen the institutional educational projects of schools in terms of active, creative, innovative and playful curricular designs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Socorro Astrid Portilla Castellanos, Docente Universidad Autónoma de Bucaramanga

Doctora en Educación. Docente tiempo completo Universidad Autónoma de Bucaramanga

Maria Nuria Rodríguez, Docente investigador Universidad Autónoma de Bucaramanga

Doctora en Educación. Docente tiempo completo Universidad Autónoma de Bucaramanga

Alhim Adonai Vera Silva, docente investigador Universidad Autónoma de Bucaramanga

Universidad Autónoma de Bucaramanga. Doctor en Educación. Docente tiempo completo

References

Bruner, J. (1988). Realidad Mental y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.

Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: La investigación acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

Decroly, O. (1983). El juego educativo iniciación a la actividad intelectual y motriz. Madrid: Morata.

Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación Acción. Madrid: Morata.

MEN. (2009). Desarrollo Infantil y competencias en la primera infacia. Documento 10. Bogotá: Alaida Sanchez LTDA.

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Desarrollo infantil y competencias primera infancia. Documento 10. Bogotá: Taller Creativo Aleida Sanchez B LTDA.

Molina de Costallat, D. (1985). Psicomotricidad. Buenos Aires: Lozada.

Montealegre, R., & Forero, L. (2006). Desarrollo de la lecto escritura,desarrollo y dominio. Revista colombiana de Psicología, 25-40.

Montealegre, R., & Forero, L. (2006). Desarrollo de la lectoescritura,desarrollo y dominio. Revista colombiana de psicología, 25-40.

Pérez, G. (1998). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Técnicas y análisis de datos. Madrid: Muralla.

PIaget, J. (1982(a)). El nacimiento de la inteligencia en el niño. España: Aguilar.

Sadin, & Sadín, M. (2000). Investigación cualitativa en educación, Fundamentos y tradiciones. Barcelona.

Teberosky Ana, & Ferreiro, E. (1980). Construcción de escritura a traves de la interacción grupal. Buenos Aires: Siglo XXI.

Vygotski, L. S., Kozulin, A., & Abadía, P. T. (1995). Pensamiento y lenguaje (pp. 97-115). Barcelona: Paidós.

Vigotsky, L. (2004 (b)). Psicología y Pedagogía 2 edición. Madrid: Fausto.